تولید گندم تراریخته با عملکردی 11.3 درصد بیشتر از گندم غیر تراریخته

Calderini, Daniel F., et al. “Overcoming the trade‐off between grain weight and number in wheat by the ectopic expression of expansin in developing seeds leads to increased yield potential.” New Phytologist (2020).

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، در مقاله ای که به تازگی در مجله New Phytologyist با

Impact factor (2019): 8.512

منتشر شده است، محققان به نمونه ای گندم تراریخته دست یافته اند. در ادامه خلاصه ای از این مقاله آمده است:

گندم  از محصولاتی است که به طور گسترده در این سیاره کشت می شود، بنابراین هرگونه افزایش عملکرد دانه آن می تواند تا حد زیادی به کاهش گرسنگی در جهان کمک کند. گندمی تراریخته توسط محققان تولید شده است که میزان عملکرد آن 11.3 درصد بیش تر از گندم غیرتراریخته است.

یک روش معمول برای افزایش عملکرد دانه  اصلاح کلاسیک گندم است، در این روش هر گیاهی تعداد بیشتری دانه تولید می کند برای تولید نسل بعد گندم پرمحصول انتخاب می شود.  به گفته محققان دانشگاه یورک انگلیس، این روش در گذشته کارساز بوده است، این فناوری در سال های اخیر بدلیل زمان بر بودن، دچار رکود شده است. نرخ سالانه افزایش عملکرد با این روش، در حال حاضر کمتر از 1 درصد است. رویکرد دیگر شامل بزرگتر شدن و سنگین شدن دانه ها است. متأسفانه، گیاهانی که برای تولید دانه های بزرگتر تغییر یافته اند نیز رشد کم تری دارند در نتیجه مقدار واقعی غذایی که می توان از هر گیاه بدست آورد همان مقدار اندک است.(برای مطالعه بیش تر به اینجا مراجعه کنید)

پژوهشگران دانشگاه یورک با همکاری پروفسور سیمون مک کوئین میسون برای حل این مشکل مطالعاتی انجام دادند و گندم تراریخته ای را معرفی کردند. در گندم تراریخته جدید آنها ، سطح پروتئین تعیین کننده سرعت رشد معروف به اکسپاسین در گیاهان جوان افزایش می یابد. زمانیکه این گیاهان بالغ می شوند ، دانه هایی تولید می کنند که تا 12.3 درصد سنگین تر از همتایان معمولی خود هستند و میزان دانه تولیدی این گیاهان تراریخته نسبت به گیاه غیرترایخته یکسان است. پژوهشگران در Universidad Austral de Chile با موفقیت گندم جدید را در آزمایشات مزرعه ای که تحت شرایط منظم کشاورزی انجام می شد، کشت کردند. پس از برداشت گیاهان، عملکرد دانه نهایی در رده تراریخته با بهترین عملکرد 11.3 درصد بیشتر از محصول شاهد گندم غیرتراریخته بود.

علاقه مندان می توانند جهت دریافت مقاله کامل به اینجا مراجعه کنند.

اصلاحیه: باعرض پوزش از خوانندگان گرامی و فهیم، در ترجمه تیتر مقاله مترجم دچار اشتباه شده و 11.3 درصد را 11 برابر عنوان کرده است. ضمن عذرخواهی، مطلب ویرایش و در اختیارتان قرار گرفت.

Calderini, Daniel F., et al. “Overcoming the trade‐off between grain weight and number in wheat by the ectopic expression of expansin in developing seeds leads to increased yield potential.” New Phytologist (2020).

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.