رونمایی از کلکسیون باکتری‌های اسید لاکتیک و پروبیوتیک در خاورمیانه در دومین همایش ملی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران با همکاری انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند کلکسیون باکتری‌های اسید لاکتیک و پروبیوتیک را راه اندازی کرد. دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران در این خصوص گفت …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران با همکاری انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند کلکسیون باکتری‌های اسید لاکتیک و پروبیوتیک را راه اندازی کرد. دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران در این خصوص گفت: در اقدامی مشترک مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران با همکاری انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند، کلکسیون باکتری‌های اسیدلاکتیک و پروبیوتیک در خاورمیانه راه اندازی و در دومین همایش ملی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند که از تاریخ 21 تا 23 آذرماه 1391 برگزار می‌شود، رونمایی کرد.
دکتر فاضلی با ارائه این خبر افزود: باکتری‌های اسیدلاکتیک از مهمترین باکتری‌های کاربردی در صنایع غذایی و تخمیری هستند. گروه عمده‌ای از باکتری‌های اسید لاکتیک به ویژه لاکتوباسیل‌ها ضمن فواید متعدد بیوتکنولوژی و توانایی بالقوه در ایجاد عطر و طعم قادر به بقا و رشد در سیستم گوارشی انسان بوده و اثرات مفیدی بر سلامتی مصرف کنندگان دارند. اینگونه باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌هایی که چنین ویژگی داشته باشند تحت عنوان پروبیوتیک تعریف می‌شوند.
فاضلی اذعان داشت: امروزه با توجه به آگاهی و تمایل روز افزون مصرف‌کنندگان به خرید محصولات سالم‌تر و مفیدتر، توسعه فرآورده‌های پروبیوتیکی در صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است. گستردگی و تنوع اقلیمی کشور ایران از یک سو و تنوع غذاهای سنتی تخمیری بستر بسیار مناسبی برای جداسازی و شناسایی باکتری اسیدلاکتیک بومی ایران را فراهم می‌آورد.
وی در ادامه گفت: مطالعات پژوهشگران این حوزه نشان داده است این باکتری‌ها از نظر خصوصیات عملکردی و بیوتکنولوژی در بسیاری از موارد به سویه‌های تجاری ارجحیت دارد. لذا با توجه به پژوهش‌های گسترده و نتایج چشمگیر پژوهشگران در این خصوص ایجاد کلکسیون باکتری‌های اسیدلاکتیک و پروبیوتیک لازم و ضروری است. این کلکسیون نه تنها با جمع‌آوری باکتری‌های اسیدلاکتیک و پروبیوتیک‌ها به حفظ ذخایر ژنتیک کشور کمک می‌کند بلکه با اشتراک گذاشتن این مجموعه بین پژوهشگران و ایجاد ارتباط با صنایع امکان تولید ملی و مبارزه با تحریم‌ها را فراهم می‌سازد.
گفتنی است پژوهشگران و اندیشمندان در صورت دارا بودن این سویه‌ها در صورت تمایل می‌توانند آنها را به مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران اهدا کنند.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.