ترور خاموش نخبگان بیوتکنولوژی کشاورزی به دست عوامل داخلی

این عنوان مطلبی است که دکتر سعیدی دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در نشستی با عنوان”جهاد اقتصادی و بیوتکنولوژی” درتاریخ بیست و دوم شهریور ماه در حاشیه هفتمین همایش بیوتکنولوژی ارائه کرد و افزود:…

این عنوان مطلبی است که دکتر سعیدی دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در نشستی با عنوان"جهاد اقتصادی و بیوتکنولوژی" درتاریخ بیست و دوم شهریور ماه در حاشیه هفتمین همایش بیوتکنولوژی ارائه کرد و افزود: با توجه به تصویب سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و تأکید ویژه بر نقش بخش خصوصی در افزایش تولید محصولات دارای فناوری‌های نو٬ هم اکنون نقش بیوتکنولوژیست‌ها در این عرصه بسیار پررنگ‌تر شده است به گونه‌ای که محققین تولید محصول را مورد توجه قرارداده‌اند٬ این درحالیست که به محض اینکه این محققین وارد صحنه می‌شوند با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند. یکی از مهمترین این مشکلات دخالت و مخالفت مسئولان و مدیران میانی بیوتکنولوژی کشاورزی است. وی با دادن عنوان "ترور خاموش" افزود: این افراد یا به علت غرض‌ورزی و یا به دلیل عدم توانایی علمی دست به چنین مخالفت‌هایی می‌زنند. این افراد دشمنان قسم‌خورده خارجی نیستند بلکه از نیروهای داخلی هستند. دکتر سعیدی در ادامه به این مطلب اشاره کرد که نقش دولت در تولید زیاد است و بخش خصوصی را کاملا رها نمی‌کند. دولتمردان با وجود اینکه با واردات موافق نیستند با بی‌درایتی برخی از مدیران میانی بستری را فراهم کرده‌اند که کشور بیشترین میزان واردات را تجربه می‌کند. در حالیکه به عنوان مثال٬ همین افراد با صدور مجوزهای به موقع می‌توانند از بسیاری از این واردات جلوگیری کنند. وی افزود: تولیدی که محدود به بازار داخلی شود محکوم به فناست و بایستی به صادرات محصولات تولیدی با کیفیت بالا اندیشید.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه برای تشریح کامل عنوان" ترور خاموش" ادامه داد: هنگامیکه محققین با تجربه با بی‌مهری و مخالفت مسئولان میانی در خصوص تولید محصولات دارای فناوری‌های نو مواجه می‌شوند و نتیجه سال‌ها تجربه و پژوهش خود را پشت درب‌های بسته می‌بینند و کشورشان نمی‌تواند از دستاوردههای آنان بهره ببرد٬ به عنوان الگو برای جوانان باعث ازصحنه خارج شدن محققین و جوانان مشتاق برای تولید می‌شوند و نتیجه آن چیزی جز کاهش خودکفایی کشور و افزایش واردات بی‌رویه به کشور نیست.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.