بهره‌برداری از اولین گلخانه گیاهان تغییریافته ژنتیکی در ماه جاری/ رهاسازی محصولات تراریخته در مزارع

خبرگزاری مهر- معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور از بهره برداری از گلخانه تراریخته در اردیبهشت سال جاری خبر داد و گفت: با راه اندازی این گلخانه امکان آزمایش بر روی محصولات تراریخته و رهاسازی در مزارع فراهم می‌شود…

خبرگزاری مهر- معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور از بهره برداری از گلخانه تراریخته در اردیبهشت سال جاری خبر داد و گفت: با راه اندازی این گلخانه امکان آزمایش بر روی محصولات تراریخته و رهاسازی در مزارع فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گیاهان تراریخته، گیاهانی هستند که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته است. این تغییر معمولا در جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری‌ها و بهبود عملکرد گیاه و بهره‌وری کشاورزی صورت می‌گیرد.

در این فرآیند یک یا چند ژن به گیاه منتقل می‌شود که در صورت موفقیت یک ویژگی جدید به گیاه ‌بخشیده می‌شود. نمونه‌های استفاده از گیاهان تراریخته با صفتی چون مقاومت به یک آفت، بیماری یا خشکی را می‌توان در کشاورزی مدرن یافت. با توجه به مساله تامین غذای سالم برای جامعه، این فناوری در بسیاری از کشورها برای تولید محصولات کشاورزی سالم و عاری از بیماری در دستور کار قرار گرفته است.

در پی اقدامات پژوهشگران کشور به این حوزه علمی، اجرای طرح گلخانه تراریخته در دستور کار معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفت. این طرح که از سال 84 قرار بود اجرایی شود به گفته معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور در ماه جاری به بهره برداری خواهد رسید.

ایجاد اولین گلخانه تراریخته کشور در ماه جاری

دکتر مجتبی خیام نکویی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اجرای طرح کلان ایجاد گلخانه تراریخته، افزود: این طرح از سال 84 آغاز شد ولی متاسفانه به دلیل مشکلات مالی راه اندازی آن با تاخیر مواجه شد. معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار داشت: این پروژه در قالب یکی از طرح‌های کلان ملی در دستور کار معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت و این امر زمینه مناسبی را برای حمایت از فعالیت‌های مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته فراهم کرد.

وی با بیان اینکه راه اندازی گلخانه تراریخته از یک سال قبل در حال پیگیری است، خاطر نشان کرد: با اقداماتی که انجام شده پیش بینی ما این است که این طرح در اردیبهشت سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. خیام نکویی با تاکید بر اینکه با راه اندازی این گلخانه زمینه مناسبی برای انجام آزمایش‌های محصولات گلخانه‌ای تراریخته ایجاد خواهد شد، ادامه داد: با انجام این آزمایش‌ها می‌توان در جهت رها سازی محصولات تراریخته در مزارع اقدام کرد.

وی، این گلخانه را اولین گلخانه تراریخته کشور دانست و یادآور شد: در این گلخانه کلیه امکانات لازم برای کشت و آزمایش برای محصولات تراریخته فراهم شده است.

منبع: خبرگزاری مهر http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2038618

گفتنی است توقف ساخت گلخانه ویژه گیاهان تراریخته از سوی دکتر خیام نکویی در سال 1384 تا پایان دوره مدیریتشان در سال 1391 از جمله اعتراضات بنیانگذار این پژوهشکده و دانشمندان و پژوهشگران مستقل و انجمن‌های علمی بوده است. مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ضمن دعوت از همه کسانی که در ارتباط با این گلخانه ویژه گیاهان تراریخته بودند یا هستند برای ارائه نظرات و پاسخ‌های خود گزارش مبسوطی را در این مورد ارائه خواهد کرد و نشان خواهد داد که چگونه یک مدیر میانی می‌تواند جلوی توسعه علمی کشور را برای قریب به یک دهه بگیرد."
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.