گندم تراریخته برای ترساندن شته‌ها

آزمایش‌های مزرعه‌ای در حال حاضر در انگلستان برای گندم تراریخته انجام شده است این گندم تراریخته شته‌ها را دور می‌کند و یک شکارچی مرگبار را جذب می‌کند تا شته‌ها را ببلعد و در واقع نوعی جایگزین برای …

آزمایش‌های مزرعه‌ای در حال حاضر در انگلستان برای گندم تراریخته انجام شده است این گندم تراریخته شته‌ها را دور می‌کند و یک شکارچی مرگبار را جذب می‌کند تا شته‌ها را ببلعد و در واقع نوعی جایگزین برای حشره‌کش‌هایی که در حال حاضر برای کنترل آفات مورد استفاده قرار می‌گیرند، محسوب می‌شود.
این گندم فرمونی را ساطع می‌کند كه شبيه فرمون توليد شده در حشرات در هنگام حمله پارازيتوئيدهاست. این فرمون باعث القای ترس می‌شود و در نهایت شته‌ها گیاه را ترک می‌کنند. این فرمون نه تنها شته‌ها را دور می‌کند بلکه زنبورهای پارازیتوئید کوچکی را جذب می‌کند که بر روی شته‌ها تخم‌گذاری می‌کنند و سپر دوم دفاعی را برای محصولات ایجاد می‌کند. زنبورهای پارازیتوئید شته‌ها را از درون تغذیه می‌کنند بنابراین جمعیت آنها را بر روی محصول کاهش می‌دهند. این شته‌ها که با نام‌های مگس سبز و مگس سياه نیز شناخته شده‌اند آسیب قابل توجهی به محصولات زده و همچنین باعث گسترش بیماری می‌شوند.
این گندم با استفاده از ژن گیاه نعناع تغییر یافته است و آزمایش‌های مزرعه‌ای توسط امکانات تحقیقاتی روتامستد در شرق انگلستان با استفاده از واریته بهاره‌ای با نام Cadebza انجام شده است.
برای جزئیات بیشتر به سایت زیر مراجعه كنيد.

http://www.rothamsted.ac.uk/Content.php?Section=AphidWheat/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.