تولید داروی ضدسرطان از شیر

به گزارش خبرگزاری فارس، دانشیار علوم تغذیه دام دانشگاه تبریز پس از بررسی و پژوهش‌های گسترده موفق به تولید داروی بیوتکنولوژی حاصل از شیر به صورت قرص شد که این طرح موفق به کسب رتبه بر‌تر در دهمین جشنواره ملی ایده‌های بر‌تر به میزبانی یزد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دانشیار علوم تغذیه دام دانشگاه تبریز پس از بررسی و پژوهش‌های گسترده موفق به تولید داروی بیوتکنولوژی حاصل از شیر به صورت قرص شد که این طرح موفق به کسب رتبه بر‌تر در دهمین جشنواره ملی ایده‌های بر‌تر به میزبانی یزد شد.
اکبر تقی‌زاده اظهار داشت: از سال 89 به عنوان مؤسس شرکت دانش بنیان در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول به انجام پژوهش‌های بنیادی برای استخراج قرص ضد سرطان از شیر شدم که برای رسیدن به فناوری یاد شده 10 طرح پژوهشی اجرا شده است.
وی با بیان اینکه این محصول کاملا طبیعی بوده و برای نخستین بار در دنیا تولید شده است، عنوان کرد: این طرح شامل سه بخش تولید شیر غنی‌سازی شده با ترکیبات ضد سرطان در مرحله تولید، غنی‌سازی شیر با ترکیبات ضد سرطان بعد از تولید شیر و استخراج قرص ضد سرطان حاوی اسید لینولئیک کونژوگه با استفاده از اکسیپانت‌ها و فیلر و آنتی اکسیدان‌های مناسب است که محصول مرحله سوم در دهمین جشنواره ملی ایده‌های بر‌تر موفق به کسب رتبه اول بر‌تر جشنواره شد. تقی‌زاده در ادامه پیشگیری از سرطان و کمک به درمان سرطان همراه با مصرف داروهای ضد سرطان را از مهم‌ترین کاربردهای این محصول برشمرد. وی خاطرنشان کرد: طی مطالعات فراوانی که در کشورهای توسعه یافته صورت گرفته، مشخص شده است که CLA شیر دارای بارز‌ترین ترکیبات در حفظ سلامتی انسان بوده و دو ایزومر آن دارای فعالیت بیولوژیکی بالا و عبارت از Trans-11، Cis-9 و Trans-10،Cis-12  هستند. وی عنوان کرد: در طرح توسعه‌ای این بررسی، پیش‌بینی 70 درصد خلوص این ترکیب برای افزایش راندمان اثر قرص دور از انتظار نیست، که امیدواریم با دستیابی به این مهم، قدم مؤثر در امر پیشگیری و درمان سرطان به ویژه سرطان کولون و سینه برداشته شود. این پژوهشگر یادآور شد: امروزه در کشورمان این نوع بیماری‌ها در بین مردم شیوع زیادی دارند و به نظر می‌رسد غنی‌سازی شیر با این ماده که در سبد غذایی مردم نیز بیشتر مصرف می‌شود، می‌تواند در کنترل این نوع بیماری‌ها نقش بسیار مهمی داشته باشد. وی همچنین خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه تغذیه، علوم دامی، صنایع غذایی، زیست فناوری و داروسازی طی دهه‌های اخیر این امکان را برای ما فراهم آورده که موادی تولید کنیم که تمام اقشار مصرف کنندگان بدون هیچ دغدغه‌ای قادر به مصرف آن‌ها باشند. تقی‌زاده با اشاره به روند انجام این بررسی گفت: بخش مزرعه‌ای این طرح در گاوداری دشت آذرنگین وابسته به بنیاد جانبازان انجام شد و بخش استانداردسازی فرمولا دارویی در دانشکده داروسازی و مرکز رشد فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مشتق سازی و تعیین پروفیل اسیدهای چرب کونژوگه در دانشگاه تبریز انجام شد.
به گزارش فارس، دکتر هادی ولی‌زاده از دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر صدیف آزادمرد از گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه تبریز، دکتر غلامعلی مقدم از گروه علوم دامی دانشگاه تبریز، مهندس مقصود بشارتی دانشجوی دکترای تغذیه دام دانشگاه تبریز و مهندس ناصر قاسمی از شرکت دشت آذرنگین از دیگر همکاران این طرح بوده‌اند. دکتر تقی‌زاده مجری طرح پروژه نخستین مرکز غنی سازی و فناوری شیر را ارائه کرده است. ارائه بیش از 80 مقاله علمی پژوهشی و ISI، ارائه بیش از 100 مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی و تالیف سه کتاب فارسی در زمینه تغذیه دام و یک کتاب لاتین در کشور هندوستان با عنوان Advances in Animal Nutrition، دو فصل کتاب در کشور آمریکا و کسب عناوین پژوهشگر بر‌تر دانشکده کشاورزی در سه دوره متوالی، کسب رتبه بر‌تر در جشنواره ایده‌های بر‌تر استان آذربایجان شرقی و دانشگاه‌های پیام نور استان آذربایجان شرقی و دریافت لوح تقدیر از معاونت فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استاندار آذربایجان شرقی و رسیدن به فناوری تولید گوشت ضد سرطان از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این پژوهشگر کشور است. دهمین جشنواره ملی ایده‌های بر‌تر به میزبانی پارک علم و فناوری یزد با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری و کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.