تولید درخت تبریزی تراریخته در چین/ ورود چهار محصول تراریخته چینی به بازار

دانشمند ارشد تنوع گونه‌های زیستی در موسسه علوم محیطی چین که به دعوت مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی و انجمن ایمنی زیستی ایران در نشست تخصصی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی که در مرکز تحقیقات استراتژیک ایران برگزار شد، شرکت کرد از تولید تجاری شده چهار محصول کشاورزی تراریخته در این کشور خبر داد و گفت…

دانشمند ارشد تنوع گونه‌های زیستی در موسسه علوم محیطی چین که به دعوت مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی و انجمن ایمنی زیستی ایران در نشست تخصصی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی که در مرکز تحقیقات استراتژیک ایران برگزار شد، شرکت کرد از تولید تجاری شده چهار محصول کشاورزی تراریخته در این کشور خبر داد و گفت: علاوه بر این اقدام به تولید درخت "تبریزی" تراریخته کردیم که مقاوم به آفات است.

پرفسور شو دایوان (XUE DAYUAN) در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تحقیقات محققان چینی در زمینه شبیه‌سازی حیوانات مزرعه‌ای، افزود: در چین تحقیقات گسترده‌ای در زمینه شبیه‌سازی حیوانات مزرعه‌ای چون "گوسفند"، "گاو"، "خوک" و ماهی انجام شده است.

دانشمند ارشد تنوع زیستی موسسه علوم محیطی با بیان اینکه این تحقیقات تاکنون به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است، اظهار داشت: نه تنها در چین بلکه تا کنون هیچ کشوری موفق به تجاری سازی محصولات تراریخته حیوانی برای مصرف نشده است.

دکتر شو در عین حال از تجاری‌سازی محصولات تراریخته کشاورزی در این کشور خبر داد و افزود: چین علاوه بر تولید محصولات تراریخته در آزمایشگاه و گلخانه‌، بسیاری از محصولات تراریخته کشاورزی را به مرحله تجاری‌سازی نیز رسانده است که از آن جمله می‌توان به تولید پنبه تراریخته اشاره کرد به گونه‌ای که بیش از 80 درصد کل پنبه تولیدی این کشور تراریخته است.

وی ویژگی این پنبه را مقاوم به آفات ذکر کرد و یادآور شد: پنبه تراریخته تولید شده علاوه بر آنکه دارای ژن Bt مقاوم به آفات است، دارای ژن CPTI نیز هست.

این محقق "پاپایا" را از دیگر محصولات تراریخته تجاری شده این کشور نام برد و اضافه کرد: حداقل 50 درصد "پاپایا" یا "خربزه درختی" مورد نیاز چین به صورت تراریخته تولید می‌شود. این محصول به صورت تازه‌خوری به عنوان میوه و یا غذا استفاده می‌شود.

استاد دانشگاه محیط زیست چین با اشاره به اقدامات این کشور در زمینه برنج تراریخته، خاطر نشان کرد: مجوز تولید برنج تراریخته از سوی دولت صادر شده است و در حال حاضر بیش از 10 هزار هکتار زیر کشت این نوع محصول است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز نمی‌توانیم بگوییم که به مرحله تجاری‌سازی برنج تراریخته رسیده‌ایم، ادامه داد: ولی نتایج تحقیقات بخش‌های خصوصی نشان می‌دهد که در بازار مصرف چین برنج تراریخته وجود دارد که نشان می‌دهد که کشاورزان چینی تمایل زیادی برای تولید برنج تراریخته دارند.

شو، سویای تراریخته را از دیگر محصولات تولیدی این کشور نام برد و گفت: چین سالانه 15 میلیون تن سویا تولید می‌کند اما بیش از 55 میلیون تن سویای تراریخته را هم از کشورهای برزیل، آرژانتین و آمریکا وارد می‌کند..

تولید درخت تراریخته

دانشمند ارشد تنوع گونه‌های زیستی موسسه علوم محیطی از تولید درخت ترایخته در چین خبر داد و افزود: از سال 1992 بیش از یک میلیون درخت "تبریزی" تراریخته در 15 استان کشور کاشته شده‌اند.

