افتتاح رسمی جشنواره بیوتکنولوژی مالزی با حضور هیئت ایرانی

جشنواره بیوتکنولوژی مالزی همزمان با دهمین سال افتتاح مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی با سخنرانی معاون وزیر علوم و فناوری مالزی، هماهنگ کننده جهانی سرویس بین المللی دستیابی و کاربرد بیوتکنولوژی، رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی و رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران به همراه هیئتی ده نفره از ایران و صدها میهمان داخلی و خارجی به طور رسمی افتتاح شد.

جشنواره بیوتکنولوژی مالزی همزمان با دهمین سال افتتاح مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی با سخنرانی معاون وزیر علوم و فناوری مالزی، هماهنگ کننده جهانی سرویس بین المللی دستیابی و کاربرد بیوتکنولوژی، رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی و رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران به همراه هیئتی ده نفره از ایران و صدها میهمان داخلی و خارجی به طور رسمی افتتاح شد. این جشنواره که در نوع خود برای اولین بار در کشور مالزی برگزار می‌شود از روز شنبه آغاز بکار کرده بود. مسابقه بین 25 دبیرستان کوالالمپور در مورد بیوتکنولوژی و کنفرانس های علمی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های مختلف مردم و دانش آموزان و ده‌ها فعالیت دیگر این جشنواره را به موضوعی مورد توجه رسانه ها قرار داده است.                       
خانم ماهالتچومی آروجانان رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: "نتیجه فعالیت‌های مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی از جمله برگزاری جشنواره بیوتکنولوژی پذیرش بیشتر این فناوری در نزد مردم و مسئولین خواهد بود." کشور مالزی که در بیوتکنولوژی در منطقه تنها کشور استرالیا را رقیب خود می‌داند به دنبال کسب موقعیتی برتر و تبدیل علم و فناوری به تولید ثروت از این رهگذر است.
بر اساس مطالعه‌ای که انجمن ایمنی زیستی ایران انجام داده است تعداد مقالات نمایه شده ایرانیان در زمینه مهندسی ژنتیک کشاورزی (به عنوان یکی از تجلی های بیوتکنولوژی مدرن) در طی 5 سال گذشته بیش از دوبرابر مقالت مشابه منتشر شده توسط مالزیایی‌هاست. اما با این وجود تولید فناوری از علم و تولید ثروت از این فناوری در مالزی سرعت بیشتری داشته و محصولات بیوتکنولوژیک بیشتری در بازار عرضه و حتی صادرات وجود دارد. این امر تا حدودی به ساختار غیردولتی فعالیت های اقتصادی در مالزی و در درجه دوم به حمایت یکپارچه مسئولین مختلف مالزی از توسعه بیوتکنولوژی در این کشور است. طی سال‌های گذشته مالزی علاوه بر فعالیت‌های مختلف در زمینه بیوتکنولوژی اقدام به برگزاری همایش سالیانه بیوتکنولوژی و نمایشگاه عظیمی در زمینه بیوتکنولوژی می‌نماید که بدون استثنا توسط نخست وزیر این کشور افتتاح و با سخنرانی وی ادامه می‌یابد. در این همایش فرصت‌های قابل توجهی به متخصصین و صاحبان موفق صنایع بیوتکنولوژی در جهان ارائه می‌شود تا ضمن تشریح رموز موفقیت خود بازاری را برای فراورده‌های خود فراهم آورند. به این ترتیب در مالزی همکاری صنایع و دانشگاه‌ها، بخش اجرا با بخش پژوهش، بخش خصوصی با بخش دولت و تجار خارجی با تجار و سرمایه‌گذاران داخلی یک همکاری برد – برد است.
                     
مراسم افتتاحیه جشنواره بیوتکنولوژی مالزی با اهدای جوایزی به همکاران ملی و بین‌المللی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی به پایان رسید.
 تهیه و تنظیم: بهزاد قره‌یاضی
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.