پژوهشگران ارز مورد نیاز خود را باید از کجا تامین کنند؟

در پی افزایش قیمت ارز در ایران پژوهشگران و محققان ایرانی برای تامین ارز مسافرتی با مشکل مواجه شده و حتی بسیاری از آنها سفرهای تحقیقاتی و ارائه مقالات عملی خود را لغو کرده‌اند.

در پی افزایش قیمت ارز در ایران پژوهشگران و محققان ایرانی برای تامین ارز مسافرتی با مشکل مواجه شده و حتی بسیاری از آنها سفرهای تحقیقاتی و ارائه مقالات عملی خود را لغو کرده‌اند. مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران (IRBIC) وظیفه خود می‌داند ضمن بازتاب دو نامه که از طرف یکی از متخصصین بیوتکنولوژی کشورمان برای مقامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است از دست اندرکاران این امر تقضی کند تا در رفع این مشکل نهایت تلاش خود را انجام دهند تا شاهد از دست رفتن مرتبه علمی ایران در منطقه نباشیم. چنانچه سایر محققان و پژوهشگران مایل به نوشتن مطلبی در این خصوص هستند مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران (IRBIC) آمادگی دارد تا مطالب این عزیزان را منتشر کند.
تاریخ نامه5/12/1390
جناب آقای پور محمدی،                                                        
قائم مقام محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام،
به استحضار می‌رساند که اینجانب قریب یک ماه پیش متن نامه زیر را از طریق پست الکترونیک برای مسئولین مختلف بانکی از جمله جناب آقای دکتر بهمنی و جناب آقای حیدری و سایر همکاران ایشان در بانک ملی ارسال نموده‌ام که متأسفانه تاکنون هیچ پاسخی در این رابطه دریافت نکرده‌ام. همانگونه که استحضار دارید برخی اساتید دانشگاهی و همکاران بنده برای ارایه دستاوردهای علمی خود و شرکت در مجامع علمی و نشست‌های مختلف لازم است چند بار در سال به خارج از کشور سفر نمایند. از آنجا که مسأله تأمین ارز برای انجام سفرهای کاری و تحقیقاتی و شرکت در مجامع علمی امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی اساتید و محققان مراکز آموزشی و پژوهشی تبدیل شده است و بنابر اطلاعات موثق بسیاری از همکاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مجبور به لغو سفرهای تحقیقاتی (همچون اینجانب) و یا ارایه مقالات خود در مجامع معتبر علمی شده‌اند، خواهشمند است در خصوص رفع این معضل دستور اقدام مقتضی و عاجل صادر فرمایید.
قبلا از بذل توجه و عنایت جنابعالی به این مهم نهایت تشکر را دارد. با توجه به سوابق مدیریتی درخشان حضرتعالی در انتظار اقدامات عاجل و مؤثر شما و همکاران محترمتان در این خصوص هستیم.
با احترام مجدد
دکتر بابک ناخدا
پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی
 
تاریخ نامه11/11/1390
سرکار خانم مینو کیانی راد،                                                    
معاون محترم ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام،
اینجانب یک پژوهشگر بیوتکنولوژی هستم که برای یک کار تحقیقاتی در یک مؤسسه بین‌المللی و انتشار مقالات علمی باید برای حدود دو ماه به خارج از کشور سفر کنم. خوشبختانه هزینه‌های آزمایشگاهی کار توسط مؤسسه مورد نظر پوشش داده می‌شود. ولی برای سایر هزینه‌های شخصی با در نظر گرفتن حداقل‌ها، روزانه به حدود 100 دلار نیاز دارم که مبلغی بالغ بر 6000 دلار می‌شود. آقای دکتر بهمنی فرموده‌اند ارز مسافرتی به نرخ مرجع و آن هم فقط به مبلغ 1500 دلار به مسافران در فرودگاه پرداخت می‌شود. از آنجا که این سهمیه فقط یک بار در سال است و بنده قبلا برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی و ارایه مقاله از ارز مسافرتی استفاده کرده‌ام، این مبلغ ناچیز هم به بنده تعلق نمی‌گیرد. با توجه به اینکه خرید و فروش ارز، قاچاق و داشتن آن هم نیز جرم محسوب می‌شود و سقف خروج ارز از کشور نیز 5000 دلار تعیین شده است، لطفا راهنمایی بفرمایید بنده و امثال بنده ارز مورد نیاز خود را با وضعیت موجود بازار و عدم فروش ارز به نرخ مصوب توسط صرافی‌ها و عدم اطمینان به دلالان دوره گرد، چگونه و از چه منبعی باید تهیه نماییم؟
با کمال تشکر از توجه ویژه شما به این موضوع که دغدغه بسیاری از همکاران بنده نیز است.
دکتر بابک ناخدا
پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.