در قطعنامه دوازدهمین کنگره ژنتیک درخواست شد: محصولات تراریخته داخلی مانند برنج تراریخته را آزاد کنید.

دوازدهمین کنگره ژنتیک از اول تا سوم خرداد ماه با حضور بيش از 1100 نفر دانشمند، محقق، پژوهشگر، عضو هيات علمي و دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی توسط انجمن ژنتيك ايران برگزار شد. در پایان این کنگره قطعنامه‌ای صادر شد که …

دوازدهمین کنگره ژنتیک از اول تا سوم خرداد ماه با حضور بيش از 1100 نفر دانشمند، محقق، پژوهشگر، عضو هيات علمي و دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی توسط انجمن ژنتيك ايران برگزارشد. در پایان این کنگره قطعنامه‌ای صادر شد که به اتفاق آرای شرکت‌کنندگان به تصویب رسید. متن کامل این قطعنامه در زیر آمده است.
 
سرآغاز گفتار نام خداست                  که رحمتگر مهربان خلق راست
قطعنامه دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران
بااستعانت از خداوند متعال، نظر به جایگاه ویژه ژنتیک در ایران باستان و با توجه به تقارن سالروز مبارک فتح خرمشهر با این کنگره و اينكه ايران داراي جايگاه ويژه‌اي از ذخاير تنوع ژنتيكي مي‌باشد، دوازدهمین کنگره ژنتيك ايران به همت انجمن ژنتیک ایران از اول تا سوم خرداد ماه 1391 در دانشگاه شهید بهشتی با حضور بیش از 1100 نفر از اعضای هیأت علمی، محققان، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه ها، مؤسسات و مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی برگزار شده و در حالی به کار خود خاتمه می‌دهد که؛ در طی این سه روز تعداد 10 مقاله کلیدی، 130 سخنرانی علمی )در چهار شاخه ژنتیک انسانی، گیاهی، جانوری و ریزسازواره) و962 مقاله بصورت پوستر ارایه شد. علاوه بر اين در اين كنگره 3 میزگرد و هم‌اندیشی، 4 کارگاه تخصصی و نيز نمایشگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی برگزار شد و انتظار مي‌رود اين رويداد بزرگ علمي زمینه‌ای مناسب در جهت ارتقای سطح فعاليت‌ها و كوشش‌هاي علمي و تحقيقاتي محققان و متخصصان عزیزمان در زمينه علم ژنتیک و بكارگيري آن در جهت رفع نيازهاي ملي را فراهم نموده باشد.
کمیته تدوین قطعنامه پس از کسب نظرات متخصصان و جمع‌بندی پیشنهادهای ارایه شده که اهم آنها به شرح زیر در جلسه اختتامیه کنگره به سمع و تایید شرکت کنندگان محترم رسید از مقامات مسئول به ویژه سیاستگزاران و برنامه‌ریزان کشور می‌خواهد تا در جهت تحقق مصوبات این قطعنامه علاوه بر عنایت خاص اقدامات عاجل را مبذول دارند.
1- ایجاد شبکه‌ای ملی جهت شناسایی، حفاظت، بهره‌برداری از ذخایر توارثی، ارائه خدمات در سطح ملي و اختصاص رديف بودجه خاص و امكانات كافي مورد تاكيد جدي مي‌باشد.
2-نهادينه كردن استفاده از نظرات انجمن‌های علمی در كليه مراجع تصميم‌سازي مرتبط كشور.
3- با عنايت به نام‌گذاري سال جاري به عنوان سال توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني و در راستاي اسناد بالادستی نظام، بویژه اهداف سند چشم انداز 1404، نقشه جامع علمی کشور، برنامه پنج ساله توسعه و سند توسعه زيست‌فناوري، اجراي قوانين راهگشا در بهره‌مندي از تخصص پ‍ژهشگران و منابع ژنتيكي كشور از جمله قانون ملي ايمني زيستي و قانون حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان مورد تاكيد مي‌باشد.
4- اصلاح قوانين بازدارنده مانند مستثني نمودن ثبت مالكيت فكري موجودات زنده و اجزاي آنها و فرايندهاي زيستي (بند د ماده 4 قانون ثبت اختراعات) كه موجب به تاراج رفتن ذخایر توارثی و عدم سرمايه‌گذاري در فناوري‌هاي زيستي شده است و وضع قوانین مترقی جهت جلوگيري از آسیب‌های بيشتر را تاكيد مي‌نمايد.
5- فراهم ساختن شرايط استفاده از محصولات تراريخته حاصل از پژوهش‌هاي بومي كشور جهت جلوگيري از واردات چند ميليارد دلاري محصولات تراريخته بخصوص در بخش کشاورزی (مانند روغن، برنج، ذرت، پنبه و سويا) مورد تاكيد جدي مي‌باشد.
در پایان تاکید می‌شود؛ انجمن ژنتیک ايران به منظور تضمين عملي مفاد اين قطعنامه اقدامات و پيگيري‌هاي لازم را به عمل آورده و نتایج اقدامات انجام شده در خصوص مصوبات این قطعنامه را به اطلاع اعضاء محترم انجمن برساند تا در مجمع عمومی آتی انجمن مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
                                                                         كميته قطعنامه
                                                                      دوازدهمين كنگره ژنتيك ايران
گفتنی است به تقاضای دانشمندان، محققان و شرکت‌کنندگان در کنگره‌های مختلف در زمینه مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی، ایمنی زیستی، زراعت و اصلاح نباتات و … از سال 1384 به بعد همواره تاکید بر رهاسازی محصولات تراریخته به ویژه برنج تراریخته شده است و این موضوع در تمامی قطعنامه‌های صادر شده در این کنگره‌ها آمده است. ولی متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست وقعی به این تقاضای محققین و دانشمندان کشور نگذاشته است.
قطعنامه هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی از لینک زیر قابل دسترس است.
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.