ثبت یک گونه جدید آرکی به نام زنده یاد فریدون ملک زاده

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران موفق شدند یک گونه جدید آرکی را با نام زنده یاد فریدون ملک زاده در نشریه بین المللی میکروبیولوژی سیستماتیک و تکاملی ثبت و منتشر کنند.
دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران موفق شدند یک گونه جدید آرکی را با نام زنده یاد فریدون ملک زاده در نشریه بین المللی میکروبیولوژی سیستماتیک و تکاملی ثبت و منتشر کنند.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران در این خصوص گفت: "این گونه با نام علمی Halopenitus malekzadehii به سومين قلمرو حيات تعلق دارد که اغلب اعضاء وابسته به آن قادرند در شرايط سخت محيطی از قبيل غلظت بالای نمك در حد اشباع، دماهای بسیار بالا تا 120 درجه سانتی گراد و محیطهای بسیار اسيدی یا قلیایی زندگی كنند."

فاضلی افزود: "گونه مذکور به علت ویژگی تحمل مقادیر بالای نمک از سوی پژوهشگران کشور مورد توجه قرار گرفت و بعد از طی مراحل کامل شناسایی به عنوان یک گونه جدید معرفی شد. مطالعات کشف و معرفی گونه‌های جدید و بومی کشور یکی از اهداف اصلی بانک میکروارگانیسم‌ها در مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران است که با هدف تعیین تنوع زیستی و شناسایی میکروارگانیسم‌ها، معرفی و ثبت آنها در جامعه علمی جهانی به نام ایران انجام می‌گیرد و این بار نیز نام‌گذاری یک گونه جدید با نام یکی از مفاخر علمی کشور در کانون توجه قرار گرفته است."

دکتر فاضلی در بیان علت نام‌گذاری این سویه به نام زنده یاد دکتر فریدون ملک زاده افزود: "نام‌گذاری گونه‌های زیستی به نام دانشمندان و مفاخر علوم زیستی امری مرسوم و پسندیده است که بعضا از سوی پژوهشگران کشورهای مختلف به منظور پاسداشت تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی اساتید و دانشمندان کهنه کار انجام می‌گیرد و ایران نیز که خود مهد علم و دانش است از این فرهنگ پسندیده بهره می‌گیرد."

زنده یاد دکتر فریدون ملک زاده استاد تمام وقت میکروبیولوژی در دانشکده علوم دانشگاه تهران بود که منشأ خدمات فراوان و ارزشمند از جمله انتشار چندین مقاله علمی پژوهشی و بیش از 36 جلد کتاب در زمینه‌های باکتری شناسی، میکروبیولوژی و ویروس شناسی است. وی در سال 1378 به مناسبت کشف دو میکروارگانیسم جدید از خاک‌های جنگلی ایران و نام‌گذاری آنها به نام ایران موفق به دریافت جایزه دوازدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی شد. ایشان پدر علم باکتری شناسی ایران نام دارد و در شهریور سال 1391 در سن 79 سالگی به دیار باقی شتافت. تربیت شدگان محضر استاد هم اکنون در مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران راه استاد را در زمینه شناسایی میکروارگانیسم‌ها ادامه می‌دهند و حاصل این رهپویی، معرفی 23 گونه جدید میکروارگانیسم به جامعه جهانی است.

گفتنی است گونه Halopenitus malekzadehii با شماره دسترسی IBRC-M 10418 در کلکسیون نگهداری و کشت میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران نگهداری می‌شود.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.