ممنوعیت تولید ملی محصولات تراریخته در عین واردات میلیون‌ها تن از این نوع محصولات!

دکتر عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی و از صاحب‌نظران این بخش که هم اکنون دبیرکلی خانه کشاورز را به عهده دارد، از جمله مدیرانی است که دیدگاه‌هایش می‌تواند گره‌گشای بعضی از مشکلات بخش کشاورزی باشد. دکتر کلانتری در مورد سیاست تعیین قیمت تضمینی گندم دولت در سال جاری گفت …

دکتر عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی و از صاحب‌نظران این بخش که هم اکنون دبیرکلی خانه کشاورز را به عهده دارد، از جمله مدیرانی است که دیدگاه‌هایش می‌تواند گره‌گشای بعضی از مشکلات بخش کشاورزی باشد. دکتر کلانتری در مورد سیاست تعیین قیمت تضمینی گندم دولت در سال جاری گفت: "اگر طبق مصوبه سال 84 قیمت‌های تضمینی هر سال بر مبنای تورم گزارش شده از سوی بانک مرکزی که حدود 15 درصد بوده افزایش می‌یافت، مشکلات خرید گندم پیش نمی‌آمد و کشاورزان متضرر نمی‌شدند، در حالی که این گونه نشد و طی 7 سال گذشته که تورم حدود 140 درصد افزایش داشته قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با این نرخ تورم افزایش رشد نداشته است."
دبیر کل خانه کشاورز در مورد خودکفایی کشور در بخش کشاورزی و واردات مواد غذایی گفت: "الان باید کمبود مواد غذایی را از دیگر کشورها تأمین کنیم، چون در حال حاضر و در صورت استفاده از تمام امکانات به 30درصد واردات موادغذایی نیاز داریم. اینکه گفته می‌شود تا 92 درصد در موادغذایی خودکفا هستیم حرف درستی نیست. فقط واردات روغن 13 درصد واردات موادغذایی کشور را تشکیل می‌دهد، یعنی اگر در سایر موادغذایی هم خودکفا باشیم باز این رقم 87 درصد خواهد بود."
وی در ادامه گفت: "وزارت جهاد کشاورزی با برقراری سیاست‌های اقتصادی و حمایت‌هایی که از محصول می‌کند، می‌تواند کشاورزان را هدایت کند. مانور وزارت جهاد کشاورزی روی اراضی آبی کشور است که باید بر مبنای تناوب کشت و ایجاد انگیزه اقتصادی و حمایتی کشاورزان را ترغیب کند. به طور نمونه الان بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شده است، بنابراین در این نوع اقتصاد تولید محصولات استراتژیک اولویت پیدا می‌کند. بر این اساس جهاد کشاورزی با سیاست‌های تشویقی می‌تواند کشاورزان را به کشت محصولات مورد نظر خود هدایت کند؛ بنابراین باید واردات را تنظیم و کالاهایی که نمی‌توانیم آنها را وارد کنیم."
دکتر کلانتری در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین که پرسید آقای دکتر مدتهاست که بعضی از کشورها به تولید محصولات تراریخته روی آورده‌اند تا موادغذایی بیشتری تولید کنند و این گونه هم نیاز داخلی خود را برآورده و هم به سایر کشورها صادرکنند. وضعیت ایران- که در بهترین شرایط در مواد غذایی وابستگی 13 درصدی به خارج دارد- در تولید این محصولات چگونه است؟گفت: "متأسفانه خوب نیست.  دانش علمی‌اش را هم نداریم محصولات تراریخته ما برنج و پنبه است. این در حالی است که در دنیا بالای 170 میلیون هکتار محصولات تراریخته کشت می‌شود که عمدتاً در آمریکا، چین، آرژانتین، برزیل و هند است. در مجموع واقعیت این است که ایران با هر نوع کشت محصولات تراریخته یا GMO که یک تکنولوژی است مخالف است، در حالی که 90 درصد محصولات کشاورزی وارداتی‌اش تراریخته هستند، مثلاً صد درصد سویا و ذرتی که از برزیل، هند و آمریکا وارد می‌شود، تراریخته هستند."
منبع: پایگاه خبری- تحلیلی قدس آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.