چهره تاثیرگذار در توسعه بیوتکنولوژی و دانشور برتر جوان در حوزه بیوتکنولوژی معرفی شدند

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در راستای رسالت خود مبنی بر گسترش بیوتکنولوژی در کشور اعطای یک جایزه اختصاصی به بیوتکنولوژی را در سال ۱۳۹۱ به تصویب رساند و آن را به پاس زحمات و دستاوردهای شگرف بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی به نام وی مزین کرد با توجه به پیشرفت زیست فناوری در کشور و تاثیرگذاری غیرقابل انکار چهره ­های پیشتاز، شناساندن دانش پژوهان، فناوران و مدیران تاثیرگذار در توسعه بیوتکنولوژی کشور و تکریم شایستگان برجسته این عرصه الگوهای مناسب را به جامعه بیوتکنولوژی معرفی می­کند. بر این مبنا بر اساس مصوبه مورخ ۸/ ۱۱/ ۹۱ هیئت مدیره انجمن کار گروهی متشکل از صاحب نظران برجسته عضو انجمن شاخص­ های انتخاب و نحوه معرفی افراد تاثیرگذار در بیوتکنولوژی کشور را در قالب یک آیین نامه تصویب کرد. بر این اساس از تابستان سال ۱۳۹۹ انجمن بیوتکنولوژی برای برگزاری پنجمین دوره انتخاب چهره تاثیرگذار از افراد واجد شرایط با اعلام شاخص‌های انتخاب در سایت انجمن دعوت به عمل آورد تا برای دریافت این جایزه کاندید شوند و یا افراد واجد شرایط را برای بررسی بیشتر به این انجمن معرفی کنند.

دکتر خوش خلق سیما که سرپرستی کمیته انتخاب چهره تاثیرگذار این دوره را برعهده داشت ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین، یاد استاد قره یاضی را به عنوان پدر بیوتکنولوژی کشاورزی را گرامی داشت و ایشان را در کنار پژوهشگران کشور حاضر دانست و گفت جایگاه ایشان همیشه در بیوتکنولوژی کشاورزی سبز و روشن است. عضو هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی ادامه داد: 15 نفر به کمیته معرفی شدند که پس از بررسی رزومه­ های ارسالی در جلسات متعدد در نهایت 5 نفر  وارد مرحله بعد یعنی گزینش شدند و در نهایت این جایزه  به دکتر محمود تولایی عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله تعلق گرفت.

ایشان در کارنامه خود فعالیت های متعدد آموزشی، پژوهشی و اجرایی دارد.  برخی از فعالیت­ های این استاد تمام بیوتکنولوژی عبارتند از:  ثبت اختراع­، ثبت ژن در بانک ژن جهانی، راه اندازی دوره دکتری تخصصی بیوتکنولوژی در دانشگاه امام حسین (ع) و دوره کارشناسی ارشد ژنتیک پزشکی در دانشگاه بقیه الله (عج)، تأسیس و ریاست سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور (۱۳۸۷- ۱۳۹۴)، معاونت پژوهشی دانشگاه بقیه الله (۱۳۸۲-۱۳۸۵)، تأسیس پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی در سال ۱۳۸۶ و  ایجاد آزمایشگاه های تخصصی، تأسیس و ریاست مرکز جامع ژنتیک نور و مدیریت طرح شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام در کشور از سال ۱۳۸۱ تاکنون، تأسیس و راه اندازی شتابدهنده تخصصی ژنومیکس و بیوانفورماتیک، فعالیت­ های انجمی، عضو  هیات مدیره و رییس انجمن ­ها در دوره های مختلف از دیگر کارهای تاثیرگذار وی است. وی عضو حقیقی شورای ستاد توسعه زیست فناوری است و در کمیته تدوین اجرای سند راهبردی بنیاد ملی نخبگان و در کارگروه تخصصی ارزیابی برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه خوار برنج (۱۳۸۱-۱۳۸۲) عضو بوده است.

در مراسم تقدیر از چهره تاثیرگذار، دبیر کارگروه ایمنی زیستی سازمان محیط زیست بیان داشت: من ذره ای کوچک از نهال علم و فناوری کشور هستم و افتخار می­کنم که در جهت رفع نیازهای کشورم تلاش کرده ­ام.

در ادامه این مراسم دانشور برتر جوان بیوتکنولوژی هم معرفی شد و از بین چهار کاندید معرفی شده آقای صادق شجاعی دانشجوی سال آخر مقطع دکتری موفق به کسب عنوان دانشور برتر و چهره جوان همایش شد.

ایشان به عنوان مجری یا همکار در پروژه‌های تولید کیت‌های تشخیصی و مولکولی مانند کیت تشخیص کرونا، کیت استخراج RNA ویروسی، محیط کشت انتقال ویروسی، کیت‌های استخراج DNA و RNA از بافت‌های انسانی، جانوری، گیاهی و استفاده از تکنیک کریسپر در تشخیص ویروس کرونا فعالیت داشتند. همچنین  در تألیف و ترجمه بیش از چهار کتاب علمی در حوزه زیست فناوری، مهندسی ژنتیک و کریسپر (در دست اقدام جهت چاپ) همکاری دارند و در بیش از ۷ پروژه تحقیقاتی در حوزه زیست فناوری و پزشکی مشارکت داشته است. انتشار پنج مقاله علمی پژوهشی و  ISI   در مجله­ های علمی بین المللی و داخلی، ارائه مقاله در همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین المللی از دیگر فعالیت ­های این دانشور جوان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.