نوبل شیمی 2020 به کاشفان  کریسپر اهدا شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران،

امانوئل شارپنتیه و جنیفر دودنا به پاس توسعه‌ی فناوری ویرایش ژن کریسپر که امروزه تقریبا در تمامی علوم کاربرد دارد، جایزه نوبل شیمی 2020 را از آن خود کردند.
جایزه نوبل امسال در شاخه‌ی  شیمی به پاس کشف سامانه ویرایش ژن کریسپر کس 9 (CRISPR/Cas9) به دو دانشمند زن اهدا شد. کریسپر به دانشمندان امکان داده است برای نخستین‌بار تغییرات دقیق را در DNA یا مولکول کشیده‌‌ای اعمال کنند که دربردارنده کد حیات برای بسیاری از موجودات زنده ازجمله انسان است. جایزه نوبل شیمی بین امانوئل شارپنتیه، مدیر واحد علوم پاتوژن‌ها در موسسه ماکس پلانک در برلین و جنیفر دودنا، استاد تمام بیوشیمی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی تقسیم خواهد شد.
پژوهشگران گیاه‌شناس از ابزار کریسپر که اغلب با عنوان قیچی ژنتیکی دقیق شناخته می‌شود، به‌منظور توسعه‌ی محصولاتی زراعی استفاده می‌کنند که دربرابر آفات و خشکسالی مقاوم باشند. این روش  می‌تواند DNA تمام موجودات شامل حیوانات، گیاهان و ریزموجودات یا میکروارگانیسم ها را  تغییر دهد. این تکنولوژی علاوه بر این احتمالا در بهبود و حتی علاج بیماری‌های موروثی هم تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر تحقیقات در رابطه با قابلیت استفاده از این روش در درمان کم خونی داسی شکل در جریان است. این بیماری یک اختلال خونی است که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند.

گفتنی است، اختصاص نوبل شیمی سال 2020 به این موضوع از علم، نشانگر اهمیت بالای آن است، در حالیکه جامعه ی علمی امسال جشن  اهدای نوبل را برگزار می کند، ما پرچم عزای تولید ملی محصولات تراریخته و تولید محصولات توسط روش کریسپر را برافراشته ایم و مدام دانشمندان این رشته را خائن وطن فروش خطاب می کنیم. براستی چه کسانی پشت پرده ی مخالفت تولید محصولات تراریخته هستند؟ چه کسانی از پیشرفت ایران ضرر می کنند؟ چرا ما نباید با توجه بهاینکه مراجع تقلید جهان تشیع و علمای اهل سنت جملگی بر جواز ایجاد تغییر و استفاده از مصنوعات بشری از جمله محصولات تراریخته با اهداف مختلف فتوی داده اند. عده ای فناوری هراس با تکبه بر جهل خود مانع از دستیابی کشور به تولید ملی این قبیل محصولات می شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.