فناوری تولید محصولات تراریخته باید مانند سلول های بنیادی و پروتئین های نوترکیب و… جزو افتخارات نظام بحساب آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد دانیال کهریزی در گفتگو با خبرنگار این شبکه اطلاع رسانی، اظهار داشت: تولید محصولات تراریخته یا تراژنی جزئی از زیست فناوری است که در دنیا آن را با نام های موجودات تغییر یافته ژنتیکی ( GMOs)، محصولات تغییر یافته ژنتیکی(GMCs) یا غذاهای تغییر یافته ژنتیکی (GMF)هم می شناسند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد دانیال کهریزی در گفتگو با خبرنگار این شبکه اطلاع رسانی، اظهار داشت: تولید محصولات تراریخته یا تراژنی جزئی از زیست فناوری است که در دنیا آن را با نام های موجودات تغییر یافته ژنتیکی ( GMOs)، محصولات تغییر یافته ژنتیکی(GMCs) یا غذاهای تغییر یافته ژنتیکی (GMF)هم می شناسند.

نائب رئیس انجمن علمی بذر کشور گفت: همانطور که ما بحث سلول های بنیادی و پروتئین‌های نوترکیب را در حوزه زیست فناوری داریم، مهندسی ژنتیک و تولید تراریخته ها را هم در این حوزه مطرح است.

وی با اشاره به اینکه بایستی در کنار هر فناوری ارزیابی ریسک – Risk assessment- صورت بگیرد، گفت: بر همین اساس محصولات تراریخته نیز باید همه پروتکل های ایمنی زیستی را طی کرده باشند و تست شوند تا به مرحله مصرف برسند.

استاد مهندسی ژنتیک دانشگاه رازی افزود: بعضی از محصولات وارداتی مثل دانه روغنی که مصرف می کنیم صددرصد تراریخته هستند، در حالیکه در کشورمان به دلایلی اجازه توسعه کشت این محصولات داده نمی شود.

دکتر کهریزی با اشاره به مزایای محصولات تراریخته گفت: این فناوری هم مثل سلول های بنیادی و پروتئین های نوترکیب و..بایستی جزو افتخارات نظام بحساب بیاید.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر هیچ محصول تراریخته ای در داخل کشور تولید نمی شود و کشت های مذکور فقط در حد طرح های تحقیقاتی در فضاهای کنترل شده است.

دکتر کهریزی به بیان اهمیت محصولات تراریخته پرداخت و گفت: این محصولات در جهت افزایش تولیدات گیاهی و ایمنی غذایی بایستی مورد توجه قرار گیرند و توسط سازمان های متولی از جمله سازمان غذا و دارو، استاندارد، حفاظت محیط زیست و… مراحل ارزیابی ریسک آن طی شود.

عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی کشور به تفاوت تولیدات هیبرید و تراریخته اشاره کرد و گفت: در تولید هیبرید دو گیاه را با هم تلاقی می دهند که یک محصول نسبتاً جدید دورگه با شکل ظاهری متفاوت بدست می آید، اما در محصول تراریخته، ژن های مثبت انتقال داده می شود و هیچ تفاوت ظاهری در آن محصول دیده نمی شود. مثلا ژن مقاومت به بیماری را از نخود به ذرت انتقال می دهند تا گیاه ذرت جدید در برابر آن آفت مقاوم باشد.

وی به تبلیغات و اخبار منفی در خصوص محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: متاسفانه یک عده مافیای وارد کننده سموم و آفت کشها علیه محصولات تراریخته شایعه پراکنی می کنند چرا که وقتی ما از بذر تراریخته مقاوم به آفت استفاده کنیم دیگر نیازی به استفاده از سموم شیمیایی نداریم، بنابراین چنین افراد سودجویی به فکر حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نیستند، بلکه منافع خودشان را در نظر می گیرند.

پروفسور دانیال کهریزی عنوان کرد: افراط و تفریط در معرفی محصولات تراریخته باعث شده که مردم ما از این فناوری محروم شوند. عده‌ای چنان مردم را از محصولات تراریخته نگران می‌کنند که گویا تمامی مشکلات سلامتی امروز بشر به علت مصرف محصولات تراریخته می‌باشد و هیچ اشاره‌ای به آلودگی‌های هوا، خاک، آب، مصرف سموم، پارازیت، امواج، ناراحتی های روانی و . . . نمی‌کنند، از طرفی عده‌ای هم محصولات تراریخته را چنان معرفی می‌کنند که گویا با کشت این گیاهان تمامی مشکلات بخش کشاورزی و امنیت غذایی مرتفع می‌شود. این درحالی است که این دو گروه هر دو خطا می‌کنند و لازم است که با احتیاط و لحاظ کردن سلامت انسان و محیط زیست از طریق ارزیابی ریسک، تولید و مصرف محصولات تراریخته را بررسی و عملیاتی کنیم.

دکتر کهریزی در پایان گفت: محصول تراریخته ای که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو بررسی و تایید شود و دارای برچسب ( GMO) باشد یک محصول بی خطر محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.