مسئولین میانی در حوزه بیوتکنولوژی با اعمال سلیقه‌های فردی خود مانع پیشرفت کشور می‌شوند

در حاشیه نشست خبری هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی٬ دکتر محمد علی ملبوبی رئیس انجمن بیوتکنولوژی و رئیس این همایش با سؤالات بسیاری از جانب خبرنگاران در خصوص عدم اجرایی شدن قوانین و تجاری‌سازی محصولات تراریخته مواجه شد.

در حاشیه نشست خبری هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی٬ دکتر محمد علی ملبوبی رئیس انجمن بیوتکنولوژی و رئیس این همایش با سؤالات بسیاری از جانب خبرنگاران در خصوص عدم اجرایی شدن قوانین و تجاری‌سازی محصولات تراریخته مواجه شد. دکتر ملبوبی در پاسخ به این خبرنگاران گفت در سال  گذشته سطح زیر کشت محصولات تراریخته در جهان 148 میلیون هکتار بوده است مشخص شده است که محصولات تراریخته سالم هستند و خطرات ناشی از استفاده از سموم را نیز کاهش می‌دهند. حتی اروپا نیز اخیرا اعلام کرده که این محصولات خطرات کمتری نسبت به محصولاتی که هم اکنون مورد مصرف هستند٬ دارند.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران در ادامه افزود در کشور ما مسئولین طراز اول مملکتی تاکید زیادی بر استفاده از محصولات تراریخته دارند همچنین قوانین ما نیز دولت را موکلف به توسعه این محصولات کرده است٬ این درحالیست که برخی از مسئولین میانی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی با اعمال سلیقه فردی خود مانع پیشرفت کشور می‌شوند. ایران در بحث گیاهان تراریخته افتخارات زیادی را کسب نموده است برای مثال برنج تراریخته که قبلا رهاسازی شده ولی متاسفانه مورد مخالف فردی واقع شده که این فرد هنوز هم با تجاری‌سازی آن مخالفت می‌کند.

دکتر ملبوبی افزود در حال حاضر آئین نامه اجرایی ایمنی زیستی نوشته شده که خوب است گرچه صد در صد با دیدگاه انجمن هم‌خوانی ندارد ولی اگر اجرا شود٬ با دست‌های پشت پرده برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: "در جهان حرکتی در زمینه زیست‌سامانه‌ها و زیست‌مصنوعه‌ها به وجود آمده همچنین قرار است تا کمتر از 4 سال دیگر زیست‌سامانه تک‌سلولی معرفی شود٬ این درحالیست که کشور ما به شدت در مورد این علم غافل است. بنده شخصا چندین بار از ستاد توسعه زیست فن‌آوری درخواست کردم که اجازه بازگو کردن آن را به من بدهند٬ در صورتیکه اصلا این اجازه به من داده نشد. وظیفه انجمن بیوتکنولوژی اینست که با چشم باز مسائل و تحولات جدید را در جهان رصد کند و آنرا به اطلاع همگان برساند".

در ادامه یکی ازخبرنگاران پرسید: " زمزمه‌ای وجود دارد که اگر آیین نامه اجرایی تصویب شود برخی قصد دارند که یکسری محصولات خاص راجلو ببرند مثل پنبه تراریخته که اعلام شده در دستور کار قرار گیرد٬ نظر شما در این مورد چیست؟" دکتر ملبوبی پاسخ دادند که این فریبی است برای به تعویق انداختن کارها٬ ما واقعا امیدوار هستیم که پنبه تراریخته نیز که از دستاوردهای پژوهشگران کشور است تجاری سازی شود ولی اگر از امروز با تمام قوا در مورد پنبه تراریخته انرژی صرف شود٬ حداقل 4 سال دیگر آنرا به مرحله تجاری‌سازی می‌رسانیم و این در حالیست که همین آقایان برنج تراریخته را که تمام مراحل ایمنی زیستی و تجاری‌سازی را نیز طی کرده بود همچنان تحت قفل و پلمب انبار کرده است.

نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.