الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک فرصت برای انجمن‌های علمی

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری-
در میزگردی که در حاشیه نخستین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تشکیل شده بود دکتر هادی اکبر‌زاده رئیس انجمن فیزیک ایران و عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، این الگو را فرصتی برای انجمن‌های علمی کشور دانسته و …

در میزگردی که در حاشیه نخستین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تشکیل شده بود دکتر هادی اکبر‌زاده رئیس انجمن فیزیک ایران و عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، این الگو را فرصتی برای انجمن‌های علمی کشور دانسته و وجود انجمن‌های علمی را یک ظرفیت برای طراحان این الگو برشمردند.
دکتر اکبرزاده در سخنان خود گفت: " سوالی که مطرح می‌شود اینست که چرا در بحث الگو باید به انجمن‌های علمی توجه شود؟ سه دلیل عمده برای این توجه ویژه وجود دارد. اول سازگاری ماموریت انجمن‌های علمی با اهداف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. در واقع ماموریت ذاتی انجمن‌ها هماهنگ با این الگو است. دلیل دوم اینست که برای طراحی الگوی پیشرفت تاکید بر این است که از تمامی ظرفیت‌های نخبگان علمی بهره کافی برده شود. بدیهی است که انجمن‌ها پایگاه نیروهای صاحب‌نظر و کاردان و منبع دسترسی به نخبگان هستند. دلیل سوم هم ساختار منعطف و غیردولتی آنها است و فضای حاکم بر آنها فضای گفتمان علمی است."
دکتر اکبرزاده در ادامه سخنان خود به عرصه‌هایی که انجمن‌های علمی می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند اشاره کرد و افزود: "از مهمترین عرصه‌های مشارکتی انجمن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
·        ترویج تفکر علمی و خردورزی در جامعه، چراکه تفکر علمی به صورت فرهنگ در جامعه نهادینه نشده است.
·        رفع ابهام از واژه "علم"، یعنی یکپارچه‌سازی قرائت‌های مختلف از واژه‌های علم، عالم، علم بومی
·        بازنگری در شاخص‌های علم‌سنجی، در مورد این مسئله باید مشخص شود که آیا انجام پژوهش در مرز دانش و چاپ مقاله در مجلات پر استناد مهم‌تر است یا تحقیق برای رفع نیاز جامعه؟ ارتباطات بین‌المللی تا چه حدی اهمیت دارد؟
·        همگانی‌کردن (مردمی کردن) علم و ترویج تفکر علمی در لایه‌های مختلف جامعه و تبدیل "علم‌ورزی" به گفتمان مسلط جامعه و مقابله با عوام فریبی‌ها و شیادی‌های علمی
·        مستندسازی تولیدات علمی، کشور ما امروزه هزینه‌ی زیادی را در مورد ضعف فرهنگ مستندسازی می‌پردازد. مستندسازی فقط چاپ مقالات علمی نیست بلکه گام اول در انباشت تجربه است.
·        نهادینه کردن اخلاق حرفه‌ای و فضایل معنوی در جامعه که در این خصوص باید آگاه‌سازی جامعه با ضوابط " حقوق و مالکیت فکری" انجام شود.
·        ارزیابی علل پیشرفت و پسرفت علمی کشور در گذشته
·        گفتمان‌سازی، اندیشه‌ورزی و تضارب آراء (اقناع عمومی) که بهترین بستر برای این عرصه انجمن‌های علمی هستند.
·        تبیین نقش حوزه‌های غیر علوم انسانی در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت."
دکتر اکبرزاده در پایان سخنان خود به انتظاری که از نشست امروز می‌رود اشاره کرد و گفت: " ما باید بتوانیم خروجی مشخص عملیاتی را به مسئولین مرکز الگو ارائه بدهیم که در این زمینه انجمن‌ها بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند و همچنین باید ارزیابی دقیقی از ظرفیت واقعی انجمن‌های علمی بدست آوریم."
تهیه و تنظیم: نغمه عبیری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.