راهکار رسیدن به خودکفایی با توسعه محصولات تراریخته

دکتر کاظم کمالی علی‌آباد دانشیار دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی این دانشگاه در ابتدای این برنامه به تشریح تاریخچه محصولات ترا‌ریخته پرداخت و زیست فناوری را اینگونه تعریف کرد: زیست فناوری به ابزارهای علمی گفته می‌شود که با کمک علوم دیگر، در موجودات زنده تغییراتی ایجاد می‌کند که تولید اقتصادی بهتری داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، عضو هیات علمی دانشگاه یزد در برنامه رادیویی “به توان ما” گفت: یکی از راهکارهای رسیدن به خودکفایی در شرایط کنونی در کشور ما حرکت به سوی توسعه محصولات تراریخته به شکل کاملا علمی و تایید شده است. دکتر کاظم کمالی علی‌آباد دانشیار دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی این دانشگاه در ابتدای این برنامه به تشریح تاریخچه محصولات ترا‌ریخته پرداخت و زیست فناوری را اینگونه تعریف کرد: زیست فناوری به ابزارهای علمی گفته می‌شود که با کمک علوم دیگر، در موجودات زنده تغییراتی ایجاد می‌کند که تولید اقتصادی بهتری داشته باشند.
به گفته دکتر کاظم کمالی، این علم در حوزه‌های مختلف علمی از جمله پزشکی، کشاورزی، محیط‌زیست و حتی مباحث حقوقی مانند جرم وجنایت قابل استفاده است.
دکتر کمالی با اشاره به بحران غذا در دنیا گفت: با توجه به افزایش جمعیت دنیا باید راهکاری را تعریف کرد که غذای بشر را به نوعی تامین کنیم. بنابراین استفاده از علم بیوتکنولوژی تا حدودی این نوید را می‌دهد که در آینده می‌تواند این چالش را مرتفع کند.
وی گیاهان تراریخته را یکی از شاخص‌های بیوتکنولوژی کشاورزی معرفی کرد و دلیل تولید این نوع گیاه را سوء تغذیه و فقر غذایی بیش از 800 میلیون نفر در جهان دانست و گفت: تولید گیاهان تراریخته یکی از مباحث مهم و تاثیرگذار در آینده تامین غذا برای بشر است.
به گفته وی، در فرآیند تراریخته ژن یا ژن‌هایی از یک موجود به موجود زنده دیگر منتقل می‌شود و یا اینکه در ژن‌های خود موجود تغییراتی صورت می‌گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه یزد با بیان اینکه محصولات اصلاح شده ژنتیکی(GMO) می‌توانند بخشی از مشکلات تولید کیفی و کمی را برای انسان‌ها حل کند، اظهار داشت: دستکاری‌های ژنتیکی بستگی به هدفی دارد که انسان‌ها بخواهند آن هدف را دنبال کنند مثل افزایش محصولات کشاورزی یا مقاوم کردن گیاهان به آفات و بیماریها.
وی با اشاره به سابقه طولانی گیاهان تراریخته در دنیا، اظهار داشت: اولین محصول تراریخته گیاهی، گوجه فرنگی بوده که در سال 1970 وارد بازار شده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 28 کشور دنیا شامل 8 کشور صنعتی و 20 کشور در حال توسعه از تولیدکنندگان گیاهان ترا ریخته به شمار می‌آیند.
دکتر کمالی با اشاره به اینکه 10 درصد از زمین‌های زراعی دنیا زیر کشت گیاهان تراریخته است، بیان داشت: کشورهای همچون آمریکا، برزیل، آرژانتین و کانادا از بزرگترین مصرف‌کنندگان محصولات تراریخته در دنیا هستند.
وی باتوجه به تولید و مصرف محصولات تراریخته در چند دهه اخیر در دنیا،  بیان داشت در کشور ایران نیز تحقیق و پژوهش در راستای تولید این محصولات شتاب زیادی گرفته و  یکی از راهکارهای رسیدن به خودکفایی در شرایط کنونی در کشور ما نیز حرکت به سوی توسعه محصولات تراریخته به شکل کاملا علمی و تایید شده است.
در این راستا در کشور نیز بر روی تراریخته کردن برخی از محصولات مانند برنج و سیب زمینی نیز تحقیقات لازم صورت گرفته و تایید اولیه نیز انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید بر روی محصولات تراریخته تحقیقات جامع و کاملی انجام شود به گونه‌ای که کسی که این محصولات را مصرف می‌کند کاملا از لحاظ سالم بودن آن خیالش راحت باشد، اذعان داشت: مصرف این محصولات بعد از تحقیقات و تست‌های لازم در مراحل مختلف سنی و کنترل اثرات دراز مدتی که ممکن است این محصولات بر روی بشر داشته باشد، خوب است.
به گفته دانشیار دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد، با این تکنیک می‌توانیم مصرف سموم و کودهای  شیمیایی در حال استفاده را کم کنیم.
برنامه رادیویی ” به توان ما” با محوریت موضوعات و مسایل علمی هر چهارشنبه راس ساعت 13:15 از رادیو یزد پخش می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.