مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقی: تولید غذا و محصولات زراعی و دامی بیشتر و به حداقل رساندن تغییرات محیطی با استفاده از زیست‌فناوری میسر است.

تهیه و تنظیم: بنفشه درویش روحانی-
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران برای آشنایی با دیدگاه دکتر بیوک رئیسی مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در مورد بیوتکنولوژی و همچنین آگاهی از اقدامات صورت گرفته برای …

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران برای آشنایی با دیدگاه دکتر بیوک رئیسی مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در مورد بیوتکنولوژی و همچنین آگاهی از اقدامات صورت گرفته برای محیط زیست استان آذربایجان شرقی مصاحبه‌ای را با ایشان ترتیب داد.

آقای دکتر رئیسی زیست فناوری چه کمکی به محیط زیست می‌‌کند؟

فناوری زیستی مثل سایر فناوری‌ها بسته به نوع استفاده از آن می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی داشته باشد که از جوانب مثبت آن به این موارد اشاره می‌شود

الف- تولید غذا و محصولات زراعی و دامی بیشتر، با به حداقل رساندن تغییرات محیطی و ازبین رفتن رویشگاه‌های طبیعی بوسیله اصلاح نباتات و دام‌‌ها که البته حساسیت‌‌ها و مراقبت‌های خاصی را ازبابت تاثیرات منفی بر تنوع زیستی جهانی می‌طلبد.

ب- تولید دارو و واکسن بدون استفاده بی‌رویه از حیوانات آزمایشگاهی

ج- پاکسازی آب و خاک از انواع آلود‌گی‌ها مثلاً آلودگی‌های نفتی و شیمیایی

د- حفاظت از لایه ژن تنوع زیستی و ایجاد بانک ژن

هـ – استفاده از زیست فناوری در فعالیت‌های صنعتی و معدنی در راستای کاهش آلودگی‌ها و پسماندها

و- مدیریت پسماندها و بازیافت مواد

لطفاً از برجسته‌ترین کارهایی که در ارتباط با محیط زیست انجام شده و بیوتکنولوژی محور بوده برای ما بگویید.

احداث وتجهیز بانک ژن شمالغرب کشور در اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و ایجاد بانک ژن از گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض تهدید منطقه ارسباران از اقداماتی بوده که در این رابطه انجام شده است.

شما در نوروز امسال گفته بودید هر فرد باید یک محیط‌بان باشد که این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، شما برای انجام این مهم چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

همگامی سازمان صدا و سیما در فرهنگ‌سازی برای اقشار مختلف جامعه با تولید برنامه‌های مختلف با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و واحدهای تابعه، گنجاندن درس محیط زیست در کلیه سطوح تحصیلی، ایجاد بخش محیط زیست در کلیه ارگان‌های دولتی، تقویت بخش فرهنگی و آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست همه این موارد می‌توانند به ایجاد فرهنگی صحیح در مورد محیط زیست مؤثر باشند.

نظر شما در رابطه با ایجاد تشکل‌های دانش‌آموزی به عنوان همیار محیط زیست با همکاری مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران چیست؟

چنین موضوعی از سال 1389 بطور عملی در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی بوده وبه عنوان طرح محیط یار با آموزش تعدادی از دانش آموزان از مدارس مختلف انجام شده است و از همکاری مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران نیز در این رابطه استقبال می‌شود.

آقای دکتر از محیط‌بانان چه حمایت‌‌هایی را انجام می‌دهید (به‌طور ویژه در مقابل شکارچیان)؟

تجهیز محیط‌بانان به امکانات مخابراتی روز، وسیله نقلیه مناسب، مسلح نمودن آن‌ها به سلاح متناسب با نوع وظایف، استفاده از همکاری نیروی انتظامی در مأموریت‌های محوله، بیمه کردن محیط‌بانان در قبال حوادث ناشی از انجام وظیفه، اتخاذ تمهیدات لازم برای نیل به افتخارعناوین شهید، جانباز و حمایت مالی و جبران خسارات احتمالی آن‌ها از تسهیلاتی است که برای محیطبانان انجام شده است.

آقای دکتر اخیراً حیوان‌آزاری و شکنجه حیوانات اعم از وحشی و اهلی مشاهده شده، علت آن چیست؟ چه اقداماتی در این رابطه انجام شده و آیا قانونی برای مقابله با چنین افرادی وجود دارد یا خیر؟ اگر نه چرا؟

حیوان‌آزاری و لذت بردن از اذیت و کشتن حیوانات ناشی از زمینه‌های نامناسب فرهنگی و یا شاید اختلال رفتاری است. موارد این چنینی در رابطه با حیوانات وحشی حسب وظیفه سازمانی به مراجع قضائی معرفی و حکم لازم در این رابطه صادر شده است که البته نیاز به قوانین محکم‌تر و مؤثرتر دراین زمینه احساس می‌شود. شایان ذکر است برای کشتن حیوانات وحشی و خارج کردن آن‌ها از زیستگاه طبیعی و آسیب رساندن به آن‌ها به صورتی که امکان ادامه زندگیشان در طبیعت وجود نداشته باشد در قوانین محیط زیست و قانون مجازات اسلامی مجازات‌هایی پیش‌بینی شده است.

در آخر لطفاً یک توصیه محیط‌زیستی برای خوانندگان این مطلب بگویید.

به عنوان یک مسئول در حوزه محیط زیست با احساس خطر در مورد تنوع زیستی جهانی توصیه می‌کنم از اقداماتی که سبب آسیب رساندن به حیوانات و گیاهان وحشی و محیط زیست آن‌ها می‌شود بطور مؤکد اجتناب و در اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست تلاش کنند.

تهیه و تنظیم: بنفشه درویش روحانی- مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.