جلسه مشترک انجمن‌های علمی حوزه کشاورزی و محیط زیست با مسئولین دستگاه‌های ذیربط

دکتر مهدی نژاد: دستگاه‌های اجرایی از توانمندی انجمن های علمی استفاده کنند.صبح دیروز به دعوت دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران جلسه مشترکی با حضور بیش از 30 نفر از روسای انجمن‌های علمی کشور در حوزه کشاورزی و محیط زیست، دکتر یزدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران ارشد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به ریاست دکتر مهدی نژاد معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

صبح دیروز به دعوت دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران جلسه مشترکی با حضور بیش از 30 نفر از روسای انجمن‌های علمی کشور در حوزه کشاورزی و محیط زیست، دکتر یزدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران ارشد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به ریاست دکتر مهدی نژاد معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این جلسه روسای انجمن‌های علمی از تلاش‌های کمیسیون انجمن‌های علمی در دوره جدید به ویژه تلاش‌های دکتر براری دبیر این کمیسیون تقدیر کرده ابراز امیدواری کردند رویکرد دستگاه‌های اجرایی در مورد استفاده از توانمندی‌های انجمن‌های علمی نیز تغییر یابد.

دکتر مهدی نژاد با تاکید بر اینکه در برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی جایگاه مناسبی برای انجمن‌های علمی در نظر گرفته شده است رویکرد وزارت علوم و تحقیقات فناوری را بسترسازی برای توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های انجمن‌های علمی با دستگاه‌های اجرایی ذیربط عنوان کرد و هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد الفت و بررسی راهکارها و فرصت‌های همکاری هرچه بیشتر انجمن‌های علمی با دستگاه‌های اجرایی ذیربط یعنی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست شد. وی در ادامه گفت در راستای تحقق برنامه پنجم یعنی افزایش مشارکت انجمن‌های علمی در توسعه علمی کشور ما در تمام کمیسیون‌ها و کارگروه‌هایی که اخیرا تشکیل می‌شود نماینده‌ای از انجمن‌های علمی را پیش‌بینی می‌کنیم.

پس از وی در این جلسه که بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامید روسای انجمن‌های علمی مطالبی را ارئه کردند که رئوس آن به شرح زیر است

1-    تقدیر از تلاش‌های کمیسیون انجمن‌های علمی در دوره جدید به ویژه آقای دکتر براری

2-    وزارت جهاد کشاورزی به تعهدات خود عمل نمی‌کند و همکاری مناسبی با انجمن‌های علمی ندارد و حتی گاهی پاسخ نامه‌های انجمن‌ها داده نمی شود (چند نظر)

3-    برخی مدیران میانی در وزارت جهاد کشاورزی بخشنامه‌های کمیسیون انجمن‌های علمی در مورد حمایت از حضور اعضای انجمن‌های علمی در فعالیت‌های بین‌المللی و سایر فعالیت‌‌های انجمن‌ها را نه تنها نادیده می‌گیرند بلکه حتی با مرخصی استحقاقی هم مخالفت کرده و برای آن ها مشکلات انتظامی ایجاد می‌کنند.

4-    وزارت علوم در معرفی نماینده انجمن‌های علمی زیست فناوری جدید در شورای ملی ایمنی زیستی دو سال تاخیر داشته که موجب گلایه است. دکتر مهدی نژاد در پاسخ عنوان کردند که وزارت علوم دو نفر را معرفی کرده است.

5-    کمیسیون نباید به مجلات علمی پژوهشی منتشره از سوی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی مجوز بدهد و این امر باید به انجمن‌ها سپرده شود (چند نظر)

6-    جایگاه دقیقی برای انجمن‌های علمی وجود ندارد.

7-    انجمن‌ها نیازی به دستگاه‌های اجرایی ندارند. انجمن‌ها به دنبال منافع نیستند بلکه دنبال نفع رسانی هستند. بنابراین اگر چنانچه دستگاهی احساس نیاز به خدمات علمی انجمن‌ها نداشته باشد نمی‌توان او را وادار به پذیرش انجمن‌ها کرد. اینکه دستگاه اجرایی مایل باشد که انجمن‌ها را مدیریت کند یا انجمن‌ها با سیاست مدیر یک دستگاه بچرخند کار به جایی نمی‌رسد و انجمن‌ها زیر بار نخواهند رفت (واکنش به اظهارات دکتر فلسفی مشاور وزیر جهاد کشاورزی)

8-    در حوزه منابع طبیعی ما با مردم مشکلی نداریم و سروکار ما با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌ها و دستگاه‌هاست.

9-    صدور مجوزها ونظارت بر اجرا به انجمن‌های علمی سپرده شود.

10-                       در بسیاری از امور هم مجری و هم ناظر خود دولت است. برای مثال وقتی جنگل 5000 هکتار می سوزد سازمان جنگلبانی می گوید 50 هکتار سوخته ولی وقتی 100 هکتار جنگل کاری می شود و بعد گزارش می‌دهند که یک میلیون هکتار جنگل کاری شده است. در حالی که اگر نظارت با انجمن‌ها باشد آن را دقیق اعلام می‌کنند.

11-                       مشکلات ثبت شرکت‌ها و مالیات انجمن‌های علمی باید از سوی معاونت پژوهشی وزارت علوم پیگیری شود.

جلسه با اظهارات نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و معاون سازمان حفاظت محیط زیست به پایان رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.