برگزاری کارگاه توانمندسازی ایمنی زیستی در ویتنام

کارگاه توانمندسازی جنبه‌های زیست محیطی ایمنی زیستی با حضور رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران در شهر هوشی مینه ویتنام برگزار شد. این کارگاه که با همکاری دانشگاه تسوکوبای ژاپن و انجمن ایمنی زیستی ایران برای …

کارگاه توانمندسازی جنبه‌های زیست محیطی ایمنی زیستی با حضور رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران در شهر هوشی مینه ویتنام برگزار شد. این کارگاه که با همکاری دانشگاه تسوکوبای ژاپن و انجمن ایمنی زیستی ایران برای مسئولان و کارشناسان واحد‌های مختلف پژوهشی و اجرایی کشور ویتنام در موسسه تحقیقات گرمسیری این کشور وابسته به آکادمی علوم ویتنام برگزار شده بود عصر روز پنج شنبه به کار خود خاتمه داد. در این کارگاه موضوعات مختلف زیست محیطی و ایمنی زیستی از جمله نحوه تجاری‌سازی و رهاسازی مزرعه‌ای محصولات تراریخته توسط متخصصانی از کشورهای ژاپن و ایران آموزش داده شد. دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی کشورمان نیز که به عنوان مدرس اصلی این دوره در این کارگاه شرکت کرده بود ضمن ارائه تجربیات جمهوری اسلامی ایران در رهاسازی اولین برنج تراریخته جهان، نحوه انجام آنالیز احتمال خطر مشتمل بر ارزیابی ریسک، مدیریت ریسک و اطلاع‌رسانی ریسک و مشارکت مردمی را ارئه کرد. شرکت‌کنندگان در این کارگاه از مسئولین رده بالای پژوهشی و اجرایی کشور ویتنام بودند که برای رهاسازی محصولات تراریخته خود آماده می‌شوند. پروفسور دکتر واتانابه و دکتر اوگوچی نیز از دانشگاه تسوکوبا ضمن ارائه تجربیات خود در مورد تولید درخت اوکالیپتوس تراریخته متحمل به شوری و سیب زمینی تراریخته متحمل به شوری از صدور مجوز رهاسازی و تجاری سازی ده‌ها محصول تراریخته در ژاپن خبر داد. در این کارگاه علاوه بر مباحث نظری انتقال ژن گزارشگر GFP به باکتری و ردیابی محصولات تراریخته نیز آموزش داده شد.

گفتنی است انجمن ایمنی زیستی ایران در حالی به عنوان یکی از بازیگران اصلی تحولات ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک به ویژه توانمندسازی ایمنی زیستی در اقصی نقاط جهان مورد توجه قرار دارد و نقش آفرینی می‌کند که مسئولین پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی ایران مستقر در سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون حتی یک نظرخواهی را هم از این انجمن دریغ داشته‌اند و پروژه‌های با اعتبارات دلاری خارجی را در پشت درهای بسته مدیریت می‌کنند. رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست برخلاف قانون ایمنی زیستی که دولت را مکلف به فراهم‌آوری امکانات لازم و تسهیل تولید، رهاسازی و کشت محصولات تراریخته می‌کند تا کنون بازدارنده بوده و طی قریب به سه سال گذشته نه تنها حتی قادر به تصویب یک آیین‌نامه اجرایی برای قانون ایمنی زیستی نشده‌اند و نه تنها این قانون را معطل گذاشته و اجرا نکرده‌اند بلکه با رویکرد غیر قانونی تمهیدات لازم را برای تسهیل واردات چند میلیارد دلاری محصولات تراریخته به کشور هم فراهم کرده و با کسانی که در سال "تولید ملی" خواستار تولید ملی محصولات تراریخته به جای واردات آن باشند برخورد هم می‌کنند.
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.