اهمیت محصولات تراریخته در بهبود امنیت غذایی در آفریقا

ترجمه و تنظیم: لیلا سرمدی-
“تا کنون (از سال 1996 تا 2012 میلادی) هیچ گزارش و آزمایش مستند و علمی مبنی بر اثرات سوء ناشی از مصرف محصولات تراریخته ثبت نشده است”. پروفسور محمد ایشیاکو متخصص بیوتکنولوژی، ضمن اعلام این خبر در کارگاه آموزشی برای مجلات علوم زیستی در کشاورزی در آفریقا …

"تا کنون (از سال 1996 تا 2012 میلادی) هیچ گزارش و آزمایش مستند و علمی مبنی بر اثرات سوء ناشی از مصرف محصولات تراریخته ثبت نشده است". پروفسور محمد ایشیاکو متخصص بیوتکنولوژی، ضمن اعلام این خبر در کارگاه آموزشی برای مجلات علوم زیستی در کشاورزی در آفریقا با تاکید بر برتری زیست فناوری در دنیا افزود: "این فناوری باعث بهبود مستمر کیفیت و امنیت غذا، همچنین افزایش درآمد کشاورزان شده است". وی تاکید کرد که بکارگیری این فناوری در کشورهای مهم و بزرگ تولید کننده محصولات تراریخته در دنیا به رضایت کشاورزان، اعتماد مصرف‌کنندگانو سودآوری بالا منجر شده است. بنابراین، ملاحظه‌ای در خصوص تولید و مصرف محصولات تراریخته، که با روش‌های بیولوژی مولکولی توسعه یافته است، وجود ندارد.

هدف این کارگاه، فرهنگ سازی و ایجاد پلی بین دانشمندان و مردم برای درک بهتر استفاده از محصولات تراریخته و توسعه کشاورزی و علوم زیستی در آفریقا بود. جزئیات بیشتر این خبر از آدرس ذیل قابل تهیه است.

http://allafrica.com/stories/201302251344.html           

گفتنی است است طبق آمار منتشر شده از سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) در سال 2012 میلادی رشد محصولات تراریخته در آفریقای جنوبی با افزایش سطح زیر کشت این محصولات با یک رکورد 6/0 میلیون هکتاری به 9/2 میلیون هکتار رسید. سودان نیز به آفریقای جنوبی، بورکینافاسو و مصر پیوست تا مجموع کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته در آفریقا به چهار کشور افزایش یابد.

این مطلب نشان دهنده این مهم است که با توجه به آمار جهانی محصولات تراریخته در دنیا، کشورهای آفریقایی نیز به تولید این محصولات با ارزش روی آورده‌اند. متاسفانه ایران با وجود تاکید سند چشم انداز نظام در افق 1404 برای کسب جایگاه اول علمی و اقتصادی، طی هشت سال گذشته در زمینه بیوتکنولوژی کشاورزی نه تنها از کشورهای منطقه هدف سند چشم انداز بلکه از کشورهای آفریقایی نیز عقب افتاده است! به راستی دلیل این همه محدودیت و ممانعت از تولید چنین محصولات با ارزشی چیست؟؟؟ وجدان آگاه کدام مقام مسئولی پاسخگوی عقب ماندگی و پس رفت زیست فناوری در کشاورزی است؟‍؟؟

ترجمه و تنظیم: لیلا سرمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.