تولد نسل سوم بزهای تراریخته

به گزارش جهان نیوز، رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان اصفهان گفت: بزهای تراریخته شنگول، منگول و حبه انگور و دو بزغاله شبیه سازی شده حنا همچنان زنده هستند و نسل سوم آنها نیز متولد شده است.
محمدحسین نصر اصفهانی در گفت و گو با …

به گزارش جهان نیوز، رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان اصفهان گفت: بزهای تراریخته شنگول، منگول و حبه انگور و دو بزغاله شبیه سازی شده حنا همچنان زنده هستند و نسل سوم آنها نیز متولد شده است.
محمدحسین نصر اصفهانی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حال عمومی این حیوانات که حدود چهار سال پیش به روش‌های شبیه سازی و تراریخته (ترنس ژن) در پژوهشکده رویان اصفهان متولد شده‌اند، بسیار مناسب است و به زاد و ولد خود ادامه می‌دهند.
وی یادآور شد که یکی از برنامه‌های اصلی این پژوهشکده تکثیر بیشتر حیوانات شبیه سازی شده به منظور تولید دارو از شیر آنها است . در شیر این حیوانات پروتئین لازم برای تولید دارو وجود دارد اما برای تولید دارو باید دست کم روزانه 500 کیلو از شیر این دسته حیوانات در دسترس باشد.
رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان اصفهان افزود: هدف اصلی از تولد این حیوانات، تولید داروهای فاکتور 9 و فاکتور TPA از شیر آنها برای درمان سکته‌های مغزی و قلبی است که می‌تواند برای کشور صرفه اقتصادی بسیار بالایی داشته باشد.
به گفته نصر اصفهانی، هم اکنون بیش از 12 مورد از این حیوانات متولد شده‌اند. وی خاطرنشان کرد که برنامه‌ای برای تولید حیوان شبیه سازی و یا تراریخته دیگر در این پژوهشکده در حال انجام نیست و برنامه‌های فعلی تنها بر روی تکثیر حیوانات متولد شده، متمرکز است. نخستین حیوان متولد شده به روش‌های بیوتکنولوژی در ایران گوسفندی به نام رویانا بود که به روش شبیه سازی در پژوهشکده رویان اصفهان در هشتم مهر ماه سال 1385 به دنیا آمد. این حیوان اسفند ماه سال 1388 فوت کرد. مورد بعدی گوساله‌هایی با نام‌های بنیانا و تامینا بودند؛ بنیانا بیستم تیرماه سال 1388 متولد و تنها 7 روز زنده بود، تامینا نیز سی ام مرداد ماه همین سال متولد شد و او نیز تنها 3 روز زنده ماند. این گوساله‌ها نیز به روش شبیه سازی در پژوهشکده رویان اصفهان متولد شده بودند. دو بزغاله به نام حنا نیز به ترتیب در 23 فروردین و 23 تیرماه سال 1388 به روش شبیه سازی در پژوهشکده رویان اصفهان متولد شدند و هنوز نیز زنده‌اند و نسل سوم آنها نیز متولد شده است.شنگول، منگول و حبه انگور نیز به روش ترنس ژن که شامل شبیه سازی و دستکاری ژنتیک توامان است، در پژوهشکده رویان مرکزی در تهران متولد شده‌اند. شنگول و منگول نوزدهم دی ماه سال 1388 و حبه انگور در سوم اردیبهشت ماه سال 89 به دنیا آمده و هنوز زنده‌اند و نسل سوم آنها نیز متولد شده است.
منبع: جهان نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.