سند جامع بيوتكنولوژي صنعت نفت تدوين شد

خبرگزاری ایسنا- معاون پژوهشي و فناوري وزير نفت از تدوين سند جامع بيوتكنولوژي صنعت نفت كه توسط دو پژوهشگاه ژنتيك و صنعت نفت به انجام رسيده است، خبرداد.

معاون پژوهشي و فناوري وزير نفت از تدوين سند جامع بيوتكنولوژي صنعت نفت كه توسط دو پژوهشگاه ژنتيك و صنعت نفت به انجام رسيده است، خبرداد.
دكتر محمدرضا مقدم كه در نشستي پس از بازديد جمعي از مديران و پژوهشگران صنعت نفت از پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري، سخن مي‌گفت، اظهاركرد: چند سند در زمينه هايي از جمله كاتاليست، مواد شيميايي و دكل‌هاي حفاري تدوين شده و همچنين سند جامع زيست فناوري صنعت نفت و الزامات اجرائي آن توسط پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری کشور تكميل و تدوين شده است.
در اين بازديد اعضاي هيات علمي پژوهشگاه ژنتيك تصوير اجمالي از فعاليت‌هاي كاري خود را در خصوص موضوعاتي همچون بهره‌گيري از ميكروارگانيسم‌ها، توليد ديزل زيستي، حذف تركيبات گوگردي از مشتقات نفت خام و گاز طبيعي و بهره‌گيري از گياهان جهت حذف آلاينده‌ها ارايه دادند.
معاون پژوهشي وزير نفت نيز با مهم برشمردن توسعه زيست فناوري در صنعت نفت اظهار كرد: حركت موثر دراين زمينه، نيازمند داشتن برنامه كاري مشخص و امكاناتي اعم از سرمايه انساني، تجهيزات و زيرساخت‌هاي لازم است.
وي همچنين ضعف برخي پژوهش‌هاي انجام شده را بي‌توجهي به مشتري نهايي و نيازهاي آن، همچنين "چند صدايي" در انجام پژوهش‌ها عنوان و تصريح كرد: "يك صدايي" در پژوهش با هدف تامين نيازهاي مشتري و تمركز بر اولويت‌ها، نياز اصلي در به ثمر رساندن پژوهش و فناوري در اين بخش است.
به گفته وي همچنين علت عدم موفقيت در اين حوزه موازي كاري و نقطه‌اي كار كردن در حوزه پژوهش و فناوري، سياست‌ها و استراتژي‌هاي مختلف و داشتن نظام فردي در كارها است.
مقدم تاكيد كرد: بايد ساختارها تغيير كند و گرايش به شبكه‌اي كار كردن را تقويت كنيم . اگر همه موارد يعني قطب علمي، مركز فناوري، توسعه دهنده‌ها، كاربران و بالاخره شركت‌هاي متقاضي وظايف مشخصي در سند داشته باشند، همه چيز از ابتدا روشن و شفاف است و هركس وظيفه خويش را مي‌داند. پس ازآن با توسعه هر فناوري كاربران با اطمينان از شاكله و سابقه فناوري و با توجه به نيازشان نسبت به استفاده ازآن در بعد تجاري اقدام خواهند كرد.
در ادامه، بر اساس تصميمات گرفته شده و تاكيد معاون پژوهش و فناوري وزارت نفت و با توجه به سوابق و اسناد فرادستي، مقرر شد سند زیست فناوری نفت با حضور ارکان پژوهشی تدوین شود.
به گزارش ايسنا سند پژوهشی زیست فناوری نفت با همکاری مشترک بین پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري و پژوهشگاه نفت انجام خواهد شد. همچنین سند یاد شده ظرف یک ماه آینده تدوین و برای طی مراحل اجرایی به معاونت پژوهش فناوری وزارت نفت ارسال خواهد شد.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کد خبر:  91050402779
 
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران: گفتنی است رئیس ستاد زیست فناوری کشور که در عین حال بیش از هفت سال است که به طور همزمان ریاست پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری را نیز عهده‌دار است اکنون به جای پاسخگویی در مورد عدم اجرای سند ملی زیست فناوری و ارائه حتی یک محصول "حاصل از مهندسی ژنتیک" در اقدامی که از سوی منتقدان وی "فرار به جلو" قلمداد می‌شود به دنبال "تجدید نظر و بازنگری در سند ملی زیست فناوری و سرگرم کردن مسئولین با عناوینی همچون "سند جامع"، "برنامه راهبردی" و غیره است. بر اساس طرح ممیزی مهندسی ژنتیک کشاورزی در ایران که گزارش آن به تایید معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری هم رسیده است، "هم اندیشی نخبگان و متخصصین کشور برای بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها در مورد نامناسب بودن مدیریت بیوتکنولوژی کشور به طور عام و مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی به طور خاص به اجماعی مناسب رسید". عدم شفافیت در هزینه کرد اعتبارات ستاد توسعه زیست فناوری کشور، توزیع سلیقه‌ای این اعتبارات بین چند دانشگاه و چهره همراه به طور عمده در تهران و توزیع قطره چکانی در دانشگاه‌های شهرستانی، عدم واکنش به فناوری هراسی و دانایی ستیزی در رسانه‌های دولتی و ملی در مورد بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و حتی همراهی و هماهنگی با آنها از جمله انتقادات منتقدین به این مدیر میانی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.