دکتر قانعی: استخراج و فروش نفت و گاز دلیل اقتدار ملی نیست ولی تولید و فروش یک محصول حاصل از زیست‌فناوری نشان‌دهنده اقتدار است.

تهیه و تنظیم: بنفشه درویش روحانی و علی مفاخری-

دکتر مصطفی قانعی رئیس انستیتو پاستور ایران و معاون تحقیقات و درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنرانی جلسه افتاحیه دوازدهمین کنگره ژنتیک ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام خجسته فتح خرمشهر برای اعضای هیئت‌های اجرایی و علمی و…

دکتر مصطفی قانعی رئیس انستیتو پاستور ایران و معاون تحقیقات و درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنرانی جلسه افتتاحیه دوازدهمین کنگره ژنتیک ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام خجسته فتح خرمشهر برای اعضای هیئت‌های اجرایی، علمی و تمامی دست‌اندرکاران این کنگره آرزوی بدست آوردن موفقیت‌های بیشتر را در عرصه علم و دانش کرد. او گفت:" انتظار می‌رود که علم ژنتیک در صحنه عمل، سلامت و معیشت مردم با توجه به اقتدار و توانمندی دانشمندان این رشته بروز و ظهور بیشتری داشته باشد."
به گفته وی شرایط کشور طوری است که از لحاظ توسعه علمی زبانزد است و در طی ده سال از رتبه 51 به رتبه 26 رسیده است و در دو سه جا در حوزه پزشکی به رتبه 19؛ و قبل از به پایان رسیدن برنامه رتبه اول را کسب خواهد کرد هرچند برای رسیدن به این رتبه پیش‌بینی آن 15 ساله بوده است. وی افزود در حال حاضر پتانسیل تولید علم از لحاظ سهمی که گروه پزشکی دارد خیلی خوب است.
وی 40 درصد تولیدات علمی کشور را متعلق به گروه پزشکی اعلام کرد که نشان دهنده فعالیت و توان بسیار خوب این گروه است.
وی اظهار داشت در عرصه اقتصادی ضرورت دارد که مسائل را به زبان اقتصادی، فناوری و به زبان سلطه علمی بیان کرد که این کار را هرکسی در آزمایشگاه نمی‌تواند انجام دهد یعنی هر متخصص ژنتیک نمی‌تواند درس اقتصاد دانش‌بنیان دهد و برای تحقق این امر ضرورت دارد که کمیته‌‌ای علمی و انجمن ژنتیک نقشه راهی را برای این منظور تدوین کنند.
رئیس انستیتو پاستور گفت: "امروز کشور این پتانسیل را برای ایجاد یک اقتصاد دانش‌بنیان دارد و برای این منظور اختیار کاملی در دست هیأت امناء دانشگاه‌ها قرار گرفته است. در حوزه علم و فناوری امسال 700 میلیون دلار برای اقتصاد دانش‌بنیانی که وزارت علوم و وزارت بهداشت آن را مدیریت کند در نظر گرفته شده است. در پایان پنج سال باید 30 درصد صادرات ایران دانش‌بنیان باشد و برای آن نیاز به وجود شرکت‌های دانش‌بنیان است. به گفته وی "استخراج و فروش نفت و گاز دلیل اقتدار ملی نیست ولی تولید و فروش یک محصول حاصل از زیست‌فناوری نشان دهنده اقتدار است. موضوع این است که تمام زیرساخت‌ها برای تولید اقتصاد دانش‌بنیان فراهم شده است بنابراین انتظار می‌رود که ما حمایت کنیم. دانش‌بنیان یعنی اینکه 70 درصد پرسنل آن تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و تحقیق و توسعه رکن آن باشد".
وی با اشاره به تحریم‌های اخیر بر علیه ایران افزود: "اگر جمهوری اسلامی ایران این سلطه را پیدا کرده بود تا داروهای نوترکیب تولیدی را به اروپا صادر کند کسی نمی‌توانست مسئله تحریم را مطرح کند حال آنکه وقتی کشوری مانند عربستان صعودی وجود دارد و نفت در اختیار کشورهای غربی می‌گذارد دیگر اقتداری در کار نیست اقتدار از دانش به وجود می‌آید. به اعتقاد وی این کار انجمن‌ها و هیئت مدیره شرکت‌هاست که با هم‌اندیشی نقشه راهی را تدوین کنند تا مجصول نهایی آن علاوه بر افزایش مقالات و رتبه علمی، اقتدار و سلطه ملی را به ارمغان داشته باشد و این توانمندی جامعه اسلامی است که با دیپلماسی فناوری با دنیا صحبت کند و برای محقق شدن این مهم به گفته مقام معظم رهبری باید یک جهاد علمی وجود داشته باشد.
در پایان وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش حاضر در انجمن ژنتیک شاهد اولین صف‌شکنی‌ها در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان وجهاد علمی توسط گروه ژنتیک ومتخصصین این حوزه خواهیم بود.
تهیه و تنظیم: بنفشه درویش روحانی و علی مفاخری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.