در ششمین دوره معرفی چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات روی داد:

رونمایی از تاریخ شفاهی دکتر بهزاد قره‌یاضی دانشمند برجسته بین‌المللی مهندسی ژنتیک

دکتر بهزاد قره‌یاضی از سوی انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات برگزیده شد. در مراسمی که به همین مناسب برگزار شد از کتاب تاریخ شفاهی دکتر بهزاد قره‌یاضی رو نمایی شد. در این کتاب با خانواده و دوستان دکتر قره‌یاضی گفت و گو شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران صبح امروز 22 شهریور 1401 همزمان با نشست تخصصی نقش آموزش عالی در توسعه بخش کشاورزی و ششمین دوره معرفی چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات از کتاب تاریخ شفاهی دکتر بهزاد قره‌یاضی رونمایی شد.

دکتر بهمن یزدی صمدی چهره ماندگار کشاورزی در مراسم ششمین چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات گفت: اولین‌بار من دکتر قره‎‌یاضی را بعد از فارغ‌التحصیلی ایشان از دانشگاه تربیت مدرس در مقطع کارشناسی ارشد دیدم. دکتر کلانتری ایشان را به من معرفی کرد. دکتر قره‌یاضی پس از فارغ‌التحصیلی بسیار تلاشگر بود و برای خدمت به کشور اصلا آرام نداشت. دکتر قره‌یاضی در شورای عالی تحقیقات که در زمان دکتر حبیبی معاون اول ریاست جمهوری، تشکیل شد در کمیسیون بیوتکنولوژی عضو بود و ما در آنجا با کارهایی که در فیلیپین انجام داده بود، بهتر آشنا شدیم.

دکتر یزدی صمدی افزود: از مهمترین کارهای ایشان تأسیس موسسه بیوتکنولوژی کشاورزی در همین محوطه موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر بود و مدتی هم معاونت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را داشت.

این استاد پیشکسوت دانشگاه تهران ادامه داد: خیلی‌ها به‌خاطر تلاش‌های بسیار زیاد و مقاومتی که دکتر بهزاد قره‌یاضی برای برنج تراریخته کرد، با او دشمن شدند و باعث شدند که او را از کار بیکار کنند؛ ولی او مثل کوه در برابر دشمنان ایستاد و دوباره به کار خود برگشت و بعد از سال‌ها تلاش بی‌وقفه در اثر کرونا دار فانی را وداع گفت.

در ادامه مراسم بزرگداشت ششمین چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات، مهندس عباس کشاورز، برگزیده دوره چهارم چهره‌تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات اظهار کرد: من با آقای دکتر قره‌یاضی بیشترین فرصت همکاری را داشتم؛ هم زمانی که در فیلیپین مشغول به کار بودم و هم پس از آن در ایران که ایشان به جای من به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی آمد.

وی ادامه داد: آقای دکتر قره‌یاضی به گردن همه ما حق دارد. او دو پایه گذاشت که ارزشمند است. زنده‌یاد قره‌یاضی ثابت‌قدم بود. ممکن است انسان عقیده‌ای داشته باشد و مورد نقد باشد؛ مهم این است که آقای دکتر قره‌یاضی به عقیده‌اش پایبند بود و تقریبا تمام مزایایی را که می‌توانست کسب کند به قیمت پایمردی خودش از دست داد.

مهندس کشاورز ادامه داد: خیلی‌ها به دکتر قره‌یاضی تهمت ناروا زدند که چون در موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج درس خوانده است، بنیاد راکفلر به ایشان کمک می‌کند؛ ولی ما می‌دانیم که ایران از قبل از انقلاب عضو CGIR بودیم و طبق قانونِ بعد از انقلاب ما باید به موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج حق‌السهم ‌بپردازیم.

