تعیین تکلیف آیین نامه اجرایی ایمنی زیستی در جلسه امروز شورا

به گزارش خبرگزاری مهر جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در خصوص آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی ساعت 16 امروز شنبه 19 فروردین ماه در دفتر معاون اول تشکیل خواهد شد.



Normal
0




false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA













MicrosoftInternetExplorer4

























































































































































جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در خصوص آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی ساعت 16 امروز شنبه 19 فروردین ماه در دفتر معاون اول تشکیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، قانون ایمنی زیستی دو سال پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که پس از گذشت 2 سال آیین نامه اجرایی آن نهایی و قرار است در جلسه امروز شنبه 19 فروردین ماه شورای ایمنی زیستی در خصوص آن بحث و بررسی شود.

دستور کار جلسه امروز شورا "تغییرات ایجاد شده بر روی پیش نویس آیین نامه اجرایی" قانون ایمنی زیستی است.

شورای ایمنی زیستی متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر علوم، یک نفر از اعضای انجمن‌های علمی- تخصصی فناوری، یک نفر از اعضاء هیئت علمی مرتبط با ایمنی زیستی دانشگاه‌ها (حداقل دانشیار) به پیشنهاد وزیر بهداشت، درمان و با حکم رئیس ‌جمهور و یک نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و یک نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون‌های مذکور و با رای مجلس به عنوان ناظر است.

پیش از این دکتر علیرضا مرشدی- دبیر شورای ملی ایمنی زیستی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام نهایی شدن آیین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی از ارائه آن به شورای ایمنی زیستی خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود با توجه به مشارکت وزارتخانه‌های مرتبط، این آیین نامه در جلسه شورا به تصویب می‌رسد.

به گفته دکتر مرشدی، تدوین آیین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی از آبان ماه 89 آغاز و در سال گذشته به تایید وزارتخانه‌های مربوط رسید.

این در حالی است که تاکنون محققان بخش بیوتکنولوژی ایراداتی چون رویکرد بازدارنده و هراس افکن پیش نویس آیین نامه در مقابله کامل با نص قانون ملی ایمنی زیستی، مغایرت‌های عدیده بلکه تضاد با قانون ایمنی زیستی و واگذاری رسیدگی به تخلفات به تشخیص دستگاه‌های اجرایی به آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی وارد می‌کنند.

علاوه بر این در دو سال گذشته سالیانه 2 تا 4 میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور شده است ولی در مقابل اجازه تولید حتی یک گرم محصولات تراریخته داخلی داده نشده است.

پژوهشگران این حوزه امیدوارند با برگزاری جلسه امروز ایمنی زیستی، در آیین نامه ایمنی زیستی موانع انجام آزمایش‌های علمی و میدانی حذف شوند و برای مدیران بازدارنده و خاطی نیز تنبیه‌هایی پیش بینی شود.

منبع: خبرگزاری مهر تاریخ: 19/1/1391

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.