تلاش ناکام مافیای نهاده‌ها در تصویب ممنوعیت کشت تراریخته

صبح امروز مجلس به دنبال تصویب ممنوعیت کشت تراریخته به دلیل رعایت سلامت غذایی در برنامه هفتم توسعه بود. این در حالی است که بحثی در رابطه با ممنوعیت واردات آن صورت نگرفت. با این حال در لحظه تصویب این بند، عبارتی به مصوبه اضافه شد تا مافیای نهاده‌ها ناکام بماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از تجارت‌نیوز، صبح امروز در ادامه بررسی برنامه هفتم توسعه، طرح پیشنهادی کمیسیون تلفیق و کشاورزی در رابطه با کشت تراریخته به صحن مجلس آمد و پس از صحبت موافقان و مخالفان به تصویب رسید.

گفته شده مطابق این مصوبه «کشت هرگونه محصول تراریخته تولیدشده در داخل یا خارج از اراضی کشور ممنوع می‌شود؛ همچنین واردکنندگان و تولیدکنندگان فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی که از مواد اولیه تراریخته استفاده می‌کنند، مکلف به درج برچسب روی این محصولات هستند».

البته این متنی است که از کمیسیون به صحن آمده بود و رسانه‌ها عیناً همان متن را با تیتر «ممنوعیت کشت تراریخته» منتشر کردند. نکته حائز اهمیت در رابطه با متن اولیه این است که با ممنوعیت کشت و تولید، این واردکنندگان بودند که عنان بازار را در دست می‌گرفتند. موضوعی که شائبه‌هایی مبنی بر تأثیر مافیای نهاده‌های دامی بر نگارش این متن به وجود می‌آورد. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی از این است که در لحظه تصویب این بند، عبارتی به آن اضافه شده که تلاش مافیای نهاده‌ها را ناکام گذاشته است.

شکست مافیای واردات نهاده در دقیقه 90

محمدعلی ملبوبی، عضو هیئت مدیره انجمن های علمی بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی و نماینده انجمن‌های تخصصی در شورای ملی ایمنی زیستی، در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به اضافه‌شدن جمله‌ای به این مصوبه در لحظات آخر عنوان کرد: متن مصوبه نهایی تغییر کرده و این‌گونه است: «کشت هرگونه محصول تراریخته تولیدشده در داخل یا خارج از کشور بدون رعایت قانون ایمنی زیستی ممنوع است». بنابراین با این مصوبه دیگر هیچ گروهی، به‌ویژه تولیدکنندگان مشکلی ندارند. چراکه هیچ‌کس مخالف عدم رعایت قوانین ایمنی زیستی نیست.

وی افزود: تولید و کشت تراریخته هیچ منافاتی با قوانین ایمنی ندارد. در بند دوم این مصوبه انجام تحقیقات و پژوهش‌های آزمایشگاهی و گلخانه‌ای روی محصولات تراریخته در دانشگاه‌ها، مؤسسات، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان مجاز اعلام شده است. بر همین اساس تحقیقاتی که در انجمن‌های مختلف علمی انجام شده هیچ مشکلی در این‌گونه محصولات ندارد.

او درباره تاثیر این مصوبه بر وضعیت فعلی مصرف محصولات تراریخته گفت: در واقع با توجه به مصوبه نهایی، هیچ تغییری در زمان اجرای برنامه هفتم توسعه صورت نمی‌گیرد. مافیای واردات نهاد‌ه‌های دامی به دنبال ممنوعیت کشت این نهاده‌ها برای پنج سال بود که در نهایت موفق نشد. البته این شیطنت‌ها ادامه خواهد داشت؛ چراکه هدف این افراد وابسته شدن کشور به بیگانگان است و از آن مهم‌تر می‌خواهند امنیت غذایی کشور را به اختیار بگیرند.

سرنخی که مافیا جا گذاشت

ملبوبی در توضیح اینکه چرا در بند مورد اشاره رد پای مافیا مشاهده می‌شود؟ تشریح کرد: سرعت عمل ارجاع مصوبه کمیسیون به صحن مجلس بدون نظرخواهی از بخش خصوصی یا انجمن‌های علمی و حتی مرکز پژوهش‌ها همگی سرنخی هستند که مافیا از خود بر جای گذاشته است.

وی افزود: موضوع در کمیسیون تلفیق یا کشاورزی مطرح شده و یک نفر که از مخالفان باسابقه طرح ممنوعیت کشت تراریخته است به عنوان نماینده علمی رای مخالف داده و طرح به صحن ارسال شده است. من به عنوان نماینده انجمن‌های علمی و تخصصی در مجلس، بعد از ظهر دیروز از وجود چنین طرحی به صورت رسمی خبردار شدم، تا پیش ز این هر گاه درباره وجود چنین طرحی یا برنامه‌ای برای ممنوعیت کشت تراریخته در برنامه هفتم سوالی مطرح می‌شد آقایان به طور کل آن را تکذیب می‌کردند.

مخالفان کشت تراریخته؛ حامیان واردات

نماینده انجمن‌های تخصصی در شورای ملی ایمنی زیستی با اشاره به حمایت مخالفان کشت تراریخته از واردات، گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است اگر تراریخته بد است، پس چرا اجازه واردات می‌دهند؟ چرا 90 درصد تولید ذرت آمریکا از محصولات تراریخته است؟ اما مردم این کشور هیچ مشکلی ندارند. این گروه‌ها هر وقت در بحث علمی می‌خواهند ایرادی مطرح کنند می‌گویند مصرف این مواد، مردان را عقیم می‌کند. اگر بخواهند علمی‌تر رفتار کنند می‌گویند برای سلامتی مضر است؛ در حالی که اگر مضر بود مراکز علمی و تخصصی اجازه رها‌سازی و مجوز مصرف نمی‌دادند.

وی افزود: 38 سال از صدور اولین مجوز کشت تراریخته و 26 سال از تولید تجاری این محصولات می‌گذرد. یعنی حداقل دو نسل از این محصولات استفاده کرده‌اند، اما کسی نتوانسته به صورت علمی زیان این محصولات را تائید کند. در ایران سالانه دو میلیارد جوجه تولید می‌شود که تمام آن‌ها از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند. اگر به لحاظ علمی و سلامت عمومی مشکلی وجود داشت حتما تا حالا نمایان می‌شد.

او خاطرنشان کرد: اکنون ذرت، سویا، آووکادو، کلزا و پنبه به صورت محصولات تراریخته تجاری در بازار جهانی وجود دارد. کشت تراریخته گوجه فرنگی نیز شروع شده، اما به صورت تجاری در نیامده است. تمام نهاده‌های دامی از محصولات تراریخته هستند و فقط در روسیه به صورت عادی تولید می‌شوند که حداکثر تولید آن 15 میلیون تن است.

ملبوبی در پایان یادآور شد: مخالفان کشت تراریخته در واقع مخالف استقلال غذایی کشور هستند. زیرا با افزایش تولید، دیگر نیازی به واردات نیست و کشور خودکفا می‌شود. بر همین اساس مدعی هستیم که چنین کاری از وابستگان خارجی برمی‌آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.