خبرنگاران پرسيدند: مسئول توقف توليد محصولات تراريخته كيست؟

در حاشيه نشست خبري سومين همايش ايمني زيستي و مهندسي ژنتيك سؤالات متعددي در مورد عدم اجراي قانون ايمني زيستي و توقف توليد محصولات زراعي تراريخته مطرح شد.

در حاشيه نشست خبري سومين همايش ايمني زيستي و مهندسي ژنتيك سؤالات متعددي در مورد عدم اجراي قانون ايمني زيستي و توقف توليد محصولات زراعي تراريخته مطرح شد.
دكتر قره‌ياضي در پاسخ به سؤال تعدادي از خبرنگاران در مورد مسئولیت عدم توسعه مهندسی ژنتیک در کشاورزی كشور، اظهار داشتند كه بدليل اينكه اين نشست خبري تنها به منظور اطلاع‌رساني در مورد سومين همايش ايمني زيستي برگزار شده و جنبه علمي دارد، اجازه بدهيد كه بحث پيرامون اين مسئله به جلسات ديگري واگذار شود. ايشان در جواب يكي از خبرنگاران كه پرسيد دليل توقيف برنج تراريخته در كشور چه بوده است، گفت برويد از خودشان بپرسيد. وی ادامه داد : "کسانی که در سال 1384 صدها تن بذر اصلاح شده برنج تراریخته را در انبار متروکی در رشت به زنجیر کشیده اند تا کنون حتی یک خط دلیل این کار را به مجری طرح اعلام نکرده‌اند"!
يكي از خبرنگاران نيز مطرح نمود كه حتماً توقيف اين محصولات بدليل اثبات مضرات آنها نبوده و آيا اصلاً بررسي‌هايي توسط مسئولين در اين مورد انجام شده است؟ دكتر قره‌ياضي ضمن تشكر از ايشان بخاطر توجه ويژه به اين مسئله، خاطر نشان كردند كه در سال 1384 بررسي جامعي توسط سه انجمن بيوتكنولوژي، ژنتيك و ايمني زيستي بر روي برنج تراريخته انجام شد كه نتيجه آن نيز منتشر شده ودر اختيار مسئولين قرار گرفت. بر اساس این مطالعه هیچ گونه شوادی دال بر وجود هر نوع احتمال پی آمد منفی بدست نیامد. در ضمن وزرا و مسئولین وزارت بهداشت در دوره های مختلف از جمله در دولت آفقای دکتر احمدی نژاد بر سلامتی برنج تراریخته و محصولات تراریخته تولید داخل تاکید کرده‌اند.
در حالي‌كه در سال 2005 كه حتي كشور چين نيز كه اكنون تنها كشور توليد كننده برنج تراريخته در جهان است، محصول خود را به بازار عرضه نكرده بود، نام ايران به عنوان اولين توليد كننده اين محصول حياتي در مراكز معتبر بين‌المللي ثبت شده بود.
در اين نشست پرسش‌هايي نيز در مورد عدم اجراي قانون ايمني زيستي در كشور، و واردات محصولاتي از كشورهايي مانند آرژانتین،  برزيل و كانادا كه جزو كشورهاي پيشرو در زمينه مهندسي ژنتيك بوده و امكان وجود محصولات تراريخته در داخل كشور مطرح شد، كه مورد تایید مسئولین نشست قرار گرفت، اما از خبرنگاران خواسته شد که دلایل آن را از مسئولین بپرسند.!
گفتنی است سومین همایش ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک توسط انجمن ایمنی زیستی، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی در تاریخ 23-25 خرداد ماه سال 1390 برگزار خواهد شد.
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.