معاون پژوهشی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی:معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری ردیف مستقلی را برای انجمن‌های علمی ایجاد کند

در جلسه مشترک روسای انجمن‌های علمی حوزه کشاورزی و محیط زیست و مسئولین دستگاه‌های اجرایی دکتر کمالی معاون پژوهشی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در واکنش به نظرات روسای انجمن‌های علمی با ارائه این پیشنهاد تاکید کرد انجمن‌ها باید به استقلالی برسند که مجبور نباشند برای بودجه به وزارتخانه‌ها مراجعه کنند چون خود آن‌ها دارای مشکلات عدیده‌ای هستند

در جلسه مشترک روسای انجمن‌های علمی حوزه کشاورزی و محیط زیست و مسئولین دستگاه‌های اجرایی دکتر کمالی معاون پژوهشی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در واکنش به نظرات روسای انجمن‌های علمی با ارائه این پیشنهاد تاکید کرد انجمن‌ها باید به استقلالی برسند که مجبور نباشند برای بودجه به وزارتخانه‌ها مراجعه کنند چون خود آن‌ها دارای مشکلات عدیده‌ای هستند. وی با تاکید بر اینکه وظایف انجمن‌ها باید معلوم شود و اینطور نباشد که برخی وظایف آنها آگراندیسمان بشود و برخی وظایف آنها فراموش شود گفت: انجمن‌ها خیلی کارها می‌توانند کنند و با پول هم انجام نمی‌شود. باید نشست‌های مشترک بین انجمن‌های علمی و مسئولین وزارت جهاد کشاورزی افزایش یابد. با توجه به جایگاه انجمن‌های علمی، معاونت راهبردی برای انجمن‌های علمی ردیف تعیین کند و بودجه بدهد. این یک ضرورت است. او در ادامه گفت البته ما کمک‌های زیادی را به انجمن‌ها کرده‌ایم و برای مثال ما هر انجمنی در حوزه کشاورزی تشکیل شده به آنها دفتر داده‌ایم. برای ما به عنوان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات کشاورزی اصل است که از همکاران عضو انجمن‌های علمی حمایت می‌کنیم و نه تنها برای حضور در فعالیت‌های انجمن‌ها به آنها مرخصی می‌دهیم بلکه به آن‌ها ماموریت هم می‌دهیم. البته موراد استثنایی هم وجود دارد که باید برای آن راه حل استثنایی پیدا کنیم.

دکتر کمالی با اشاره به تجربه خوب انجمن ایمنی زیستی اضافه کرد: انجمن‌های علمی در تدوین لوایح و قوانین فعالتر باشند چون حضور انجمن‌ها بسیار تاثیر گذار و تعیین کننده است.

دکتر فلسفی مشاور وزیر جهادکشاورزی هم که در این جلسه حضور داشت گفت: در راستای تکالیف قانون پنجم مشارکت انجمن‌های علمی را در فعالیت‌های مدیریتی و تصمیم سازی‌ها باید داشته باشیم. قطعا باید از این ظرفیت بخش کشاورزی استفاده شود. انجمن‌های علمی ماهیتاً به مباحث علمی و نظری در حوزه تخصصی خودشان می‌پردازند ولی نگاه راهبردی باید تقویت شود. نگاه انجمن‌های علمی باید معطوف به اسناد بالادستی باشد. با وجود توان بالای علمی در وزارت جهاد کشاورزی به توان بالای انجمن‌های علمی نیاز داریم. وی با اعتراض به اعلام نظر از سوی برخی از انجمن‌های علمی گفت: انجمن‌ها گاهی در مورد برخی سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بیانیه هم داده‌اند. به نظر ما اگر انجمن‌ها دخالت داده شوند و در کنار مسئولین باشند این مسائل پیش نمی‌آید.

رئیس انجمن علمی سیستم‌های سطوح آبگیر باران ایران در واکنش به این اظهار نظر دکتر فلسفی گفت: آقای فلسفی اگر بنای انجمن‌ها بر بیانیه دادن باشد تا حالا باید هزاران بیانیه در مورد عملکرد وزارت جهاد کشاورزی داده می شد! برای مثال در حوزه آب 400 میلیاردمکعب متر نزولات داریم که 70 درصد آن هدر می رود. برای این 70 درصد هیچ برنامه ریزی خاصی وجود ندارد و تبخیر می‌شود. انجمن ما با این هدف تاسیس شده است که نگذارد اینطور بشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.