دستاوردهای علمی برتر جهان در سال (2012)

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران٬ انتخاب اصلی سردبیران مجله ساینس در فهرست دستاوردهای عمده علوم و تکنولوژی سال 2012 تایید وجود “ذره خدا” است. تایید وجود ذره خدا معروف به ” بوزون هیگز” که چندین سال قبل پیش‌بینی شده بود و حال کشف شده است٬ به عنوان دستاورد و نقطه عطفی در سال گذشته در مجله ساینس معرفی شده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران٬ انتخاب اصلی سردبیران مجله ساینس در فهرست دستاوردهای عمده علوم و تکنولوژی سال 2012 تایید وجود "ذره خدا" است. تایید وجود ذره خدا معروف به " بوزون هیگز" که چندین سال قبل پیش‌بینی شده بود و حال کشف شده است٬ به عنوان دستاورد و نقطه عطفی در سال گذشته در مجله ساینس معرفی شده است.
گفته می‌شود این ذره می‌تواند درباره چگونگی جرم‌‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر توضیح دهد. بوزون هیگز، اولین بار در مرکز فیزیک «سرن» در سوئیس و با هزینه پنج و نیم میلیارد دلار پیدا شد.
رابرت کونتز، معاون سردبیر علمی مجله ساینس می‌گوید کشف اخیر شکافی مهم را در فهم انسان از ساختار فیزیکی هستی پر می‌کند: «بوزون هیگز، ذره‌ای بنیادی است که مدل استاندارد فیزیکدانان را کامل می‌کند. مدلی که تمامی ذرات بنیادین و نیروهای میان آنان را توضیح می‌دهد.»
کونتز گفت اولین بار ۴۰ سال پیش فیزیکدانی به نام «پیتر هیگز» فرضیه این ذره را مطرح کرد. او همچنین گفت کشف این ذره می‌تواند منجر به اکتشافات بیشتری در زمینه فیزیک ذرات شود.
رابرت کونتز گفت: «دانشمندان در مرکز سرن این نکته را بررسی خواهند کرد که ماوراء مدل استاندارد این تئوری است که مثلا در هر ذره در مدل استاندارد، یک ذره دیگر وجود دارد که هنوز کشف نشده است.»
ماده و ضد-ماده           
یک دستاورد دیگر علمی که در فهرست مجله ساینس به چشم می‌خورد وجود ذرات ضد-ماده است که خود را خنثی می‌کنند. این ذرات کوتاه عمر، ممکن است استفاده کاربردی در فناوری اطلاعات و توسعه کامپیوتر کوانتوم داشته باشند. به گفته آقای کونتز، کامیپیوترهای کوانتومی از نظر حجم حافظه و داده‌های پردازشی بسیار متفاوت از کامپیوترهای سیلیکونی فعلی هستند.
ژنوم دنیسووا
یک تکه باستانی استخوان انگشت دست انسان که در غاری در سیبری کشف شد و گمان می‌شود که متعلق به گونه‌های اولیه انسان موسوم به دنیسووا باشد، در فهرست دستاوردهای علمی ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ جا گرفته است. سال گذشته دی ان ای از استخوان فسیل شده استخراج شد و امسال پژوهشگران توانستند کل ژنوم را با استفاده از روش‌های پیشرفته ترسیم کنند. الگوی ژنتیکی به دانشمندان امکان داد تا انگشت دختر سه ساله‌ای را با موها و چشمان قهوه‌ای و همچنین پوست قهوه‌ای بازسازی کنند که حدود ۸۰ هزار سال پیش زندگی می‌کرد و ترکیب ژنتیکی‌اش شبیه انسان‌هایی است که امروز در بخش‌هایی از آسیا و پاسیفیک به سر می‌برند.
ماشین تحرکی مغزی
تیم پژوهشی که قبلا نشان داد مغز چطور می‌تواند برای تغییر محل نشانگر بر روی صفحه کامپیوتر مورد استفاده قرار گیرد، در سال ۲۰۱۲ یک اقدام حیرت انگیزتر از خود نشان داد. این تیم نشان داد که چطور افرادی که فلج شده یا بیمار هستند می‌توانند با استفاده پالس‌های فکری و از طریق سیم‌های جاسازی شده در مغز خود یک بازوی الکترو-مکانیکی را حرکت دهند. کونتز می‌گوید: «این پیشرف در سال ۲۰۱۲ بسیار امیدبخش است و مطمئنم که دستاوردهای بیشتری خواهد داشت. حال که این فناوری به شکل کاربردی درآمده، قیمتش نیز پایین خواهد آمد و با مرور زمان فراگیرتر و مفیدتر عمل خواهد کرد.»
دستاوردهای دیگر
در میان دستاوردهای عمده دیگری که در مجله ساینس اشاره شده، یک سیستم فرود هوشمندانه به چشم می‌خورد که امکان داد مریخ نورد «کنجکاوی» متعلق به ناسا، بدون اشکال بر سطح مریخ فرود آید. همچنین از یک ابزار یاد شده که به دانشمندان امکان می‌دهد ژن ماهی‌ها، دوزیستان و جانوران مشابه را تغییر دهد.
این فهرست همچنین یک لیزر را ذکر کرده که یک میلیون بار دقیق‌تر از اشعه ایکس معمولی است. این تکنولوژی اسکن‌کننده، برای تشخیص ساختار آنزیم مورد نیاز درمان بیماری خواب آفریقایی مورد استفاده قرار گرفت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.