ایجاد اولین بانک سلولی اجداد اسب‌های دنیا (اسب کاسپین) بدست پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، بانك سلول‌های انسانی و جانوری مركز ملی ذخاير ژنتيك و زيستی ايران موفق به تهيه و نگهداری مجموعه سلول‌های فيبروبلاستی از 51 راس اسب کاسپین شد.
دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز در خصوص این خبر گفت: امروزه صنعت اسب در بین پنج صنعت اولیه پررونق دنیا قرار دارد و …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، بانك سلول‌های انسانی و جانوری مركز ملی ذخاير ژنتيك و زيستی ايران موفق به تهيه و نگهداری مجموعه سلول‌های فيبروبلاستی از 51 راس اسب کاسپین شد.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز در خصوص این خبر گفت: امروزه صنعت اسب در بین پنج صنعت اولیه پررونق دنیا قرار دارد و ایران نیز مهد اولیه پرورش اسب در دنیاست. اسب کاسپین از شش هزار سال قبل از میلاد در سواحل دریای مازندران می‌زیسته و برای اولین بار در سال 1344 (ه.ش) در اطراف شهر آمل در استان مازندران توسط خانم لوئیز فیروز کشف شد. این اسب که دارای قدی کوتاه و گوش‌های کوچک است، با عنوان اسب مینیاتوری خزر نیز معروف است و به عنوان یکی از نژادهای پایه در سطح بین‌المللی شناخته شده است.

وی افزود: اسب کاسپین – نژاد بومي كشور ايران است. به همین دلیل ذخیره ژنتیک ارزشمندی محسوب می‌شود و متاسفانه بدلیل عدم توجه به پرورش و مطالعات مرتبط با این حیوان در موطن اصلی خود در آستانه انقراض قرار دارد.

دکتر فاضلی اذعان کرد: اگر چه سال‌ها از تاسیس انجمن‌های مختلف اسب کاسپین در بریتانیا و امریکا و چند کشور دیگر می‌گذرد و از ذخایر ژنتیک این اسب بهره‌برداری صورت گرفته است و صادرات این اسب به یک تجارت پر سود در این کشورها تبدیل شده است ولی بدلیل ایجاد همخونی بالا و یکنواختی گله‌ها در خارج از کشور، دستیابی به منبع اصلی ذخایر ژنتیک این گنجینه طبیعی از آرزوهای آنها بشمار می‌رود، لذا شناسایی و ثبت بین‌المللی و برنامه ریزی جهت توسعه پرورش و تکثیر این موجود و استفاده از آن در جهت تولید ثروت بسیار ضروری است.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان یک اقدام عاجل در جهت ثبت این میراث گرانبهای ملی و جلوگیری از خطر انقراض آن برای اولین بار در سطح جهان از سوی مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران رده‌های سلولی از جمعیت اسب کاسپین کشور (اسبچه خزر) تهیه شده است. اين مجموعه سلولی می‌تواند زمينه‌ساز توجه بيشتر برای حفظ اين گونه با ارزش به عنوان يكی ازاقلام گنجينه تنوع زيستی باشد. نتیجه این پروژه ملی مجموعه سلولی است که علاوه بر ارزش آن درحفظ ذخایر ژنتیک و جلوگیری از انقراض اسب کاسپین، به عنوان منبعي سهل الوصول و آماده برای پژوهش‌های ژنتيك، اصلاح نژاد، همانندسازی و… در اختيار پژوهشگران علاقمند قرار دارد.

شایان ذکر است، مشخصات رده‌های سلولی، همراه با اطلاعات مربوط شامل: شناسنامه حيوان، شناسنامه سلول و عكس حيوان از طريق سايت مركز ملی ذخاير ژنتيك و زيستی ايران در دسترس است. علاقمندان می‌توانند برای مشاهده اطلاعات به فهرست رده‌های فيبروبلاستی بانك سلول‌های انسانی و جانوری به سايت مركز به نشانی www.ibrc.ir مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.