مهندس کشاورز با گلایه از عملکرد دوستان دکتر قره‌یاضی به ویژه جامعه علمی گفت: خیلی از دوستان در حق ایشان جفا کردند و خیلی‌ها هم پایمردی کردند و برای رفع ابهام پای او ایستادند. زنده‌یاد قره‌یاضی به خاطر پایمردی‌علمی‌اش خیلی هزینه داد. چرا ما در جامعه سنتیمان به محض اینکه کسی که از دنیا می‌رود شروع می‌کنیم به تقدیر و تمجید از او؛چرا در هنگام حیات این افراد این کارها را نمی‌کنیم.

کشاورز در ادامه افزود: دکتر قره‌یاضی کسی بود که دانش فناوری تراریخته را وارد ایران کرد و بهای آن را هم پرداخت. وی افزود: با فناوری نباید سیاسی برخورد کرد؛ نباید آن را حذف کرد و باید از آن استفاده کرد. ما خیلی اهل چالش در دفاع از نظریاتمان نیستیم اگر استمرار در کاری باشد به هر حال موفق می‌شویم زنده‌یاد قره‌یاضی این صفت بارز را داشت.

رئیس انجمن علمی آبیاری و زهکشی ایران در ادامه تاکید کرد: کشاورزی کشور شرایط بسیار سختی را می‌گذراند و امکان دارد حتی نتوانیم آن را حفظ کنیم. جمهوری اسلامی دو ابر چالش دارد که تنها اهل علم می توانند حل کنند و با پول و روش‌های اجرایی حل نمی‌شود. من ۱۶ سال است اینها را نوشته‌ام؛ الان همه آن را حس می‌کنیم و تهدید ملی است. کشاورزی کشور با چالش‌های جدی مواجه است و اولین سختی آن ایجاد مفاهمه مشترک است. شفاف کردن این چالش‌ها کار نهادهای علمی است. کشور در صحنه تصمیم‌سازی و سیاستگذاری، به ویژه در بخش کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. وقتی با عدد و رقم بررسی می‌کنیم آدم با ترس و نگرانی مواجه می‌شود. چه کسی باید بگوید که ساختار و متدولوژی چگونه باید تغییر کند؟ چه کسی می‌خواهد در بحث ناپایداری سرزمین کمک کند؟ من رئیس انجمن آبیاری و زهکشی هستم و ما انجمن‌های علمی از یک خانواده‌ایم؛ ما انجمن‌ها باید راه حل بدهیم و کمک کنیم.

دکتر مسعود اصفهانی، استاد دانشگاه گیلان در مراسم رو نمایی از کتاب تاریخ شفاهی دکتر بهزاد قره‌یاضی گفت: دکتر قره‌یاضی دوست و همکاری مشفق بود. کسی تصور نمی‌کرد که ایشان به این زودی از بین ما برود؛ اما تقدیر الهی چنین بود.

وی ادامه داد: من از سال ۶۲ افتخار آشنایی با دکتر قره‌یاضی را داشتم همکلاسی بودیم و رقابت علمی و اشتراکات عقیدتی و فکری هم داشتیم و دوستی ما هم به همین دلیل شدت گرفت.

بنیانگذار تاریخ شفاهی دکتر بهزاد قره‌یاضی گفت: دکتر قره‌یاضی در مقطعی که دچار مضایقی در دانشگاه گیلان شد به من گفت: «من در دفاع از آنچه که به آن اعتقاد داشتم شغلم را ازدست دادم و خانواده‌ام را در مضیقه گذاشتم، ولی هیچ تاسفی بر آن ندارم و همین رویه را ادامه خواهم داد».

مسعود اصفهانی تصریح کرد: دکتر قره‌یاضی خوب آموخت و مشتاقانه چند برابر آنچه را آموخته بود به دیگران آموزش داد؛ زمانی که برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرسوم نبود، دکتر قره‌یاضی از ما دعوت می‌کرد که برای دانشجویان دوره بگذاریم و تازه‌های علمی را به آن‌ها آموزش دهیم و اعتقاد داشت خوب یاد گرفتن و خوب یاد دادن باعث پایداری علمی است.

