قابل توجه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: ایران از غنا هم عقب افتاد

تهيه و تنظيم: نغمه عبيري- در خبری با عنوان ” دفاع وزیر محیط زیست از قانون نحوه استفاده از تراریختهها در غنا” که در پنجم ماه می توسط یکی از خبرگزاری‌های غنا منتشر شد اعلام شد که وزیر علوم و فناوري محیط زیست (MEST) رضایت خود را در مورد تصویب لایحه ایمنی زیستی اعلام كرد.

در خبری با عنوان " دفاع وزیر محیط زیست از قانون نحوه استفاده از تراریخته‌ها در غنا" که در پنجم ماه می توسط یکی از خبرگزاری‌های غنا منتشر شد اعلام شد که وزیر علوم و فناوري محیط زیست (MEST) رضایت خود را در مورد تصویب لایحه ایمنی زیستی اعلام كرد.
در این خبر همچنین اعلام شده است که قانون ایمنی زیستی 2011(ACT 831) به دنبال ایجاد یک چارچوب قانونی برای فراهم کردن سازمانی برای تنظیم بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی در غنا بوجود آمده است. طی بیانیه‌ای در خبرگزاری غنا، وزیر علوم و فناوري محیط زیست توضیح داد که قانون ایمنی زیستی اولین تلاش برای داشتن یک سیاست روشن در استفاده از بیوتکنولوژی است. اين قانون زمينه ساز استفاده هرچه بيشتر از بيوتكنولوژي براي افزايش بهره‌وري در بخش كشاورزي، بهداشت، محيط زيست و صنعت خواهد شد.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که در ايران با وجود گذشت بيش از دو سال و نيم از تصویب قانون ایمنی زیستی، نه تنها آیین نامه اجرایی آن تصویب نشده بلکه مجموعه تحت امر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در تلاش است تا آيين نامه‌اي بازدارنده و مغاير قانون ايمني زيستي را در پشت درهاي بسته و به دور از حضور كارشناسان زبده و با سابقه در اين حوزه به تصويب برساند كه به كرات مورد اعتراض رئيس انجمن ايمني زيستي ايران و رئيس انجمن بيوتكنولوژي كشور قرار گرفته است.
محل تاسف است كه ایران با وجود پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر داشته است باید از کشورهايی مانند بوركينافاسو، ميانمار، فيليپين، كنيا، مصر و پاكستان در زمينه توليد و كشورهايي مانند بنگلادش، اوگاندا و غنا در مورد تدوين مقررات و آيين نامه‌هاي اجرايي قانون ايمني زيستي خود عقب بیافتد كه دليلي جز کارشکنی مدیران میانی از اجرای قانون ندارد.
گفتني است در سالي كه به عنوان "توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني" نامگذاري شده است، دولت در حالي 24 ميليارد دلار براي واردات محصولات اختصاص داده است كه با وجود در غل و زنجير و در بند بودن محصولات تراريخته توليد ملي بخش عظيمي از اين 24 ميليارد دلار صرف واردات محصولات تراريخته از كشورهاي آرژانتين، برزيل، كانادا و آمريكا مي‌شود. ايران ساليانه بين 3 تا 6 ميليارد دلار محصول تراريخته (سويا، كنجاله سويا، روغن سويا، ذرت، كلزا و پنبه) وارد كشور مي‌كند.
تهيه و تنظيم: نغمه عبيري
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.