هم‌افزايي بردارهاي موازي

این عنوان مطلبی است که در سرمقاله شماره شهریور ماه نشریه دوماهانه انجمن ایمنی زیستی ایران منتشر شده است. متن کامل این سرمقاله درادامه آمده است و فایل کامل این نشریه برای اعضای انجمن ایمنی زیستی ارسال شده است.

این عنوان مطلبی است که در سرمقاله  شماره شهریور ماه نشریه دوماهانه انجمن ایمنی زیستی ایران منتشر شده است. متن کامل این سرمقاله درادامه آمده است و فایل کامل این نشریه برای اعضای انجمن ایمنی زیستی ارسال شده است. همچنین در این نشریه مطالبی با عنوان‌های زیر منتشر شده است.
·        تاسيس شهر علمي" براي افزايش مشاركت انجمن‌هاي علمي در توسعه كشور / انجمن‌های علمی باید در جهت توسعه کشور به بازی گرفته شوند"
·        عقدتفاهم‌نامه همکاری بین شورای انجمن‌های علمی و مجمع تشخیص مصلحت نظام
·        انتخاب دكتر بهزاد قره‌ياضي به رياست انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات كشور
·        عضویت انجمن ایمنی زیستی ایران در شورای انجمن‌های علمی ایران
·        مشاركت فعال دراجلاس متعهدين كارتاهنا ضامن منافع ملي در كاربرد فناوری مهندسی ژنتيك است / عدم‌شرکت دراین اجلاس یعنی گذشت ازحقوق کشور
·        برگزاری با شکوه دوازدهمین کنگره ملی زراعت و اصلاح نباتات
·        قطعنامه دوازدهمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران
·        تاکید بر رعایت اصل شایسته سالاری در انتخاب و انتصاب مسئولان آموزش عالی و پژوهشی کشور در قطعنامه دوازدهمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران
 
سرمقاله
هم‌افزايي بردارهاي موازي


مقام معظم رهبري همواره در سخنراني‌هاي خود تاكــــيد مي‌كنند كه سیاست نظام «جذب حداكثری و دفع حداقلی» است. معظم‌له در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در انتهاي سال 1388 تاكيد کردند كه هیچ‌كس نمی‌خواهد كسی را از كشتی نجات (نظام اسلامي) بیرون بیندازد. نظام اســـلامی به همه می‌گوید: بیایید با ما باشید و وارد این كشتی نجات شويد.
نكته‌اي كه در بيانات ايشان مستتر است، لزوم وحدت و فراهم بودن شرايط براي همه نيروهاي معتقد به نظام در جهت خدمت به كشور است، به ویژه در اين شرايط حساس كه نه تنها بايد از همه داشته‌هاي انقلاب بهره‌برداري شود بلكه بايد ظرفيت آفريني نيز کرد.
اما آنچه در واقع در كشور اتفاق مي‌افتد با آنچه مورد تاكيد بلند پايه‌ترين مقام كشور است چقدر شباهت دارد؟ نگاهي به اتفاقاتي كه در اطراف مي‌افتد و شنيدن صداهايي كه از سر دلسوزي هر از چند گاهي به گوش مي‌رسد ما را در يافتن اين پاسخ كمك مي‌كند. به طور مثال در بند پنجم قطع‌نامه پاياني دوازدهمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران كه در اواسط شهريور امسال برگزار شده تقاضا شده است كه شايسته سالاري در انتخاب و انتصاب مسئولان مؤسسه‌هاي آموزش عالي و پژوهشي كشور در همه سطوح همراه با ايجاد زمينه‌هاي امنيت شغلي بدور از هر گونه گرايش‌هاي سياسي مورد توجه قرار گيرد. چه شده است كه اين تعداد از محققان و انديشمندان كشور دلسوزانه به جاي دادن بيانه‌اي علمي و دادن دستورالعمل‌هاي اجرايي براي بهبود كشاورزي كشور، مي‌خواهند كه به مديريت نهادهاي پژوهشي و آموزشي توجه شود؟
به نظر مي‌آيد كه تاكيد اين انديشوران به تاثير مديريت بر فرآيند توسعه تحقيقات كشور است. فراموش نكنيم كه زير ساخت‌هاي مناسبي در تحقيقات علوم زيستي به ویژه مهندسي ژنتيك وجود دارد. به طور مثال پژوهشگاه‌ها، موسسات تحقيقاتي و آموزشي مجهزي در ساليان گذشته با هزينه‌هاي هنگفتي راه‌اندازي شده‌اند. از لحاظ نيروي انساني هم خوشبختانه در شرايط رويايي هستيم؛ نيروهاي با تجربه و تخصص بالا كه تحقيقاتي شانه به شانه دانشمندان برتر بين المللي انجام مي‌دهند و نــــيروهاي جوان و جوياي نامي كه مي‌خواهد تمام تلاش خود را در جهت خدمت به نظام و كشور در اين سنگر! به كار گيرند. اما آيا نتيجه لازم را از اين زمينه‌هاي مساعد بـرده‌ايم؟ آيا مديريت كلان تحقيقات كشور به ویژه در حوزه مهندسي ژنتيك کشاورزی در جهت بهره برداري از تمامي ظرفيت‌هاي موجود تلاش كرده است؟
اميد است كه به جاي تلاش در بهره‌برداري گسترده از زيرساخت‌ها و توان دانشمندان وفادار به نظام و كشور، تلاش خود را تنها و تنها در جهت باقي ماندن در پست و حذف منتقدان خود با انواع تهمت‌ها و جلوگيري از رشد علمي و ارتقا آنها نکنیم. نظام اسلامي به همه نيروهاي مخلص خود احتياج دارد و تنگ‌نظري و جلوگيري از رشد و بالندگي آنها ايستادگي در مقابل فرمايشات مقام معظم رهبري است. بردارهاي موازي اثري هم افزايي دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.