کشف فرم جدید تقسیم سلولی درانسان

ترجمه و تنظیم: آرزو متقی-
پژوهشگران مرکز سرطان دانشگاه ویسکانسین آمریکا کشف فرم جدید تقسیم سلولی در انسان‌ها را گزارش کرده‌اند. به عقیده آنها این روش تقسیم نوعی مکانیسم پشتیبان طبیعی است که در زمان تقسیم سلولی اشتباه فعال می‌شود.
به گفته دکتر مارک بورکارد پژوهشگر اصلی این طرح و …

پژوهشگران مرکز سرطان دانشگاه ویسکانسین آمریکا کشف فرم جدید تقسیم سلولی در انسان‌ها را گزارش کرده‌اند. به عقیده آنها این روش تقسیم نوعی مکانیسم پشتیبان طبیعی است که در زمان تقسیم سلولی اشتباه فعال می‌شود.
به گفته دکتر مارک بورکارد پژوهشگر اصلی این طرح و استادیار هماتولوژی-انکولوژی بخش دارو در دانشکده دارو و سلامت عمومی دانشگاه ویسکانسین، اگر امکان گسترش و القای این فرم جدید تقسیم سلولی باشد که "klerokinesis" نامگذاری شده است، ممکن است بتوان جلوی پیشرفت برخی از سرطان‌ها را گرفت.
پزشک دیگری به نام دکتر بورکهارد که به درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان می‌پردازد در خصوص پلی پلوییدی پژوهش‌های بسیاری انجام داده است. حدود 14% از سرطان‌های پستان و 35% سرطان‌های لوزالمعده به جای داشتن دو جفت کروموزوم معمولی شامل سه جفت کروموزوم و گاهی بیشتر هستند.
به گفته دکتر بورکهارد هدف اصلی این پژوهش پیدا کردن درمان برای سرطان‌های سینه با چندین جفت کروموزوم است. در ابتدای این پژوهش قرار بود تا سلول‌های انسانی با جفت کروموزوم‌های اضافی تولید شوند ولی در میانه راه پژوهشگران با فرم جدیدی از تقسیم سلولی مواجه شدند. تا به امروز دکتر بورکارد و بسیاری دیگر از متخصصین زیست شناسی سلولی و مولکولی به نظریه صدها ساله زیست شناس آلمانی به نام تئودور بووری (که بر روی تخم‌های توتیای دریایی مطالعه می‌کرد) معتقد بودند. بر اساس این نظریه تقسیم سلولی اشتباه یا غلط منجر به ایجاد سلول‌هایی با جفت کروموزوم‌های غیر طبیعی و در نهایت منجر به رشد غیر عادی سلول‌ها و یا همان سرطان می‌شود.
دکتر بورکارد و تیم پژوهشی وی سلول‌هایی با کروموزوم‌های زیاد ایجاد کردند تا بتوانند سرطان را شبیه‌سازی کنند. پژوهشگران تقسیم سلولی را به کمک مواد شیمیایی متوقف کرده و منتظر نتیجه کار شدند. برخلاف نظریه بووری بسیاری از سلول‌های دختری طبیعی بودند و این نتیجه نشان می‌داد که در سلول‌های انسانی نظریه بووری صادق نیست و تقسیم سلولی غیرطبیعی به ندرت اثرات منفی بلند مدت در سلول‌های انسانی دارند.
برای امتحان و سنجش این مسئله گروه به بررسی تقسیم سلولی زیر میکروسکوپ پرداختند. برای شروع، سلولی را در نظر گرفتند که دارای دو هسته بود و برخلاف تصور گروه سلول مربوطه بدون تقسیم میتوز (با دوقسمت شدن) تقسیم شد. هر یک از سلول‌های ایجاد شده حاوی هسته‌ای دست نخورده با تعداد جفت کروموزوم کامل بود.
با پژوهش‌های متعدد مشخص شده که تا 90% سلول‌های دختری از این تقسیم استفاده می‌کنند. به اعتقاد دکتر بورکارد اگر این درصد به 99 افزایش یابد (یعنی این تقسیم سلولی به 99% از سلول‌ها تعمیم پیدا کند) سلول‌ها به طور طبیعی باقی مانده و احتمال انتشار سرطان کاهش پیدا می‌کند.
گروه دکتر بورکهارد نیز در طی پژوهش‌هایشان تلاش می‌کنند تا در آن روشی پیدا کنند تا درهنگام درمان با دارو تنها سلول‌هایی که پلی پلوییدی دارند و جفت کروموزوم‌های آنها غیر عادی است (که معمولا سلول‌های سرطانی چنین مشخصه‌ای دارند) از بین بروند.
تلفیق نتایج این دو پژوهش نوید آینده‌ای روشن برای درمان سرطان به همراه دارد.
ترجمه و تنظیم: آرزو متقی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.