برای اولین بار حضور تیم پژوهشی سوخت‌های زیستی در دو همایش

تهیه و تنظیم: لیلا سرمدی-
در دومین نشست خبری هشتمین همایش بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و چهارمین همایش ایمنی زیستی، دکتر میثم طباطبایی عضو هئیت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و سرپرست تیم پژوهشی توسعه سوخت‌های زیستی در این جلسه در حضور خبرنگاران گفت: تیم پژوهشی توسعه سوخت‌های زیستی یکی از تاثیرگذارترین تیم در زمینه …

در دومین نشست خبری هشتمین همایش بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و چهارمین همایش ایمنی زیستی، دکتر میثم طباطبایی عضو هئیت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و سرپرست تیم پژوهشی توسعه سوخت‌های زیستی در این جلسه در حضور خبرنگاران گفت: تیم پژوهشی توسعه سوخت‌های زیستی یکی از تاثیرگذارترین تیم در زمینه توسعه سوخت‌های زیستی در ایران است که از کشورهای مختلف جهان در آن فعالیت دارند. وی با معرفی تیم پژوهشی سوخت‌های زیستی گفت: شاخه ترویجی ما تحت عنوان گروه ترویجی دوستداران محیط زیست، مجری اولین پروژه ترویجی سازمان ملل متحد در ایران است که برای استفاده از روغن‌های پسماند خوراکی برای تولید سوخت پاک بیودیزل فعالیت می‌کند. طبق آمار وزارت نیرو، حدود نیم میلیون تن در سال روغن پسماند خوراکی داریم که متاسفانه یا در فاضلاب‌ها ریخته می‌شود که مشکلات بسیاری را در سیستم فاضلاب شهری ایجاد می‌کند یا توسط افرادی سودجو برای تولید صابون استفاده می‌شود که این صابون‌ها شدیدا سرطان‌زا هستند و سلامت مردم را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. دکتر طباطبایی با ابراز خوشحالی از حضور تیم پژوهشی سوخت‌های زیستی در همایش بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی افزود: این افتخار را داریم که تیم سوخت‌های زیستی امسال برای اولین بار وارد شده است و گروه تیم پژوهشی با کمال افتخار همکاری کامل را با کمیته اجرایی دو همایش دارد.

دکتر طباطبائی در ادامه افزود: امیدواریم که به زودی حجم زیاد ضایعاتی که در داخل کشور تولید می‌شود صرف تولید سوخت‌های پاک شود. متاسفانه ما در این زمینه به خصوص از نظر بیودیزل، خیلی عقب هستیم. الان تقریبا در تمام کشورهای اروپایی و در تمام ایالت‌های امریکا بجز 1-2 مورد در پمپ بنزین‌ها مخلوطی از گازوئیل و بیودیزل به صورت B5 ، B20 و B100 یعنی 100 درصد بایودیزل، استفاده می‌شود. استفاده از سوخت پاک بیودیزل در سیستم حمل و نقل شهری قطعا باعث کاهش آلودگی کلان شهرها خواهد شد. امسال ما رونمایی از سایت آموزشی تیم پژوهشی سوخت‌های زیستی را داریم که به مدیران صنایع غذایی و مدیران کارخانجات به صورت رایگان آموزش می‌دهیم. در این گروه تخصصی، تیم مهندسی داریم که انواع راکتورها را می‌سازد و با کمکی که برنامه عمران سازمان ملل متحد می‌کند به صورت رایگان ارائه می‌شود به طوری که روغن‌های پسماندشان را نه به صابون سازی‌ها بفروشند و نه در داخل فاضلاب بریزند و برای تولید سوخت زیستی استفاده کنند. در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، پروژه‌های زیادی در زمینه سوخت‌های زیستی داریم که حدود 13 دانشگاه، شرکت خصوصی، مراکز پژوهشی از جاهای مختلف با تیم پژوهشی ما همکاری می‌کنند. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: ما امیدواریم که بتوانیم حجم زیاد بیماری‌هایی که در نتیجه آلودگی هوا ایجاد می‌شود را در چند سال آینده کم کنیم. طبق آماری که وجود دارد سال 1391 تهران حتی یک روز پاک هم نداشت. تخمین زده می‌شود که سالیانه در ایران مقدار قابل توجهی از مردم به خاطر آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند. متاسفانه 30000 نفر در سال تلفات مرگ و میرهایی را داریم که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ناشی از آلودگی‌های هوا است. وی در پایان افزود: باید به فکر آینده ایران و سلامت مردم باشیم. سلامت هوا بسیار مهم است. باید منفعت خود را در جهت منافع جامعه تنظیم کنیم.

تهیه و تنظیم: لیلا سرمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.