دستاورد بزرگ محققان ایرانی در «درمان پارکینسون با سلول های بنیادی» در آستانه کارآزمایی بالینی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از دیده بان علم ایران، در پی موفقیت محققان پژوهشگاه رویان در درمان پارکینسون با پیوند سلول های پیش ساز دوپامینرژیک مغز میانی مشتق شده از سلول های بنیادی جنینی انسانی در فاز حیوانی، امید می رود به زودی با اخذ مجوزهای مربوطه، فاز بالینی این طرح آغاز شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، بیماری پارکینسون یک بیماری مزمن و پیشرونده است که در سطح جهانی نیز بسیار فراگیر است به طوری که حدود ۲۲ میلیون از جمعیت جهان مبتلا به این بیماری هستند. این بیماری در اثر از بین رفتن سلول های مولد دوپامین ایجاد می شود. سلول های مولد دوپامین در مغز از ناحیه جسم سیاه به ناحیه استریاتوم پشتی وظیفه عصب دهی و ترشح دوپامین را بر عهده دارند. دوپامین در سیستم حرکتی سرعت و میزان حرکات را کنترل می کند. زمانی که بیش از هشتاد درصد سلول های تولید کننده دوپامین تخریب شوند، اختلالات حرکتی در فرد بروز میکند. بنابراین تشخیص این بیماری از اوایل ایجاد آن و در سنین پایین کمی مشکل است، زیرا بروز علائمی چون اختلالات حرکتی و رفتاری ناشی از این بیماری در سنین بالاتر از شصت سال دیده می شود.

دکتر حسین بهاروند، دانشمند برجسته سلول های بنیادی و استاد پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به این که دانشمندان به شواهدی در خصوص ارتباط عفونت ناشی از ویروس کرونا با پارکینسون رسیده اند و به تعبیری باید منتظر بروز پاندمی گسترده پارکینسون در سالهای آتی باشیم گفت: در حال حاضر برای درمان پارکینسون از برخی داروها و همچنین گذاشتن الکترود در مغز (DBS)استفاده می شود که هزینه بسیار بالایی دارد. در سال های اخیر ژن درمانی و سلول درمانی هم برای درمان پارکینسون مورد توجه قرار گرفته است.

برنده جایزه مصطفی تصریح کرد: از حدود ۱۲ سال پیش در پژوهشگاه رویان طرحی را برای تمایز سلول های بنیادی به سلول های عصبی مولد دوپامین در مغز در دست اجرا داریم که پیوند سلولهای پیش ساز دوپامینرژیک مغز میانی مشتق شده از سلول های بنیادی جنینی انسانی در مدل های حیوانی (رت و موش)با موفقیت همراه بوده است.

برنده جایزه فرهنگستان علوم جهان در سال ۲۰۱۹ خاطرنشان کرد: تاکنون تنها تعدادانگشت شماری از کشورها شامل آمریکا، سوئد، چین، ژاپن و استرالیا به فاز کارآزمایی بالینی سلول درمانی پارکینسون وارد شده اند و امیدواریم بتوانیم با کسب مجوزهای لازم به عنوان ششمین کشور کارآزمایی بالینی این روش را بر روی بیماران ایرانی آغاز کنیم.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.