استمرار فناوری هراسی در رسانه ملی!

بهزاد قره‌یاضی- مقدمه: رسانه ملی در بخش‌های مختلف خبری، تحلیلی و حتی انتخاب فیلم‌های خارجی کمر همت به نابودی فناوری تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز مهندسی ژنتیک بسته ‌است. اگرچه ممکن است این فناوری هراسی به عنوان …

مقدمه: رسانه ملی در بخش‌های مختلف خبری، تحلیلی و حتی انتخاب فیلم‌های خارجی کمر همت به نابودی فناوری تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز مهندسی ژنتیک بسته ‌است. اگرچه ممکن است این فناوری هراسی به عنوان یک سیاست تدوین شده و ابلاغ شده از سوی مدیران ارشد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صورت نگرفته باشد اما حتی در این صورت نیز حکایت از عدم کفایت و بی‌تدبیری و حاکمیت ناشایسته سالاری در این سازمان عریض و طویل دارد که برخلاف منویات مقام معظم رهبری مبنی بر دستیابی کشور به فناوری‌های نو مانند زیست فناوری و نانوتکنولوژی اسیر سلایق شخصی برخی کارشناسان خام و کم بهره از دانش روز قرار گرفته و نادانسته تیشه به ریشه این فناوری‌ها در کشور زده و نوعی مقاومت عمومی را در مقابل پذیرش آن‌ها در کشور ایجاد می‌کنند. سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی بر عدم استفاده از انجمن‌های علمی و متخصصین صاحب نام کشور (که به هر دلیلی در ساختار دولت فعلی جایگاهی ندارند و صرفا منتقد رفتار و عملکرد علمی دولت بوده و مطالبات رهبری را پی می‌گیرند) اصرار دارد که نتیجه نهایی آن توسعه فناوری‌هراسی در حوزه‌های مختلف است. مواردی از این فناوری‌هراسی‌ها قبلا در همین سایت و از سوی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی کشور مورد اعتراض و نقد و تحلیل قرار گرفته است. مطلبی که در پی ‌می‌آید یادداشتی است که اخیرا طی یک نامه الکترونیک از دوست و همکار گرانقدرم آقای دکتر علی کرمی که از بنیانگذاران انجمن ایمنی زیستی هستند دریافت کرده‌ام. این مطلب با امید به آگاهی رسانی به مسئولین ارشد صدا و سیمای جمهوری اسلامی و تغییر مسیری که انتخاب کرده‌اند به مسیری که متضمن توسعه علمی کشور باشد منتشر می‌شود. بدیهی است مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولین محترم صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند.
بهزاد قره‌یاضی
نقدی بر برنامه پخش شده در شبکه جهانی پرس تی وی درباره مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی
یادداشتی از: دکتر علی کرمی
اخیرا شبکه جهانی پرس تی وی اقدام به پخش سلسله برنامه مستندی موسوم به Life Running Out of Control  که بر اساس متن موجود در سایت شبکه درباره سوءاستفاده شرکت‌های خصوصی از این فناوری جهت منفعت‌طلبی و مقاصد غیر انسانی در زمینه غذا٬ محیط زیست٬ بهداست و درمان و عرصه‌های دیگر است که در نوشته زیر در ذیل برنامه بدان اشاره شده است.
Private corporations manipulate living organisms for profit, without proper government regulations and supervision, while adversely affecting people`s health and environment.
ارئه چهره‌ای منفی از علوم و فناوری‌های پیشرویی که منافع آن در طی سه دهه گذشته برای بشر آشکار شده است بدون اشاره به این فوایدمثبت در یک شبکه جهانی با مخاطبانی از طیف‌های گسترده وغیر متخصص شاید جالب نباشد.
مهندسی ژنتیک وبیوتکنولوژی با تاثیرات گسترده و مفید در عرصه‌های بهداشت و درمان٬ کشاورزی٬ دامپروری٬ صنایع‌غذایی٬ محیط زیست و صنایع بعنوان فناوری راهبردی مورد توجه همه کشورهای جهان بخصوص کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما قرار گرفته است.
ارائه اسنادی از برخی از شرکت‌های خصوصی بزرگ که با سوء استفاده از این علوم در صدد غلبه بر بازار جهانی غذا و دارو صرفا با هدف سودجویی و استفاده از نمونه‌های خون انسان‌ها جهت تولید داروو مواد دیگر هستند آیا دلیل بر مضر بودن این فناوری مهم است؟
همه علوم و فناوری‌ها دچار سوءاستفاده هستند آیا این‌ها دلیل بر مضر بودن این علوم است؟
فقدان قوانین نظارت کننده براین فعالیت‌های سود جویانه نقصی است مهم ولی آیا این نقص دلیل بر مضر وخطرناک بودن این علوم است؟
اکثر شرکت‌هایی که در برنامه مذبور بدان‌ها اشاره می‌شود در آمریکا و کشورهای اروپایی هستند درحالی‌که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما از این فناوری‌ها در مقاصد مهمی مانند تولید دارو و محصولات کشاورزی و غذایی استفاده می‌شود.
به مسئولین محترم این شبکه جهانی توصیه می‌شود ضمن تهیه مستند‌هایی درباره فواید این علم و فناوری پیشرو در ضمن ارئه فواید به جنبه‌های هشدار و احتمال سواستفاده از این علوم نیز همانند آنچه در مستند در حال پخش تهیه شده است که عامل و بخشی از نگرانی‌های متخصصین این رشته است نیز پرداخته شود و در تهیه این گونه مستندها از نظرات دانشمندان ایرانی نیز بهره‌مند شوند تا چهره‌ای واقعی و منصفانه از این علوم به مردم جهان و مخاطبان فرهیخته ارائه شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.