اثرات ضدعفونی‌کننده محلول نانو ذرات نقره در گیاه ژربرا

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- مقاله ISI با عنوانDisinfecting Effects of Nano Silver Fluids in Gerbera (Gerbera jamesonii) Capitulum Tissue Culture نوشته‌ی مهندس احمد شریفی دانشجوی دکترای بیوتکنولوژی و عضو هیأت علمی گروه بیوتکنولوژی گیاهان زینتی …

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- مقاله ISI با عنوانDisinfecting Effects of Nano Silver Fluids in Gerbera (Gerbera jamesonii) Capitulum Tissue Culture نوشته‌ی مهندس احمد شریفی دانشجوی دکترای بیوتکنولوژی و عضو هیأت علمی گروه بیوتکنولوژی گیاهان زینتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با همکاری دکتر عبدالرضا باقری عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی و مسعود نشانی دانشجوی رشته بیوتکنولوژی در مجله Journal of Biological & Environmental Sciences منتشر شده است.

برای داشتن یک فرآیند کشت بافت موفق، کنترل عواملی از قبیل حجم محیط کشت، سن ریزنمونه و شرایط رشدی گیاه مادری ضروری است. به غیر از این موارد آلودگی‌های قارچی و باکتریایی با منشا داخلی یا خارجی نیز می‌تواند بر روی ریزنمونه مورد نظر تاثیر گذاشته و فرآیند رشد گیاه را به تاخیر انداخته یا آن را بطور کامل با از بین بردن بافت متوقف کند.

روش‌های مختلفی برای ضدعفونی ریزنمونه‌ها و حذف پاتوژن‌های بیرونی یا درونی استفاده می‌شود اما یکی از مشکلاتی که استفاده از این روش‌ها بدنبال دارد، مقاومت پاتوژن‌ها به این مواد و در نتیجه بازگشت مجدد علایم آلودگی پس از گذشت یک دوره زمانی است.

برای رفع این مشکل معمولا از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. اما بدلیل اینکه بعضی از فرآیندهای بیولوژیکی که آنتی بیوتیک‌ها روی آنها اثر می‌گذارند، در گیاهان و عوامل پاتوژن مشابه است، از اینرو کاربرد آنتی بیوتیک‌ها در محیط کشت، کاهش سرعت رشد، ایجاد تغییرات ساختاری و یا علائم مسمومیت را در گیاه بدنبال خواهد داشت.

علاوه بر این موارد، به دلیل اثرات مخرب زیست محیطی بعضی از این مواد از قبیل کلرید جیوه، تاثیر آن ها بر سلامت انسان و حتی تخریب بافت گیاه در هنگام استفاده از این نوع ترکیبات، استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. از این رو یکی از روش‌هایی که در چند دهه گذشته رواج یافته است، کاربرد فلز نقره و ترکیبات آن در محل زخم و خراش به منظور ضدعفونی بافت و حذف عوامل آلودگی است.

بنا بر نتایج این پژوهش و گزارشات زیاد مبنی بر درصد آلودگی بالا در کشت بافت گیاه ژربرا و همچنین پیامدهای زیست محیطی استفاده از کلرید جیوه به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده، می‌توان از محلول نانو ذرات نقره به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده موثر و کم خطر در کشت بافت ریزنمونه کاپیتول گیاه ژربرا استفاده کرد.

گفتنی است ژربرا به عنوان یک گیاه زینتی بسیار محبوب بوده و از نظر تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است. ژربرا پنجمین شاخه گل زینتی مورد استفاده در جهان بعد از گل رز، میخک، داوودی و لاله است.

علاقمندان برای اطلاع بیشتر از جزئیات این پژوهش فایل مقاله پیوست را مطالعه فرمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.