برنج «صدری» ایران منبع ژن‌های متحمل به شوری در مرحله زايشي است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- معاون بخش ژنتيك موسسه بین‌ المللی تحقیقات برنج با اشاره به اهمیت طراحی واریته‌ های برنج مقاوم متحمل به شوری، برنج «صدری» از ارقام محلی ایران را حاوی ژن‌های مطلوب برای افزایش تحمل‌ به شوری برنج در مرحله زایشی خواند.
دکتر گلن گرگوریو که در جریان بازدید هیات علمی اعزامي از سوي مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران و …

معاون بخش ژنتيك موسسه بین‌ المللی تحقیقات برنج با اشاره به اهمیت طراحی واریته‌ های برنج مقاوم متحمل به شوری، برنج «صدری» از ارقام محلی ایران را حاوی ژن‌های مطلوب برای افزایش تحمل‌ به شوری برنج در مرحله زایشی خواند.
دکتر گلن گرگوریو که در جریان بازدید هیات علمی اعزامي از سوي مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران و انجمن ایمنی زیستی ایران از موسسه بین المللی تحقیقات برنج در مانیل فیلیپین با موضوع «طراحی واریته‌های برنج مقاوم متحمل به شوری» سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: با توجه به مشکل شوری که در سطح وسیعی از اراضی زراعی زیر کشت برنج به نحو فزاینده‌‌ای در حال گسترش است، تولید واریته‌‌های برنج متحمل در برابر شوری در حفظ و گسترش سطح زیر کشت این محصول استراتژیک از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با اشاره به طرح‌های اين موسسه بين‌المللي در زمینه تولید واریته‌‌های مقاوم متحمل به شوری و آزمایش موفق واریته‌‌های تولیدی در بنگلادش و هند اظهار کرد: اگرچه در حال حاضر مساله شوری در اراضی زیر کشت برنج در ایران چندان جدی مشهود نیست ولی مطالعات ما نشان مي‌دهد كه اين مساله همين حالا هم جدي است و موجب كاهش عملكرد برنج در ايران مي‌شود و در مرحله بعدي هم با توجه به مساله تغییر اقلیم در آینده با این مشکل به نحو خيلي جدي‌تري مواجه خواهید شد. اگرچه دریای خزر از سایر دریاها شوری کمتری داشته و حتی آب آن در آبیاری قابل استفاده است، ولي همين آب كه گاهي با اب آبياري مخلوط مي‌شود موجب كاهش توليد برنج در ايران شده و حرکت به سمت تولید واریته‌های مقاوم در ايران را به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبديل كرده است.
گرگوریو تصریح کرد: در صورت استفاده از واریته‌های مقاوم، میزان برنج تولیدی در هر هکتار نیم تا یک تن افزایش می‌یابد که چنین افزایشی در واحد سطح می‌تواند ایران را از وارد‌کننده برنج به صادر کننده این محصول تبدیل کند.
در ادامه اين نشست دكتر قره‌ياضي كه سرپرستي هيئت اعزامي را بر عهده داشت از وجود تنوع زيستي بالا در برنج‌هاي ايراني و به ويژه تحمل بالا به تنش خشكي و شوري خبر داد و آمادگي خود را براي انجام همكاري‌هاي علمي بيشتر در اين مورد اعلام كرد.
کد خبر:  91062816663
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.