وی تشریح کرد: فراوان می‌شود گفت که چه جور و جفایی در حق ایشان رفت. درباره زندگی ایشان ما وظیفه داریم عقاید و باورهای دکتر قره‌یاضی را تبیین کنیم و آن‌ را به یک گفتمان تبدیل کنیم. به همین منظور با خانواده و جمعی از دوستان دکتر بهزاد قره‌یاضی طرح تاریخ شفاهی دکتر قره‌یاضی را انجام دادیم و مصاحبه کردیم که در قالب کتابی آماده انتشار است و امروز از آن رونمایی شد و امیدواریم که به سندی درباره زندگی دکتر قره‌یاضی تبدیل شود.

دکتر اصفهانی در ادامه ضمن ایراد بخش‌هایی از کتاب تاریخ شفاهی دکتر بهزاد قره‌یاضی نوید داد که این کتاب به زودی در دسترس عموم قرار بگیرد.

در بخش‌هایی از این کتاب آمده است: «حضور پررنگ در تمام عرصه‌ها از ایشان فردی اثرگذار ساخته بود؛ تا این نسل هست، دکتر قره‌یاضی را به یاد خواهند داشت؛ در تاریخ کشاورزی از ایشان به نیکی یاد خواهد شد».

شهرزاد کسکری، همسر دکتر بهزاد قره‌یاضی، در پایان مراسم بزرگداشت از تاسیس بنیاد دکتر بهزاد قره‌یاضی خبر داد و گفت: این بنیاد برای حمایت از دانشجویان و دانشمندان بیوتکنولوژی بنیانگذاری شده است. وی گفت: هدف از تاسیس این بنیاد حمایت از پژوهشگران جوان بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک است.

وی در پایان ضمن تشکر از انجمن زراعت و اصلاح نباتات برای گرامیداشت یاد دکتر بهزاد قر‌یاضی گفت: هرچند شاید حق مطلب آنقدرها ادا نشده باشد، ولی باز هم گرامیداشت یاد ایشان و صحبت از ایشان شجاعت می‌خواهد.

دکتر بهزاد قره‌یاضی بنیانگذار پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دانشمند برجسته بین‌المللی در رشته مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی بود که در خرداد سال گذشته در پی ابتلا به کرونا در گذشت.

قره‌یاضی به حمایت از فناوری‌های نوین برای بهره‌برداری در جهت اعتلای رفاه عمومی، دستیابی به تولید ملی و تحقق امنیت و اقتدار ملی شهره بود؛ همچنین صراحت کلام و ثبات قدم قره‌یاضی در مبارزه با فساد از او چهره‌ای شناخته‌شده ساخته بود.

1 نظر
  1. علی اصغر ورسه‌ای می گوید

    سلام دوستان گرامی
    شاد باد روح آن رفیق و همراه غیور دیرین. شاید یکی از اوصاف برجسته‌ی دکتر بهزاد قره‌یاضی غیرت و حمیت ایشان بود.
    تمامی وجود او تلاش برای رشد و توسعه بود و در این راه چندان حمیت داشت که همه‌ی ملاحظات در باره‌ی خود را نادیده می‌گرفت و از حیثیت اجتماعی خود هزینه می‌کرد، هر قدر که لازم بود.
    البته ضمیر پاک و اخلاص او، وی را مطمئن می‌کرد که حیثیت حقیقی در یادها، مکان‌ها و زمان‌هایی دیگر سنجیده و ثبت می‌شود که ماندگاری و جاودانگی دارد.
    ظاهرا کماندار اجل تیراندازی ماهر دارد که خوبان را نشانه می‌رود.
    شرایط با بنده یار نبود که حضور روزی‌ام شود.
    خسته نباشند دوستانی که در این کار اهتمام ورزیدند، به خصوص دوست و همکار قدیمی، جناب دکتر اصفهانی.
    پخش نشانی ایمیل بنده بلامانع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.