وی به ضرورت تولید درخت تبریزی تراریخته اشاره کرد و یادآور شد: این نوع درختان دچار نوعی آفت شده بودند که منجر به خشک شدن کامل می‌شد ما برای از بین بردن آفات مجبور به سمپاشی هوایی بودیم که خطرات زیست محیطی بسیاری را به دنبال داشت. شو، ادامه داد: از این رو اقدام به تولید درختان تبریزی کردیم که مقاوم به آفات است.

رویکر دولت در توسعه محصولات تراریخته

دکتر دایوان شو تنوع گونه‌های زیستی موسسه علوم محیطی " مهندسی ژنتیک و استفاده از محصولات تراریخته" را اولین استراتژی قرن 21 چین معرفی کرد و گفت: دولت چین 16 حوزه علمی استراتژیک را تصویب کرده است که شامل مواردی چون هوافضا، طراحی و ساخت هواپیماهای پهن پیکر و مبارزه با آلودگی‌های آب‌های زیر زمینی می‌شود و در این میان تولید محصولات تراریخته را به عنوان علم استراتژی در دستور کار قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت چین از تولید و تحقیقات در زمینه محصولات تراریخته کاملا حمایت می‌کند، خاطر نشان کرد: دولت چین از یک سو در زمینه سلامت محصولات تراریخته ملاحظات ایمنی زیستی را مد نظر دارد و از سوی دیگر تلاش دارد تا مهندسی ژنتیک و استفاده از محصولات تراریخته به عنوان یکی از 16 رشته استراتژیک توسعه یابد.

شو، به عنوان مثال به رویکرد دولت در زمینه تولید برنج تراریخته اشاره کرد و یادآور شد: در مورد برنج تراریخته سال‌های سال است که در کشور تحقیق و تولید می‌شود ولی در سال 2009 دولت مجوز تولید آن را صادر کرد که این نشان دهنده حساسیت دولت در تضمین سلامت مردم است.

نحوه برچسب گذاری بر روی محصولات تراریخته

این محقق به رویکرد دولت چین در زمینه برچسب‌گذاری بر روی محصولات تراریخته اشاره کرد و افزود: آستانه برچسب گذاری چین بر روی محصولات تراریخته صفر درصد است به این معنا که هر محصولی که بیش از صفر درصد تراریخته باشد باید برچسب‌گذاری شود.

وی با تاکید بر اینکه این روش به توسعه مهندسی ژنتیک کمک می‌کند، توضیح داد: ما می‌دانیم که همه روغنی که در کشور مصرف می‌شود از محصولات سویا، ذرت و کلزایی است که به صورت تراریخته تولید می‌شود از این رو برچسب مهندسی ژنتیک در نهایت بر روی همه محصولات زده خواهد شد و در نتیجه مخالفین قادر نخواهند بود تبلیغ کنند که از فراورده‌های حاصل از محصولات تراریخته مصرف نکنند.

میزان صادرات محصولات تراریخته چین

دانشمند ارشد تنوع گونه‌های زیستی موسسه علوم محیطی با اشاره به تولید 15 میلیون تنی سویا، اضافه کرد: علاوه بر این 55 میلیون تن سویا (4 برابر میزان تولید) از کشورهای آمریکا، آرژانتین و برزیل وارد می‌شود که ما می‌دانیم محصولات این کشورها تراریخته هستند و این محصولات تراریخته در تولید روغن به کار می روند.


وی از تجربه این کشور در زمینه صادرات پنبه تراریخته سخن گفت و ادامه داد: پس از تولید پنبه تراریخته در حال حاضر واردات این محصول متوقف شده و چین به جرگه صادر کنندگان این محصول پیوسته است.

منبع: خبرگزاری مهر ۱۳۹۰/۱۱/۱۹

ویرایش شده توسط مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. جمال می گوید

    چند وقت پیش معنی قران می خواندم از درختان جدید ذکر شده بود میتوان درختان باسرعت رشد بالا و تصویه هوای بالا کم اب بااستحکام بافت بالا برای مصنوعات مقاوم به گرما پهن برگ و در عین حال زیست در زمستان مثل سوزنی برگها تصویه هوا در شب میوه های دارویی ساخت و دیگر موارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.