وزارت جهاد کشاورزی موانع مدیریتی تولید محصولات تراریخته را رفع کند!

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری-
برگزاری کنگره‌‌های علمی در هر رشته‌ای فرصت مناسبی را برای بررسی مهمترین چالش‌های پیش روی آن حوزه علمی فراهم می‌کند. قطعنامه‌های ‌صادر شده در هر همایش که در طول برگزاری آن و توسط کمیته منتخبی از نخبگان شرکت کننده در همان همایش به صورت پیش نویس تهیه می‌شود پس از کسب نظر از شرکت کنندگان به عنوان وفاق عمومی در …

 

برگزاری کنگره‌‌های علمی در هر رشته‌ای فرصت مناسبی را برای بررسی مهمترین چالش‌های پیش روی آن حوزه علمی فراهم می‌کند. قطعنامه‌های ‌صادر شده در هر همایش که در طول برگزاری آن و توسط کمیته منتخبی از نخبگان شرکت کننده در همان همایش به صورت پیش نویس تهیه می‌شود پس از کسب نظر از شرکت کنندگان به عنوان وفاق عمومی در مراسم اختتامیه قرائت و معمولا با تکبیر حضار به تصویب می‌رسد و برای پیگیری به مسئولین مختلف اجرایی کشور ارائه می‌شود. در جوامع دانایی بنیان و کشورهایی که دانش ارزش محسوب می‌شود و مدیران اجرایی بر اساس شایسته سالاری بر مساند امور تکیه زده‌اند مورد به مورد بندهای قطعنامه برای اجرا به بخش‌های ذیربط ارجاع و به طور معمول بیشتر آن‌ها پیش از برگزاری کنگره بعدی به مرحله اجرا رسیده و گزارش اجرای آن و یا موانع پیش روی اجرای آن قطعنامه به اطلاع شرکت‌کنندگان در همایش می‌رسد. در ایران اما قطعنامه‌ها تکراری شده‌اند و حرف تازه‌ای برای گفتن ندارندچون مطالبات اولیه آنها از اساس مورد توجه قرار نگرفته است. برای مثال حمایت از تولید محصولات تراریخته و رفع موانع کشت محصولات تراریخته به ویژه برنج تراریخته در همه قطعنامه‌های قبلی انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران و بسیاری از همایش‌های علمی دیگر مانند کنگره ژنتیک،‌ همایش‌های مکرر بیوتکنولوژی و سه همایش ملی ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک آمده است. برای مثال بند هفتم قطعنامه دوازدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران که با حضور بیش از 1350 نفر از برجسته‌ترین نخبگان علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور دیروز به کار خود خاتمه داد بار دیگر اختصاص به این موضوع دارد. واکنش مسئولین اجرایی کشور در حوزه معاونت علم و فناوری رئیس جمهور، ستاد توسعه زیست فناوری،‌ سازمان حفاظت از محیط زیست و دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی ارتقای مدیرانی بوده است که در بازدارندگی تولید ملی محصولات تراریخته و به تعبیر دکتر قره‌یاضی در به زنجیر کشیدن تنها محصولات تراریخته تجاری شده ایرانی و باز گذاشتن راه واردات چند میلیارد دلاری محصولات تراریخته خارجی متهم ردیف اول هستند. متن کامل بند هفتم قطعنامه یاد شده به شرح زیر است.

7- فناوري‌هاي نو به ويژه بيوتكنولو‍ژي و مهندسي ژنتيك به عنوان فناوري‌هاي مكمل ساير روش‌هاي به زراعي و به نژادي و به عنوان عامل تكميل كننده روش‌هاي اصلاح نباتات به طور علمي و متداول (كلاسيك) مطرح است. بهره‌گيري از قابليت‌هاي فناوري‌هاي نو به ويژه استفاده از گياهان تراريخته بايد در دستور كار وزارت جهاد كشاورزي قرار گيرد. اين موضوع در قطعنامه‌هاي پيشين كنگره‌هاي زراعت و اصلاح نباتات بارها مورد تأكيد قرار گرفته است. رفع موانع مديريتي موجود بر سر راه توليد ملي محصولات تراريخته و حمايت از كار و سرمايه ايراني در اين حوزه مورد تاكيد است.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.