ایجاد ترس در مورد محصولات تراریخته به کشاورزان و مصرف کنندگان آسیب می‌رساند.

ترجمه و تنظیم: آرزو متقی عضو انجمن ایمنی زیستی ایران-
همه افراد می‌دانند که زمانی که سیب را برش و یا گاز می‌زنند پس از مدتی در اثر فعالیت آنزیم‌ها رنگ سطح میوه قهوه‌ای می‌شود. در این خصوص خبر خوب آن است که دانشمندان راه حل هوشمندانه‌ای برای جلوگیری از این مسئله یافته‌اند و خبر بد آنست که …

همه افراد می‌دانند که زمانی که سیب را برش و یا گاز می‌زنند پس از مدتی در اثر فعالیت آنزیم‌ها رنگ سطح میوه قهوه‌ای می‌شود. در این خصوص خبر خوب آن است که دانشمندان راه حل هوشمندانه‌ای برای جلوگیری از این مسئله یافتهاند و خبر بد آنست که سازمان‌هایی که واریته‌های جدید را باید به کشاورزان معرفی کنند، با محصول مورد اشاره مخالف هستند.
زیست شناسی میوه سیب بسیار پیچیده و در عین حال جالب توجه است. تقریبا تمام واریته‌های تجاری سیب از طریق قلمه زدن بر روی درختانی که ژن‌های کوتولگی دارند، برای جلوگیری از بلند شدن زیاد درخت و در نتیجه چیدن راحت‌تر میوه، اصلاح شده‌اند. بنابراین می‌بینیم که دی.ان.اِی پایه‌ای که سیب بر روی آن قلمه زده می‌شود با دی.ان.اِی درخت سیب متفاوت است.
گرده افشانی گیاه سیب توسط حشرات و عمدتا زنبورها انجام می‌شود. در هر باغ سیب چندین درخت مولد گرده (که دی.ان.اِی متفاوتی دارند) وجود دارد. دی.ان.اِی گرده با دی.ان.اِی تخمک (که دی.ان.اِی متفاوت از گرده دارد) ترکیب شده و یک دانه هیبرید ایجاد کرده، جنین حاصله هورمونی ترشح می‌کند و گل را در نهایت به میوه تبدیل می‌کند. پس می‌بینیم که دی.ان.اِی دانه با دی.ان.اِی میوه متفاوت است.
این تفاوت بین دی.ان.اِی میوه و دانه سبب تولید واریته‌های مختلف سیب می‌شود چراکه دی.ان.اِی درون میوه فقط از گل بوده و گرده در این مورد نقشی ندارد. به همین دلیل سیب زرد در کنار سیب قرمز رشد می‌کند و هر دوی آنها سیب هستند ولی دی.ان.اِی هریک متفاوت و منحصر به فرد است.
یک کمپانی کانادایی از دولت‌های فدرال آمریکا و کانادا خواسته است تا یک واریته جدید سیب به نام سیب قطب شمال یا Arctic که مقاوم به پدیده قهوه‌ای شدن است، رهاسازی شده و به فروش برسد. روشی که باعث تولید چنین واریته‌ای شده بسیار برازنده و فریبا است.
پدیده قهوه‌ای شدن آنزیمی، نتیجه واکنش شیمیایی میوه به آسیب سلولی در نتیجه برش و یا گاز زدن است. در این پدیده، برش و یا گاز زدن سبب پاره شدن سلول‌ها و رها شدن آنزیم پلی فنل اکسیداز و تقابل این آنزیم و سایر مواد شیمیایی موجود در میوه شده و در نهایت رنگ میوه قهوه‌ای می‌شود. 4 ژن مسئول اصلی تولید پلی فنل اکسیداز در سیب هستند که دانشمندان با غیرفعال کردن این ژن‌ها توانستند سیب مورد اشاره که پدیده قهوه‌ای شدن در آن رخ نمی‌دهد را تولید کنند.
شاید تولید چنین سیبی مسئله مهمی نباشد (به جز برای کشاورزان و تولیدکنندگان که به وسیله آن توجه خریدار را به محصول خود بیشترجلب کنند) ولی 4 ژن مسئول اصلی تولید پلی فنل اکسیداز در دانه‌هایی مولد این سیب توسط فناوری دی.ان.اِی نوترکیب غیر فعال شده‌اند و همین مسئله اعتراض‌ها و آشفتگی‌هایی را ایجاد کرده است.
اتحادیه تولید کنندگان سیب در آمریکا در یک بیانیه متناقض ضمن حمایت از پیشرفت فناوری و تحقیقات ژنتیک و ژنومیکس و محصولات با کیفیت برتر، به طور کامل با تولید سیب قطب شمال مخالفت کرده است. به گفته این اتحادیه علت مخالفت مسئله ایمنی و سلامت مصرف کنندگان نیست بلکه معتقد است مصرف کنندگان با پدیده قهوه‌ای شدن مشکلی نداشته و در عمل تقاضایی برای تولید چنین واریته‌ای وجود ندارد. البته بسیاری از علل مخالفت این اتحادیه نا مشخص است.
به طور کلی در دفاع از فناوری دی.ان.اِی نوترکیب می‌توان موارد زیر را برشمرد:
1. کشاورزان و اصلاح کنندگان گیاهی، با استفاده از روش‌های سنتی (که به طور عمده بر پایه سعی و خطا بوده‌اند) طی میلیون‌ها سال موفق به تولید واریته‌های جدید سیب شدند. این درحالیست که روش‌های مولکولی جدید در این خصوص، بسیار دقیق‌تر، قابل پیش‌بینی‌تر و محافظه کارانه‌تر هستند.
2. تجارب و تحقیقات زیادی بر روی کاشت و مصرف گیاهان تراریخته در سراسر جهان صورت گرفته است. کشاورزان در بیش از ده‌ها کشور جهان بیش از 1.25 بیلیون هکتار از زمین‌های زراعی را به زیر کاشت انبوه گیاهان تراریخته برده و تنها مردمان آمریکای شمالی بیش از 3 تریلیون وعده غذایی حاوی گیاهان تراریخته را مصرف می‌کنند و این درحالیست که تاکنون حتی یک مدرک مستدل و صحیح مبنی برمضر بودن گیاهان تراریخته برای اکوسیستم و یا سلامت انسان‌ها پیدا نشده است.
تحقیقات عمده جهانی نشان داده‌اند که هیچ خطرسلامتی توسط گیاهان تراریخته سلامت انسان‌ها و اکوسیستم را تهدید نمی‌کند و اتحادیه سیب داران هیچ نگرانی نسبت به ایمنی سیب‌های قطب شمال ندارند.
ترجمه و تنظیم: آرزو متقی عضو انجمن ایمنی زیستی ایران

منبع: http://www.genengnews.com/gen-articles/technophobia-poisoned-fruit/4517/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.