محاکمه گالیله در قرون وسطی و دانشمند امروز در عصر استفاده از فناوری‌های نو در ایران!

تهیه و تنظیم: زهرا کهریزی-
دکتر زینلی دبیر علمی هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی در نشست خبری هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی خطاب به خبرنگاران گفت: چرا باید یک دانشمند کشور برای تولید محصول تراریخته به جای اعطای مدال مورد مواخذه اداری واقع شود همانطور که در قرون وسطی گالیله به محاکمه کشیده شد؟ …

دکتر زینلی دبیر علمی هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی در نشست خبری هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی خطاب به خبرنگاران گفت: چرا باید یک دانشمند کشور برای تولید محصول تراریخته به جای اعطای مدال مورد مواخذه اداری واقع شود همانطور که در قرون وسطی گالیله به محاکمه کشیده شد؟. دبیر علمی همایش بیوتکنولوژی در ادامه افزود: "سندی که بنام حکم اخراج این دانشمند کشور در دست ماست مایه ننگ کسانی است که این حکم را صادر کرده‌اند".

دکتر بابک ناخدا دبیر علمی چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی در جمع خبرنگاران گفت: ما در سند ملی زیست فناوری اهدافی داریم که به مرحله اجرا درنیامده‌اند و بخش‌هایی که متولی این امر هستند باید در عرصه پژوهش گام‌های موثرتری را بردارند بخصوص در بخش بیوتکنولوژی کشاورزی چرا که جمع کثیری از دانشجویان بیوتکنولوژی از دانشجویان نخبه هستند ولی متاسفانه الان سرخورده و سرافکنده شده‌اند. وی در ادامه افزود: قانون ملی ایمنی زیستی از مباحث دیگر سند ملی زیست فناوری است که تصویب شده ولی آیین نامه اجرایی آن هنوز ابلاغ نشده و پژوهشگر قادر نیست دانش خود را به مرحله تولید برساند.

دکتر ناخدا استدلال‌های مخالفان توسعه مهندسی ژنتیک کشاورزی وتراریخته‌ها را بی‌پایه و بدون هیچ دلیل محکمه پسند دانست و گفت: از سال 1920 تاکنون بیش از 3000 واریته گیاه زراعی باغی در اثر جهش زایی و موتاسیون در نتیجه تغییرات تصادفی ژنتیک ایجاد شده‌اند که هم به طور مستقیم استفاده می‌شوند و هم اینکه در تلاقی‌ها در اصلاح نباتات مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرا این نگرانی‌ها در این موارد وجود ندارد ولی در مورد انتقال یک ژن معین به یک مکان معین چنین هراس افکنی‌هایی ایجاد می‌شود؟.

خانم دکتر نیر اعظم خوش خلق سیما که مسئولیت اجرایی دو همایش بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی را عهده‌دار است در ادامه عنوان کرد در حالی که پژوهشگران این سرزمین مسئولیت خود را به نحو احسن انجام داده و مقالات متعدی در بخش بیوتکنولوژی کشاورزی به چاپ رسانیده‌اند، مسئله‌ای‌ که ما هم اکنون باید بررسی کرده و به جواب آن برسیم این است که چقدر از این پژوهش‌ها وارد سفره‌های مردم شده و اگر چنین چیزی صورت نگرفته است مشکل کجاست؟ مقصر کیست و چه کسی باید پاسخگو باشد.

در این نشست خبری دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی و رئیس چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی ایران در جمع خبرنگاران خبرگزاری‌های مختلف گفت: "من هیچ نمی‌گویم و فقط چند سوال دارم که خانم دکتر سلطانخواه و مدیران بلافصل وی باید پاسخگو باشند:

سوال اول: رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری که همزمان ریاست ستاد توسعه زیست فناوری را نیز بر عهده دارد در بیست و پنجمین سالگرد تاسیس این پژوهشگاه باید اعلام کند که در طی این 25 سال چند محصول مهندسی ژنتیک شده به بازار آزاد کرده است.؟ آیا 25 سال انتظار برای مردمی که اعتبارات خود را در اختیار این پژوهشگاه قرار داده‌اند کم است؟. مدیرانی مانند آقای عباس صاحبقدم لطفی که بیش از هفت سال است که از اعتبارات هنگفت این حوزه استفاده کرده‌اند الان در موقعیتی نیستند که بگویند سند ملی زیست فناوری قابل اجرا نبوده است.! این پژوهشگاه تنها واحد پژوهشی کشور است که عنوان "مهندسی ژنتیک" را بر روی خود دارد ولی مدیران آن از سرسخت‌ترین مخالفان این فناوری هستند. وی با تاکید بر این مطلب که پژوهشگران کار خود را انجام داده‌اند گفت: پس مدیریت در این مدت چه کرده‌است؟.

دومین موضوعی که بنیانگذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور مطرح کرد این بود که ما هم اکنون که در آخرین روزهای سال "تولید ملی" هستیم چقدر تولید ملی محصول تراریخته داشته‌ایم و در مقابل آن چقدر از این محصولات را از تولید کننده آرژانتینی، برزیلی، آمریکایی و غیره وارد کرده‌ایم؟. دکتر قره‌یاضی عنوان کرد که پیام این حرکت این است که متولیان دولتی، کار وسرمایه ایرانی مانند کار پژوهشگر ایرانی و کشاورزان طالب فناوری را قبول ندارند و پژوهشگران، کشاورزان و اقتصاد آمریکا و کانادا و برزیل و آرژانتین را مورد حمایت قرار می‌دهند که منشای واردات سالیانه سه میلیارد دلاری محصولات تراریخته به کشورمان هستند.

سوال سوم: در مورد ضرورت حمایت دولت از انجمن‌های علمی مخصوصا در سال حمایت از سرمایه ایرانی بود. دکتر قره‌یاضی انجمن‌های علمی را سرمایه‌های مغزافزاری کشور دانست و افزود: آیا درست است که در حالی که قانون برنامه پنجم توسعه کشور به صراحت حمایت از انجمن‌های علمی را وظیفه دولت دانسته است حکم تخلیله ناگهانی و تعطیلی دفاتر دو انجمن علمی و مخالفت با ورود مسئولین دبیرخانه این انجمن‌ها به دفتری که بیش از 12 سال از آن به عنوان دفاتراین انجمن‌ها استفاده می‌شده است از سوی مدیریت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری صادر شود؟ آیا آقایان خیال می‌کنند در این صورت انجمن‌های علمی از پیگیری مطالبات رهبری در حوزه فناوری‌های نو نهضت نرم‌افزاری دست خواهند شست و آیا این حرکت این مدیریت دولتی منطبق با شعار حمایت از سرمایه ایرانی است.؟

به عنوان صحبت آخر دکتر محمد علی ملبوبی استقلال کشور را در گرو استفاده از زیست فناوری کشاورزی دانست و گفت با توجه به واردات محصولات مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم غذای ما تابع قیمت ارز شده است. با این شرایط چه کسی پاسخگو خواهد بود. اکنون که آثار خیانت‌پیشگی برخی مسئولین بیوتکنولوژی کشور برای ما روشن شده است، چه کسی باید پاسخگو باشد؟. این افراد به صورت زیرکانه در حال انحراف مسئولین و مردم هستند و با شگردهای تبلیغاتی اذهان عمومی را منحرف و به جایی دیگر می‌کشند. رئیس هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی گفت: اصل قضیه این است که هشت سال است که جلوی بیوتکنولوژی و مطالبات رهبری و اجرای قانون ایستاده‌اند.

تهیه و تنظیم: زهرا کهریزی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.