آغاز درمان ساییدگی زانو با سلول‌های بنیادی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- درمان ساییدگی زانو از طریق تزریق سلول‌های بنیادی به مفاصل آسیب دیده بیمار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-درمان ساییدگی زانو از طریق تزریق سلول‌های بنیادی به مفاصل آسیب دیده بیمار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز شد.
داوود مهرباني، رييس آزمايشگاه سلول‌هاي بنيادي بيمارستان مادر و كودك غدير شيراز با اعلام اين خبر افزود: اين اقدام با تزريق سلول‌هاي بنيادي به زانوي يك بيمار 47 ساله انجام مي‌شود. وي خاطرنشان كرد: شش هفته پیش مراحل نمونه‌گیری و تكثیر سلول‌های بنیادی از مغز استخوان بیمار انجام شد و در حال حاضر مرحله تزریق سلولی با موفقیت انجام شده است.
مهرباني ادامه داد: تزریق سلول‌های بنیادی در این بیمار برای درمان ساییدگی مفصل زانو انجام می‌شود و بر اساس تحقیقات انجام شده این روش بهترین روش درمان ساییدگی مفاصل است. وی خاطرنشان کرد: به‌ طور معمول بین 70 تا 90 درصد از تزریقات سلول‌های بنیادی با موفقیت انجام می‌شود و رضایت كامل بیماران را به همراه دارد.
مسعود امینی، رییس بیمارستان فوق تخصصی مادر و کودک غدیر شیراز نیز با اشاره به آغاز درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این بیمارستان، اظهار كرد: این توانایی علمی در کشور کم نظیر است و پیش از این تنها در پژوهشگاه «رویان» در تهران انجام می‌شد که امروز در شیراز نیز ارائه آن به بیماران به همت دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی شیراز امکان‌پذیر شده است. وی با بيان اين كه پس از گذراندن مراحل تحقیقاتی این پروژه بر روی حیوانات، تزریق سلول‌های بنیادی به اولین بیمار انجام شده است و صدها بیمار نیز در لیست انتظار هستند، افزود: با تزریق سلول‌های بنیادی به مفصل زانوی بیمار، این سلول‌ها بر روی نواحی آسیب دیده بیمار می‌نشینند تا بیمار درمان شود. امینی خاطرنشان کرد: سلول‌های بنیادی هر بیمار طی پنج هفته تکثیر می‌شود و با توجه به این‌که در این مرکز تنها دو دستگاه برای این امر در اختيار داریم، در هر پنج هفته تنها می‌توانیم دو بیمار را درمان کنیم که بر این اساس، درمان بیماران لیست انتظار سال‌ها به طول می‌انجامد. وی با اشاره به بازدید استاندار فارس از این مرکز، گفت:در صورت تامین اعتبار 600 میلیون تومانی برای تهیه سه تا چهار دستگاه دیگر، در هر پنج هفته به جای دو بیمار می‌توانیم پنج تا شش بیمار را درمان کنیم که این مساله نیاز به مساعدت مسوولان دارد. اميني گفت: این مرکز در حال تحقیق برای ایجاد امکان درمان بیمارانی است که پوست آنها بر اثر سوختگی و یا بیماری پیسی تغییر رنگ پیدا کرده است که امیدواریم به زودی این خبر خوب را هم به مردم بدهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.