اثر تغییر بسیار ناچیز ژن بر روی اندازه مغز و بهره هوشی (IQ)

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان اعلام کردند كه در نتيجه پژوهشي كه در نوع خود يكي از بزرگترين پروژههاي تحقيقاتي در مورد مغز محسوب ميشود، موفق به کشف ژنی شده‌اند که با هوش مرتبط است؛ قطعه‌ی کوچک گم شده در پازلي که نشان ميدهد چرا بعضی از مردم از دیگران باهوشترند.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان اعلام کردند كه در نتيجه پژوهشي كه در نوع خود يكي از بزرگترين پروژههاي تحقيقاتي در مورد مغز محسوب ميشود، موفق به کشف ژنی شده‌اند که با هوش مرتبط است؛ قطعه‌ی کوچک گم شده در پازلي که نشان مي‌دهد چرا بعضی از مردم از دیگران باهوشترند.
رئیس این گروه مطالعاتی پاول تامسون با تاکید بر اینکه عوامل ژنتیک تنها فاکتور در قوه هوش و ادراک بالا نیست گفت: "فرم ديگري (الل) از اين ژن می‌تواند موجب افزايش هوش شود."
طی پژوهشهاي انجام شده برای توضیح ژنتیک بیماری‌های مغزی، دانشمندان به طور اتفاقی به الل دیگری از ژني به نام HMGA2 در میان مردمی که دارای مغزی با اندازه بزرگ بودند و در آزمایش بهره هوشی امتیاز بالایی گرفته بودند، برخورد کردند. این ژن توسط تامسون " ژن هوش" نامیده شد. وی گفت که اللهاي دیگري هم از این ژن‌ شناخته شده‌اند.
تغییری که روی ژن HMGA2 رخ داده است تنها یک تغییر در تبدیل چهار حرف کدهای ژنتیک بوده است. دی ان اِ شامل چهار باز اصلی به نام A (آدنین)، C (سیتوزین(، T (تیمین) و G (گوآنین) است که در ترکیبهاي مختلفی بر روي يك مارپیچ دورشته‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند.
در این مورد خاص دانشمندان کشف کردند که انسان‌هایی با یک جفت C و بدون T در بخش خاصی از ژن HMGA2 به طور متوسط دارای مغزهای بزرگتری هستند.
تامسون كه متخصص اعصاب دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس است در ادامه گفت: " نتایج بدست آمده عجیب است، چراکه انتظار نميرفت که چیزی به سادگی یک تغییر کوچک در کد ژنتیک بتواند توضیحی برای تفاوت‌های هوشی انسان در جهان باشد." این کشف از مطالعه‌ی اسکن‌های مغزی و نمونه‌های دی.ان.اِ از بیش از 20000 انسان در آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا (از نژاد اروپايي) حاصل شد.
جزئیات بیشتر این خبر از آدرس زیر قابل دسترسي است.

http://ca.news.yahoo.com/tiny-gene-change-affects-brain-size-iq-scientists-173151556.html

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.