گفت مرا چرخ فلک عاجزم از گردش تو!

تغییر موضع دکتر عباسی از مخالفان بیوتکنولوژی کشاورزی و محصولات تراریخته

‏در سال ٢٠١۸ منفعت جهانی اقتصادی حاصل از اصلاح ژنتیکی محصولات کشاورزی، ۶ برابر سود کل صنعت هوانوردی جهان بوده است: ١۵٠ میلیارد دلار!!!  با توجه به نیاز کشور به محصولات غذایی سالم و محدودیت منابع برای تولید غذای کافی و تامین امنیت غذایی، ضروری است با بهره برداری از فناوری های نوین ظرفیت تولید مواد غذایی در کشور افزایش یابد. تعلل در استفاده از فناوری های نو به ویژه برای تامین امنیت غذایی تهدیدی برای امنیت ملی کشور خواهد بود.

دکتر علیرضا عباسی استاد پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، دانش آموخته بیوتکنولوژی و نماینده محترم مردم کرج در مجلس شورای اسلامی به تازگی از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کرد. وی در این بازدید در حمایت از بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک گفت: “پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مراکز مشابه که سلول های تولید قدرت کشور هستند، باید تلاش کنند سهم ۸ درصدی بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی را که زیبنده کشاورزی کشور نیست ارتقا دهند. بیوتکنولوژی ظرفیت بالایی برای افزایش تولید، تامین نهاده ها و ارتقای ارزش افزوده محصولات کشاورزی دارد و با توجه به ظرفیت انسانی بالای کشور در این حوزه که در سطح منطقه بی نظیر است اگر با هم افزایی و همکاری از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، قطعا به دستاوردهای بزرگتری دست خواهیم یافت.

 این اظهارات از جانب فردی که قبلا در تریبون های متعدد تولید ملی محصولات تراریخته را غیرضروری و ناکارآمد دانسته و تمایل خود را مبنی بر مصرف نکردن این محصولات تصریح کرده بود، بی سابقه و تامل برانگیز است. پیش از این در یادداشتی با عنوان «چرایی خلاف‌گویی یک استاد دانشگاه علیه تولید داخلی تراریخته» دلایل مخالفت علیرضا عباسی نسبت به دستاوردهای بیوتکنولوژی تشریح شد. پرسش اینجاست که کدام اتفاق مبارک موجب چنین تغییر موضعی درباره محصولات تراریخته از جانب وی که قبلا درباره تولید ملی محصولات تراریخته نظری مغایر با قانون ملی ایمنی زیستی داشت، شده است؟

بیوتکنولوژی را  کاربرد علم  مهندسی در استفاده مستقیم یا غیرمستقیم از موجودات زنده و یا اجزا و تولیدات آن ها در حالت طبیعی یا تغییر یافته آن موجودات تعریف کرده اند. بیوتکنولوژی متشکل از تکنیک های مختلفی است که با قصد بهبود ژنتیکی موجودات مورد نظر و یا بهره برداری از سیستم های زنده و اجزای آن ها، برای منفعت انسان طراحی شده اند. در واقع بیوتکنولوژی محصول تعامل بین علم بیولوژی و تکنولوژی است. بیوتکنولوژی کشاورزی و به ویژه مهندسی ژنتیک با تولید محصولات تراریخته فرصتی برای کاهش فقر، امنیت غذایی، رفع سوء تغذیه و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و افزایش توانایی در اصلاح نباتات ایجاد کرده است (1).

 

مقدار واردات تنها ذرت دامی در سال 1399 براساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی (اینجا) معادل بیش از 9.8 میلیون تن در هزار هکتار است؛ در صورتی که مقدار تولید در شرایط دیم عددی معادل 0.5 و در شرایط آبی 10.8  میلیون تن در هزار هکتار است. این آمار ضرورت استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی و محصولات تراریخته تولید ملی را نشان می دهد.

بر طبق مطالعه‌ ای که در سال 2022 در مجله‌ ی  Food Control با عنوان”GMOs in Africa: Status, Adoption and 1 Public acceptance” منتشر شده است (اینجا)، مقایسه ای بین پنج کشور برتر تولید کننده محصولات تراریخته و آفریقا انجام شده است و نشان می دهد که مزایای استفاده از بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته غیرقابل اجتناب است.

‏در سال ٢٠١۸ منفعت جهانی اقتصادی حاصل از اصلاح ژنتیکی محصولات کشاورزی، ۶ برابر سود کل صنعت هوانوردی جهان بوده است: ١۵٠ میلیارد دلار!!!

(a). مقدار کشت محصولات تراریخته از سال 2017 تا 2019 در شش کشور
(b). میزان سود اقتصادی مشترک ناشی از کشت محصولات تراریخته در شش کشور برتر تولید کننده محصولات تراریخته

 آمار رسمی واردات محصولات کشاورزی به کشور و تولید و مصرف زیاد محصولات کشاورزی تراریخته در تمام کشورها نشان می دهد کشور ایران وارد کننده بزرگ محصولات تراریخته تولید شده در خارج از کشور  است؛ بنابراین با توجه به نیاز کشور به محصولات غذایی سالم و محدودیت منابع برای تولید غذای کافی و تامین امنیت غذایی، ضروری است با بهره برداری از فناوری های نوین ظرفیت تولید مواد غذایی در کشور افزایش یابد. تعلل در استفاده از فناوری های نو به ویژه برای تامین امنیت غذایی تهدیدی برای امنیت ملی کشور خواهد بود.

منابع:

(1) رهنما حسن. اخلاق زيستي و توليد محصولات تراريخته.

(2) Gbadegesin LA, Ayeni EA, Tettey CK, Uyanga VA, Aluko OO, Ahiakpa JK, Okoye CO, Mbadianya JI, Adekoya MA, Aminu RO, Oyawole FP. GMOs in Africa: Status, adoption and public acceptance. Food Control. 2022 Jun 17:109193.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. رضایی می گوید

    سلام متاسفانه این خبر کذب است و چون سابق این سایت با هدف و سابقه طولانی در تخریب توهین و بد اخلاقی شهره است ما از دکتر عباسی این مورد را سوال کردیم جواب ایشان ضمن تکذیب تغییر موضع ایشان این است که البته قطعا بطور رسمی به نشر این تیتر دروغ اقدام خواهند کرد.
    نظر دکتر عباسی
    در ظرفیت بیوتکنولوژی جهت ارتقای ارزش افزوده شکی نیست ولی مشکل این است که آقایان تراریخته را معادل بیوتکنولوژی مطرح می کنند.
    در همان بازدید هم این موضوع به تیم جدید پژوهشگاه منتقل گردید و از رویه اشتباه گذشتگان این مجموعه انتقاد شد و به تیم جدید در این رابطه موارد جدی تذکر داده شد.
    حال اگر ذره ای صداقت و شرف و جوانمردی در انتشار اخبار دارید ضمن عذر خواهی این نظر دکتر عباسی را منتشر کنید.
    خداوند را شاهد و ناظر بدانید که سرانجام دروغگویان رسوایی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.