وعده هزارباره راه‌اندازی گلخانه‌های ویژه گیاهان تراریخته

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری-
راه‌اندازی گلخانه‌ گیاهان تراریخته/صادرات 18 میلیون دلاری محصولات بیوتکنولوژی کشور، این عنوان مطلبی است که توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر نسرین سلطانخواه در مراسم رونمایی از هشت محصول مبتنی بر فناوری زیستی که …

راه‌اندازی گلخانه‌ گیاهان تراریخته/صادرات 18 میلیون دلاری محصولات بیوتکنولوژی کشور، این عنوان مطلبی است که توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر نسرین سلطانخواه در مراسم رونمایی از هشت محصول مبتنی بر فناوری زیستی که صبح پنجشنبه با حضور رییس‌ جمهوری در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد گفت: دستاوردهای دیگری مانند گلخانه‌ گیاهان تراریخته و تولید انواع واکسن‌ها به همت پژوهشگران کشورمان در حال نهایی شدن است که در زمان خود رونمایی خواهند شد.
ولی دکتر سلطان‌خواه نپرسیدند که چرا گلخانه مخصوص گیاهان تراریخته پس از گذشت هفت سال و مصاحبه‌های ادواری و وعده‌های مختلف رئیس سابق پژوهشکده بیوتکنولوژی (معاون فناوری و نوآوری خانم سلطانخواه) هنوز تکمیل نشده است؟ چرا ایران که روزگاری اولین کشور اسلامی و اولین کشور جهان بود که برنج تراریخته را به تولید انبوه رساند امروز از کشورهایی مثل میانمار، مصر، اوگاندا در تولید محصولات تراریخته عقب افتاده است؟ امروز جایگاه ایران در تولید محصولات تراریخته کجاست؟ امروز از 160 میلیون هکتار کشت محصولات تراریخته در جهان چه مقدار در ایران کشت می‌شود؟ چرا با وجود تصویب یکی از مترقی‌ترین قوانین ایمنی زیستی در سال 1388 هنوز از تصویب آیین‌نامه اجرایی آن با وجود وعده‌های مکرر مدیران خبری نیست؟ مسئول این عقب افتادگی در تولید محصولات تراریخته کیست؟
خانم دکتر سلطانخواه آیا از میزان واردات محصولات تراریخته به کشور آگاه هستند؟ آیا می‌دانند که در ایران با پژوهشگران مهندسی ژنتیک برخورد می‌شود و در سال آخر دولت حتی یک محصول کشاورزی مهندسی ژنتیک شده از سوی ستاد توسعه زیست فناوری، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، و معاونت علم و فناوری نه برای تولید ارائه شده و نه مورد حمایت قرار گرفته است.؟ مسئول پس رفت کشور در مورد این فناوری سرنوشت ساز که سهم ما واردات سالیانه پنج میلیارد دلاری آن است اگر معاونت علم و فناوری نیست، اگر رئیس هفت سال گذشته پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی نیست، اگر رئیس همزمان ستاد توسعه زیست فناوری و تنها پژوهشگاه "مهندسی ژنتیک" نیست پس چه کسی است؟
تهیه و تنظیم: نغمه عبیری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.