شروع کشت ذرت مقاوم به خشکی در زامبیا

ترجمه و تنظيم: علی مفاخری و امیرحسین فرتاش-

کشاورزان زامبیایی به‌زودی می‌توانند کشت واریتهٔ جدید ذرت متحمل به خشکی SIRD 113 را شروع کنند. تولید واریتهٔ جدید ذرت می‌تواند جوابگوی بذر مور نیاز کشاورزان این کشور باشد. بذرهای این واریته …

کشاورزان زامبیایی به‌زودی می‌توانند کشت واریتهٔ جدید ذرت متحمل به خشکی SIRD 113 را شروع کنند. تولیدواریتهٔ جدید ذرت می‌تواند جوابگویبذر مور نیاز کشاورزان این کشور باشد. بذرهای این واریته بعد از اینکه توسط معاون رئیس جمهور زیمباوه (Joice Mujuru ) رونمایی شد از اوایل اوت 2012 (شهريور 1391) در اختیار کشاورزان قرار گرفت .
تحقیقات برای ایجاد و معرفي این رقم از سال 1997 در دست اجرا بوده است. واریته جدید ذرت مناسب برای مناطق کم‌باران زیمباوه است که در شرایط تنش در بین سایر واریته‌های هیبرید عملکرد معنی‌دار و قابل قبولی داشته است که این امر موجب برتری این واریته برای کشت در مناطق مستعد خشک‌سالی می‌شود. این واریته در مقایسه با دانه‌های کوچکی که معمولاً توسط کشاورزان محلی در مناطق نیمه‌خشک کشت می‌شودعملکرد بهتری داشته است.
كشور زامبيا در حالي به جرگه كشورهاي توليد كننده محصولات تراريخته مي‌پيوندد كه در ايران به دليل فناوري‌هراسي و دانايي ستيزي برخي مديران مياني متولي بيوتكنولوژي كشور ايران جايگاه درخور تحسين خود به عنوان اولين كشور اسلامي و منطقه كه محصول تراريخته‌اي را در سال 1383 به مرحله توليد انبوه رساند از دست داده و مديريت دولتي ضمن بازدارندگي در مقابل توليد ملي محصولات تراريخته ساليانه اقدام به واردات ميلياردها دلار محصول تراريخته به كشورمان مي‌شود. بديهي است با توجه به قرار گرفتن كشورمان در منطقه خشك جهان و كمبود آب، استفاده از واريته‌هاي تراريخته متحمل به خشكي مي‌تواند موجب شكوفايي توليد كشاورزي و كاهش واردات محصولات تراريخته مانند ذرت و دانه‌هاي روغني شود.
 برای اطلاعات بیشتر در مورد این واریته می‌توانید از سایت
http://www.sirdc.ac.zw/index.php/bulletin و
ترجمه و تنظيم: علی مفاخری و امیرحسین فرتاش
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.