تقدیر از دکتر کلایو جیمز موسس ISAAA توسط دانشگاه (Aberystwyth)

كلايو جيمز را همه آن‌ها كه سري در بيوتكنولوژي كشاورزي دارند مي‌شناسند. او بيش از 15 سال است كه همه تحولات در زمينه مهندسي ژنتيك كشاورزي را در سراسر جهان رصد و گزارش مي‌كند. گزارش‌هاي ساليانه او را كه به 46 زبان (از جمله فارسي) ترجمه مي‌شود در حال حاضر بيش از دو ميليارد نفر يعني بيش از يك سوم مردم جهان مي‌خوانند.

كلايو جيمز را همه آنها كه سري در بيوتكنولوژي كشاورزي دارند ميشناسند. او بيش از 15 سال است كه همه تحولات در زمينه مهندسي ژنتيك كشاورزي را در سراسر جهان رصد و گزارش ميكند. گزارشهاي ساليانه او را كه به 46 زبان (از جمله فارسي) ترجمه ميشود در حال حاضر بيش از دو ميليارد نفر يعني بيش از يك سوم مردم جهان ميخوانند. او موسس سرویس بین‌المللی دستيابي و استفاده از کاربردهای بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) است كه مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران نيز افتخار همكاري با آن را دارد. دکتر کلایو جیمز٬ بعد از ظهر جمعه 15 جولای (24 تيرماه) عضویت افتخاری دانشگاه Aberystwyth را دریافت کرد. این دانشمند در سال 1961 از همین دانشگاه با مدرک گیاهشناسی کشاورزی فارغ‌التحصیل شد و دکتری خود را در دانشگاه کمبریج ادامه داد. وی در سال 1990 ISAAA را به منظور آسان‌تر کردن استفاده و انتقال دانش بیوتکنولوژی از کشورهای صنعتی به کشاورزان فقیر در کشورهای درحال توسعه٬ تاسیس کرد. مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران دريافت اين جايزه را به او و همه كساني كه در راه رفع گرسنگي و فقر تلاش ميكنند تبريك ميگويد.
مأموریت اصلی ISAAA کاهش گرسنگی و فقر در کشورهای در حال توسعه است. گفتنی است قبل از همکاری با ISAAA وی بعنوان معاون مدیر کل مرکز بين المللي تحقيقات گندم و ذرت (CIMMYT) در مکزیک بود که در آنجا با دکتر نورمن بورلاگ برنده جایزه صلح نوبل که از حامیان تأسیس ISAAA نیز بود٬ همکار بود. در 25 سال اخیر او در کشورهای در حال توسعه به فعالیت پرداخت است. دکتر کلایو جیمز یکی از 7 عضوي است که توسط دانشگاه Aberystwyth در مراسم فارغ‌التحصیلی 2011 مورد تقدیر قرار گرفته است.
مأخذ:
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.