ارائه دو دستاورد جدید توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران٬ رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از دو دستاورد جدید مرکز( کشت سلول‌های ماهی با روش آنزیمی و با بقاي طولانی مدت در شرایط کشت و شناسایی و ثبت دومین جنس باکتری ایرانی با نام”Saliterribacillus persicus “) در سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران٬ رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از دو دستاورد جدید مرکز( کشت سلول‌های ماهی با روش آنزیمی و با بقاي طولانی مدت در شرایط کشت و شناسایی و ثبت دومین جنس باکتری ایرانی با نام"Saliterribacillus persicus ") در سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی خبر داد.
دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، در خصوص این دو دستاورد جدید گفت: "مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مفتخر است که در سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی به همت محققان جهادگر خود موفق شده است دستیابی به دو دستاورد مهم علمی را در حوزه حفظ ثروت ملی اعلام كند. کشت سلول‌های ماهی با روش آنزیمی و با بقاي طولانی مدت در شرایط کشت دستاوردی است که برای نخستین بار در کشور انجام پذیرفته است."
وی افزود: "این سلول‌ها قابل پاساژ بوده و ابتدا از نمونه‌های باله ماهی قزل آلای رنگین کمان استخراج شدند. در اغلب موارد باله قابل ترمیم است و برای تهیه آن نیاز به کشتن ماهی نیست. کشت سلول ابزاری برای پاسخ به بسياري از سوالات علوم زیستی و پزشکي محسوب مي‌شود . کشت سلول‌های ماهی کاربردهای زیادی در مطالعات مربوط به مکانیسم‌های سلولی و مولکولی فرآیندهای فیزیولوژیک و سم‌شناسی و علومی مانند اکوتوکسیکولوژی، ویروس‌شناسی، زیست‌شناسی سرطان، آثار زیستی پرتوها، آبزی‌پروری و مطالعات ژنتیک و بیان ژن دارد."
دکتر فاضلی تصریح کرد: "استفاده از سلول‌های ماهی در زیست فنآوری و برای تولید واکسن و داروهایی مانند آنتی‌بادی، اینترفرون و نیز هورمون‌های انسانی مورد توجه قرار گرفته است. در سال‌های اخیر استفاده از سلول‌های جانداران آبزی برای تشخیص بیماری‌ها کاربرد بیشتری یافته است. بخصوص آنکه برخی بیماری‌های خاص آبزیان تنها با استفاده از سلول‌های همان جانوران قابل شناسایی و مطالعه است. به همین دلیل تهیه این قبیل سلول‌ها برای صنعت شیلات و نیز محیط زیست حائز اهمیت است."
لازم به ذکر است، پیش از این تهیه کشت اولیه سلولی از باله و پولک ماهی در بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی به روش کشت بافت خارج از بدن موجود زنده، انجام گرفته بود.
شاهزاده فاضلی در خصوص شناسایی و ثبت دومین جنس باکتری ایرانی توسط محققان بانک میکروارگانیسم‌های مرکز، به عنوان دستاورد دیگر بیان کرد: "درياچه اشباع از نمك آران و بيدگل کاشان اكوسيستم طبيعي است. این دریاچه چند سالي است مورد توجه محققان ميكروبيولوژي قرار گرفته است. این اکوسیستم از نقطه نظر تنوع بالاي گونه‌هاي مختلف ميكروارگانيسم‌ها حائز اهميت است."
وی افزود: "درياچه آران و بيدگل به دليل شرايط سخت چون وجود نمك اشباع و درجه حرارت بالا، جايگاه اكولوژي بي‌نظيري براي جداسازي ميكروارگانيسم‌هاي افراطي دوست محسوب مي‌شود. شرايط سخت حاكم بر اين منطقه كه مشابه با شرايط حاكم بر اغلب فرايندهاي صنعتي است منجر به تنوع ميكروارگانيسم‌هايي می‌شود كه محصولات آنها در حوزه فناوري زيستي ارزشمند هستند.
شاهزاده فاضلی خاطر نشان کرد: "جنس باکتری شناسايي شده جنس جديدي است كه با نام علميSaliterribacillus persicus در معتبرترين ژورنال بين‌المللي سيستماتيك میکروبیولوژی (IJSEM) منتشر گرديد و به عنوان دومين جنس باکتری شناسايي شده از ايران به صورت بين المللي گزارش شد. اين ميكروارگانيسم به عنوان يك ذخيره ارزشمند هم اكنون در بانك ميكروارگانيسم‌هاي مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران با شماره دسترسيIBRC-M 10629  ثبت و نگهداري شده و قابل ارائه به محققان است.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.